Side 1 av 2

t23 med turbo, er det lov...?

Legg innLagt inn:22 aug 2007 22:37
av kungcelica
er det lov med turbo til celica t23 vvti i Norge?

Re: t23 med turbo, er det lov...?

Legg innLagt inn:22 aug 2007 23:46
av arctic_celi
kungcelica skrev:er det lov med turbo til celica t23 vvti i Norge?
seff! Så lenge du stikker innom biltilsynet for å få det godkjent, samt betaler avgiften på effekt økningen.

Legg innLagt inn:23 aug 2007 07:50
av Dennis87
Bør være mulig å få godkjent, men er nok vanskelig.
TTE leverer turbokit til MR2 som har samme motor så å ombygge det til å passe Celica hadde nok gått samt oppgradert bremsene til Celica T-sport bremser.

Bør jo være mulig å få papirer fra Toyota på at motoren kan ha Turbo da de leverer det orginalt.

Selv driter jeg i det og skal ha Turbokit fra C2power på min da man får mye mer gamp.

Celica T-sport har jo 192hk å er helt lik bortsett fra litt større dim på bremser, har du Celica 2003- så er det like store bremser som T-sport har. så trimming opp til 192hk bør jo være mulig å få godkjent på en måte hvis man ikke møter på feil person. (noe man gjør i 99% av tilfellene hos satanvegvesen) :P

Celica T-sport får man orginal compressor til fra TRD.

Legg innLagt inn:23 aug 2007 09:09
av celicat23
Hvis du skal montere noe som ikke er tuv godkjent må du få skriv fra toyota at delene du skal sette på bilen din er godkjent av toyota for bilen, og eventuelle forbedringer i bremser o.l de krever at du også monterer. Så kan du stikke til biltilsynet med skrivet fra toyota og vise bilen så de kan se at du har montert det toyota sier er OK, betale en latterlig avgift for effektøkning, og VIPS så har du godkjent turbo celica.

(hvis jeg har forstått gangen i det korrekt...)

Problemet er at toyota er ikke noe intressert over hode i og hjelpe deg med noe slikt på noen som helst måte.

Legg innLagt inn:23 aug 2007 09:42
av Magne_F
Vær obs på at biltrangsynet faktisk til tider velger å sette seg selv høyere en Tüv. Har lest om personer som ikke har fått godkjent ombygninger selv om det er Tüv-godkjent. Skal du i gang med et slikt prosjekt ville jeg helt klart tatt dialogen med biltilsynet FØR du setter i gang.

Legg innLagt inn:23 aug 2007 10:30
av kungcelica
jeg var hos biltylsynet, de sa det var helt "OK" så lenge toyota godkjente kittet, selv har jeg tenkt å montere c2power stage1 , på min 2003 mod vvti, hørt at det blir noen problemer med t-sport med turbo ? stemmer det ? har noen testet kompressor kittet til greedy ?

Legg innLagt inn:23 aug 2007 10:31
av kungcelica
jeg var hos biltylsynet, de sa det var helt "OK" så lenge toyota godkjente kittet, selv har jeg tenkt å montere c2power stage1 , på min 2003 mod vvti, hørt at det blir noen problemer med t-sport med turbo ? stemmer det ? har noen testet kompressor kittet til greedy ?

Legg innLagt inn:23 aug 2007 12:14
av Dennis87
kungcelica skrev:jeg var hos biltylsynet, de sa det var helt "OK" så lenge toyota godkjente kittet, selv har jeg tenkt å montere c2power stage1 , på min 2003 mod vvti, hørt at det blir noen problemer med t-sport med turbo ? stemmer det ? har noen testet kompressor kittet til greedy ?
Har du T-Sport har du ikke VVT-i men VVTL-i :wink:
den vanlige Celicaen med 143hk har VVT-i du har Lift i tillegg.

Har ikke hørt noe om problemer med turbokit på T-sport, GTS som Celica t-sport heter i USA har jo veldig mange i statene turbo på.

Toyota godkjenner ikke noe som ikke er dems egent så å få turbokit fra c2power godkjent er bare å legge på is :P

Legg innLagt inn:23 aug 2007 14:59
av mabogis
Biltilsynet går med på å godkjenne en ombygd bil vist du har papirer og dokumentasjon fra Toyota Norge.

Har prøvd å pratet med Toyota Norge før angående turbo montering, men de var ikke akkurat veldig hjelpsom med å skaffe dokumentasjon..

