Side 1 av 2

Skal kjøpe Mk II, trenger hjelp

Legg innLagt inn:09 sep 2002 17:32
av L
Hei folkens!

Jeg er - for å uttrykke det forsiktig - fersk i denne sammenhengen. Jeg er skikkelig hypp på en MR2 Mk II, og jeg vil ha den NÅ :P

Det er mange grunner til at jeg har problemer med å handle en sånn bil, men den viktigste er at jeg har jævelig lite snøring på bil. Rett og slett! Jeg er den typen du ville elsket å selge bilen din til dersom du var ute etter å få mye kroner for en sliten kjerre.

Derfor allierer jeg meg selvsagt med kompiser som har bedre greie på dette enn meg. Med meg på laget har jeg 2-3 karer som enten har drevet med import, reparasjon eller kjøp/salg, så de er rimelig med på notene. Problemet er derimot at ingen av dem har befattet seg med MR2 spesielt, så de har bedt meg om å oppsøke dette miljøet for å hente inn noen stalltips.

En av tingene jeg har blitt bedt om å finne ut av, er hvorvidt Mk II-en har vært gjennom noen face lifts. Dette fant jeg jo svaret på bare ved å lese artiklene som er publisert under siden, jeg må derfor få takke webmaster for nyttig informasjon. Takk!

Men altså: Er det noe jeg bør være spesielt obs på? Jeg har vurdert alt fra egenimport til bruktkjøp et eller annet sted i Norge, men etter å ha trålet Motorbørsen og lignende blader så har jeg blitt litt nedtrykt. En venninne av meg (jepp, jenter kjører også denne bilen) kjøpte en 91 Mk II for et par år siden, og hun betalte 139.000 kroner for den. Da er det ikke rart jeg henger litt med geipen når jeg ser at prisene fremdeles ligger mellom 125-149.000 nå. Er det virkelig sånn at denne bilen holder seg utrolig godt i bruktpris, eller var det bare hun som gjorde et røverkjøp den gangen hun handlet?

En siste ting jeg vil spørre om: Jeg har tenkt meg til TG Bil i Drammen en tur, hører han visstnok skal ha et godt utvalg MR2 jeg kan kikke på. Er det noen av dere som har erfaringer med butikken? For alt jeg vet er han selv bruker av dette forumet, la meg derfor legge til at jeg bare har hørt positive ting så langt :)


Med hilsen,
L

Re: Skal kjøpe Mk II, trenger hjelp

Legg innLagt inn:09 sep 2002 22:54
av @lpher
L skrev:Hei folkens!

Jeg er - for å uttrykke det forsiktig - fersk i denne sammenhengen. Jeg er skikkelig hypp på en MR2 Mk II, og jeg vil ha den NÅ :P

Det er mange grunner til at jeg har problemer med å handle en sånn bil, men den viktigste er at jeg har jævelig lite snøring på bil. Rett og slett! Jeg er den typen du ville elsket å selge bilen din til dersom du var ute etter å få mye kroner for en sliten kjerre.

Derfor allierer jeg meg selvsagt med kompiser som har bedre greie på dette enn meg. Med meg på laget har jeg 2-3 karer som enten har drevet med import, reparasjon eller kjøp/salg, så de er rimelig med på notene. Problemet er derimot at ingen av dem har befattet seg med MR2 spesielt, så de har bedt meg om å oppsøke dette miljøet for å hente inn noen stalltips.

En av tingene jeg har blitt bedt om å finne ut av, er hvorvidt Mk II-en har vært gjennom noen face lifts. Dette fant jeg jo svaret på bare ved å lese artiklene som er publisert under siden, jeg må derfor få takke webmaster for nyttig informasjon. Takk!

Men altså: Er det noe jeg bør være spesielt obs på? Jeg har vurdert alt fra egenimport til bruktkjøp et eller annet sted i Norge, men etter å ha trålet Motorbørsen og lignende blader så har jeg blitt litt nedtrykt. En venninne av meg (jepp, jenter kjører også denne bilen) kjøpte en 91 Mk II for et par år siden, og hun betalte 139.000 kroner for den. Da er det ikke rart jeg henger litt med geipen når jeg ser at prisene fremdeles ligger mellom 125-149.000 nå. Er det virkelig sånn at denne bilen holder seg utrolig godt i bruktpris, eller var det bare hun som gjorde et røverkjøp den gangen hun handlet?

En siste ting jeg vil spørre om: Jeg har tenkt meg til TG Bil i Drammen en tur, hører han visstnok skal ha et godt utvalg MR2 jeg kan kikke på. Er det noen av dere som har erfaringer med butikken? For alt jeg vet er han selv bruker av dette forumet, la meg derfor legge til at jeg bare har hørt positive ting så langt :)

Med hilsen,
L
Jeg kjøpte min Celica av TG Bil i '98...absoultely no troubles ;-)
Downside...de er ikke like kjappe på å svare på forespørsler pr.mail,
hvis du i det hele tatt får svar ;-)


