Side 1 av 2

Motor akselrerer tregt fra 3000omdr og ut.

Legg innLagt inn:29 aug 2007 21:37
av Mr2Even
Har lenge sliti med at bilen akselrerer litt dårlig. Akkurat som clutchen slurer litt ved høy rpm, men clutchen er ny. Den gikk en periode litt bedre, men nå er den på samme dårlige stadiet igjen :evil: . Hva kan dette komme av?? har sjekket utrolig mye rart, men finner ikke ut av det :? Jeg synes motoren også har litt mye rar ulyd i seg, en blanding av rasle, tikke og litt ule lyd, men den skal visst være slik har jeg fått beskjed om.

Har hatt bilen flere ganger på forskjellige Toyota verksteder, tom Naf var innblandet hos den siste sjekken hos Toyota, men alle sier at den er ok, at det ikke er noe spesiellt dårlig med den :? De folka der har ikke peiling, for jeg vet den går litt dårlig.

Hvem er det best å gå til angående dette problemet ?

Legg innLagt inn:29 aug 2007 21:45
av Larsen
Ville ha sagt Markus eller toyparts, men begge bor jo et stykke unna da.

Legg innLagt inn:29 aug 2007 21:51
av Mister Two
skal ikke påstå at jeg har stort å bidra som mekaniker, men jeg bare kaster ut de første tankene jeg kommer på:

feil bensin/luftblanding
møkkete bensin/luft filter
dårlig kompresjon

mulig du har sjekka det, men uanset så var det mine 2c :)

angående tikking, så tikka både den gamle corollaen min, og mr2'n sånn littegrann. en kamerat sa at det var helt normalt med gamle motorer, og at det mest sannsynlig kommer av ventilfjærer som er gamle og litt slakke. kan jo hende det er en sånn "toyota greie" med tikkende bomber under panseret :D

Legg innLagt inn:29 aug 2007 22:03
av A_hjelme
Veldig viktig med tenningsdelene!
Bytt kabler om de er gamle.

Legg innLagt inn:29 aug 2007 22:08
av Mr2Even
Larsen skrev:Ville ha sagt Markus eller toyparts, men begge bor jo et stykke unna da.
Ja det det er litt langt, men drar gjerne dit visst noen av de kan finne ut va problemet er. Bare dette problemet igjen nå. Jeg tenkte kanskje å la Tuningspeialisten se på det, tror du de har peil?

Legg innLagt inn:29 aug 2007 22:11
av Mr2Even
A_hjelme skrev:Veldig viktig med tenningsdelene!
Bytt kabler om de er gamle.
Har byttet alt det vanlige som pluggledninger, plugger, fordelerlokk rotor og søkt her og det, coil og selve innmat-fordeler er ikke byttet.

Legg innLagt inn:29 aug 2007 22:14
av A_hjelme
Bytt til turbomotor du ;)

Legg innLagt inn:29 aug 2007 22:18
av Mr2Even
Mister Two skrev:skal ikke påstå at jeg har stort å bidra som mekaniker, men jeg bare kaster ut de første tankene jeg kommer på:

feil bensin/luftblanding
møkkete bensin/luft filter
dårlig kompresjon

mulig du har sjekka det, men uanset så var det mine 2c :)

angående tikking, så tikka både den gamle corollaen min, og mr2'n sånn littegrann. en kamerat sa at det var helt normalt med gamle motorer, og at det mest sannsynlig kommer av ventilfjærer som er gamle og litt slakke. kan jo hende det er en sånn "toyota greie" med tikkende bomber under panseret :D
Har bytta bensinfilter. Kompen var grei, men det jeg stusset over var at pila på comp-måleren datt sakte nedover fra der den stoppet, det skal den vel ikke gjøre? Det kan Kanskje feil luft/bensin blanding ja.. Hehe ja den lyden er visst en "toyota mr2 greie" men får ikke håpe det er en tikkende bombe :lol: Motoren var fullt overhaldt av forige eier på et Toyota verksted, så det er vel ikke dårlige ventilfjærer?