Men ta nå en tlf til de å prat med de om prosjektet ditt.. :D

Legg innLagt inn:23 aug 2007 15:29
av celicat23
Jeg har allerede kontaktet toyota norge om c2power kit'et før, og det enkle svar jeg fikk var: så lenge det ikke er deler produsert AV toyota FOR toyota jeg skulle montere, så kunne jeg bare glemme det.

Legg innLagt inn:23 aug 2007 16:24
av mabogis
celicat23 skrev:Jeg har allerede kontaktet toyota norge om c2power kit'et før, og det enkle svar jeg fikk var: så lenge det ikke er deler produsert AV toyota FOR toyota jeg skulle montere, så kunne jeg bare glemme det.
Var noe lignende jeg fikk beskjed om..
Tror det er forde de ikke vil stå ansvarlig for noe som ikke er originalt..

Ser ikke problemet med å hjelpe til litt med motorprosjekter.. Andre bilmerker klarer det jo, men ikke Toyota Norge..

Snakk litt med de som har bygget turbobiler før.. Feks Toyparts..
De har jo bygget turbobiler før.. de vet kanskje noe om hva man burde gjøre iallefall..

Legg innLagt inn:24 aug 2007 13:08
av Dennis87
Trur nok ikke andre bilmerker er hjelpsomme med det som det er snakk om her.

klart de kan hjelpe hvis man har en motor uten turbo men også leverer bilen med turbo så kan de jo skaffe papirer på at motoren er god for turbo, men bare dems egen turbo.

TTE leverer Turbokit til MR2 som har samme motor, monterer man det vil nok Toyota være hjelpsomme, eller hvis man monterer orginalt compressorkit fra TRD.

Toyota kan jo ikke ta på seg ansvarer for alt mulig deler fra andre produsenter da de ikke har testet det eller har noe med det å gjøre.

Drit i godkjenning, koster bare masse ekstra uansett. vraker du bilen så vrak den så hard at de ikke ser at det har vært montert turbo :lol:

Legg innLagt inn:25 aug 2007 17:53
av mabogis
Dennis87 skrev:Trur nok ikke andre bilmerker er hjelpsomme med det som det er snakk om her.

klart de kan hjelpe hvis man har en motor uten turbo men også leverer bilen med turbo så kan de jo skaffe papirer på at motoren er god for turbo, men bare dems egen turbo.

TTE leverer Turbokit til MR2 som har samme motor, monterer man det vil nok Toyota være hjelpsomme, eller hvis man monterer orginalt compressorkit fra TRD.

Toyota kan jo ikke ta på seg ansvarer for alt mulig deler fra andre produsenter da de ikke har testet det eller har noe med det å gjøre.

Drit i godkjenning, koster bare masse ekstra uansett. vraker du bilen så vrak den så hard at de ikke ser at det har vært montert turbo :lol:
En kompis av meg pratet lenge med toyota norge om å få godkjent en mr2.
Bilen skulle få en kompressor motor som er orginal toyota, men toyota norge kunne ikke hjelpe til med slike papirer fordi det ikke var en bil(motor) som ble levert ny i norge..

Har en bror som styrer omc ofoten og han sier at opel norge er veldig greie og hjelpsomme når det gjelder det å bytte til en turbo motor..

Legg innLagt inn:27 aug 2007 01:17
av kungcelica
var hos toyota forhandlerne, og de sa fuc....... "vi vil ikke ta ansvaret for den skaden eller det havariet som kommer til å presse motoren " kan opel Norge hjelpe til med dette ???? finnes det andre ting vi kan jøre for å trimme motoren "LOVLIG" :x

Legg innLagt inn:27 aug 2007 07:57
av Dennis87
mabogis skrev: En kompis av meg pratet lenge med toyota norge om å få godkjent en mr2.
Bilen skulle få en kompressor motor som er orginal toyota, men toyota norge kunne ikke hjelpe til med slike papirer fordi det ikke var en bil(motor) som ble levert ny i norge..

Har en bror som styrer omc ofoten og han sier at opel norge er veldig greie og hjelpsomme når det gjelder det å bytte til en turbo motor..
Kan jo ta kontakt med Toyota sverige da :P har hørt Toyota Norge er litt kjipe. :roll:
Men de skal jo godkjenne sine egne motorer uansett om de som jobber der vil eller ikke. kan jo prøve å få snakket med noen andre der, er alltid folk som ikke gidder gjøre jobben sin uansett bedrift.