Legg innLagt inn:29 aug 2007 22:19
av Mr2Even
A_hjelme skrev:Bytt til turbomotor du ;)
Ja, tror du jeg har vært innpå tanken..? Jepp :wink:

Legg innLagt inn:30 aug 2007 06:32
av Larsen
Mr2Even skrev:
A_hjelme skrev:Veldig viktig med tenningsdelene!
Bytt kabler om de er gamle.
Har byttet alt det vanlige som pluggledninger, plugger, fordelerlokk rotor og søkt her og det, coil og selve innmat-fordeler er ikke byttet.
Det vet jeg ikke. MR2en er litt spesiell og noen med kunnskaper om disse bilene vil nok hjelpe deg langt på vei iforhold til et halv kjent tunning firma.

Legg innLagt inn:30 aug 2007 08:48
av Mr2Even
Larsen skrev:
Mr2Even skrev:
A_hjelme skrev:Veldig viktig med tenningsdelene!
Bytt kabler om de er gamle.
Har byttet alt det vanlige som pluggledninger, plugger, fordelerlokk rotor og søkt her og det, coil og selve innmat-fordeler er ikke byttet.
Det vet jeg ikke. MR2en er litt spesiell og noen med kunnskaper om disse bilene vil nok hjelpe deg langt på vei iforhold til et halv kjent tunning firma.
Jeg har glemt å fortelle noe; Sist jeg hadde av topplokket synes jeg det var mye olje i innsuget(som satt fast) . Dette kan vel være tegn på overtrykk i motoren ? Er det tegn på slitt motor eller kan det være tette kanaler som får olje til å legge seg i innsuget ? Dette kan vel være årsaken..?

Legg innLagt inn:30 aug 2007 09:49
av Andy_Celica
Mr2Even skrev:
Larsen skrev:
Mr2Even skrev: Har byttet alt det vanlige som pluggledninger, plugger, fordelerlokk rotor og søkt her og det, coil og selve innmat-fordeler er ikke byttet.
Det vet jeg ikke. MR2en er litt spesiell og noen med kunnskaper om disse bilene vil nok hjelpe deg langt på vei iforhold til et halv kjent tunning firma.
Jeg har glemt å fortelle noe; Sist jeg hadde av topplokket synes jeg det var mye olje i innsuget(som satt fast) . Dette kan vel være tegn på overtrykk i motoren ? Er det tegn på slitt motor eller kan det være tette kanaler som får olje til å legge seg i innsuget ? Dette kan vel være årsaken..?
Motoren kjører jo luftinga fra veivhusventilasjonen tilbake i innsuget igjen, så om det ligger litt olje der er ikke unormalt da det hele tiden er oljedamp som går igjennom der, spesielt ikke på en så gammel bil. Det blir jo mye med tiden.

Legg innLagt inn:30 aug 2007 12:41
av Larsen
Hvis det hadde vært rennede olje ville jeg nok vært mye mer bekymret. Olje oppsamlingen i manifoil kommer av det Andy_celica sier. Nemelig av veivhusventilasjonen.

Kun hvis du har en oil catch can så kan du antyde om stempelringer begynner å bli gåene. Du kan jo også koble ut veivhus slangen og se hvor mye det blåser ut av den.

Legg innLagt inn:30 aug 2007 13:35
av Mr2Even
Andy_Celica skrev:
Mr2Even skrev:
Larsen skrev: Det vet jeg ikke. MR2en er litt spesiell og noen med kunnskaper om disse bilene vil nok hjelpe deg langt på vei iforhold til et halv kjent tunning firma.
Jeg har glemt å fortelle noe; Sist jeg hadde av topplokket synes jeg det var mye olje i innsuget(som satt fast) . Dette kan vel være tegn på overtrykk i motoren ? Er det tegn på slitt motor eller kan det være tette kanaler som får olje til å legge seg i innsuget ? Dette kan vel være årsaken..?
Motoren kjører jo luftinga fra veivhusventilasjonen tilbake i innsuget igjen, så om det ligger litt olje der er ikke unormalt da det hele tiden er oljedamp som går igjennom der, spesielt ikke på en så gammel bil. Det blir jo mye med tiden.
ok det var litt beroligende :)

Legg innLagt inn:30 aug 2007 13:38
av Mr2Even
Larsen skrev:Hvis det hadde vært rennede olje ville jeg nok vært mye mer bekymret. Olje oppsamlingen i manifoil kommer av det Andy_celica sier. Nemelig av veivhusventilasjonen.

Kun hvis du har en oil catch can så kan du antyde om stempelringer begynner å bli gåene. Du kan jo også koble ut veivhus slangen og se hvor mye det blåser ut av den.
ok, men hvor er den slangen jeg skal la gå i friluft? har du en tegning? :)