@lpher

Legg innLagt inn:10 sep 2002 00:16
av Erlend
Det jeg vet er at kameraten min Pål, kjøpte MR2en sin fra TG-Bil, og han har aldri sagt noe annet enn positive ting om firmaet. De ordna alt som skulle til og han var innom to ganger (om jeg husker rett Pål) for å prøvekjøre og titte før han kjøpte bilen. De svarte på spørsmål og var vennlige og imøtekommende.
Prisen på 149000, som ser ut til å være veiledende :lol: for `92 MR2er her i Norge, er sinnsykt stabil, og det er vel mest sannsynlig fordi det er en Toyota! MR2en er ikke den Toyotaen som er billigst å holde akkurat, forsikringa er ganske dyr, men vedlikeholdet ligger bare litt over en vanlig Toyota.
Det er en annen ting, når du sier at du ikke har noe peiling på bil, så kunne du ikke valgt noe bedre enn en Toyota.
Men en MR2 derimot krever litt mer, ikke rent teknisk, men rent kjøremessig. Den tilgir sjelden feil og du skal ha erfaring før du kan begynne å presse den :wink:
Hvis du kjøper en MR2, så vet jeg at du får en bil du kommer til å elske, så la meg gratulere deg på valget :D

Legg innLagt inn:10 sep 2002 00:35
av CelicaTurbo
vel, jeg vil si at 149.000 for en MR2 er litt dyrt, selv for en 92-modell. Kjøper du privat kan du fint få en 90-91 modell ned mot 100.000 men da kan jo tilstanden være noe variabel også. Forhandlere er stort sett dyrere men de har også en buffer for pruting må du huske så som regel kan du diskutere prisen ned, eller enda lettere: diskutere inn andre bonus med bilen som vinterdekk eller lettmetallsfelger. Men, siden du har kompiser som driver med import går det gjerne ann å få en av disse til å importere for deg? Kommer nok billigere ut av det kan jeg tenke meg..

angående svakheter så har ikke bilen så mange, det er ganske høy kvalitet på MR2'en. Det viktigste er at synkroringer til 2. gir er svake så undersøk at du ikke får ulyder når du presser girspaken til andre gir (trenger ikke bruker masse makt, men et godt trykk er nødvendig). Ellers er du klar over ansiktsløftingen på 92-modellen ja, men husk at ikke alle som selges som 92-modeller har denne ansiktsløftningen pga at den ikke ble solgt før sen-vår 1992. Denne modellen er også stivere i fjæren, sitter noe lavere og har litt andre modifikasjoner i understellet for å gjøre rompen lettere å kontrollere når den sklir, og ikke fullt så overraskende.

andre svakheter: noen her på forumet har problemer med at motoren bruker litt for mye olje uten noen synlige tegn til det (ingen lekasje eller svart røyk), men jeg personlig er av den formening at dette ikke er en typisk svakhet da.

til slutt, sjekk at registerreimen er byttet ved 100.000km (står klistremerke på toppen av motoren, på plastdeksel på høyre side eller under motorlokket, med dato og kmstand). Det er ikke farlig for motoren om reimen ryker men den bør virkelig byttes om den ikke allerede har blitt byttet og det koster ca 3500,- hos Toyota verksted. Og ta bilen på NAF test :) Og husk å sjekke forsikring flere steder: utrolig varierende pris.

ellers, lykke til med kjøpet og gjerne kom med flere spørsmål om du lurer på noe.. sikker andre her også som har tips?

Legg innLagt inn:10 sep 2002 11:06
av L
Takk for nyttige tilbakemeldinger, folkens!

Jeg ble umiddelbart nysgjerrig på dette med forsikring. Er det noe dere har diskutert før slik at dere har en viss peiling på hvilke selskap som kan sies å være "MR2-vennlige"? Nå forventer jeg ikke at dere skal rope "Gjensidige NOR!" i kor, kanskje, men det kunne uansett vært morsomt å høre hva dere synes. Det er jo engang sånn at forsikringsprisen vil avhenge av hvilke andre forsikringer du eventuelt har, om du har fått en pakkeløsning på dette rent prismessig osv. Men nå er spørsmålet i hvert fall stilt, og dere er hjertelig velkommen til å svare :)

Jeg skal holde et godt øye med dette forumet i tiden fremover - jeg gleder meg stort til å bli MR2-eier!


Med hilsen
L.

Kjøpe min

Legg innLagt inn:10 sep 2002 12:26
av Jonsle
Hei du lyst på mr2 du kan kjøpe min.
Det er bilen som står under Jonas Sletengen på EIERE.
110000 og bilen er din.

Legg innLagt inn:10 sep 2002 15:51
av L
Jeg har sett på den og sendt deg en pm for å få litt mer informasjon, Jonsle.

Når det er sagt: Hvordan har det seg at det går et tydelig prisskille mellom 91 og 92? Er virkelig 91-modellen såpass mye dårligere? Nærmest uavhengig av kilometerstand og andre, ytre faktorer (så som tilleggsutstyr etc.), så er 91-modellen 25-40.000 kroner billigere.


Mvh
L.

Legg innLagt inn:10 sep 2002 19:03
av CelicaTurbo
den er litt stiligere med lengre frontleppe, sidelist i bilens farge og mer sexy lavere girspake f.eks, og den prises nok noe høyere pga at noen ser spesifikt etter 92- eller nyere modeller. Jeg hadde selv en slik 92-modell før og synes den ser ørlite bedre ut, men det rettferdigjør ikke en forskjell på 40.000 da, tror det må være i ekstreme forskjeller. Ca 15.000 mer er fornuftig.. men, husk å ikke sammenligne mellom biler solgt privat og fra forhandler da.. det er også i din fordel at det er slutt på sommeren og vinteren nærmer seg, da er disse bilene litt billigere å kjøpe :)

Legg innLagt inn:10 sep 2002 19:27
av Erlend
Helt enig, forskjellen mellom 91 og 92 er ikke verdt 40000. Sportsunderstellet er ikke så viktig hvis du senker bilen og setter på nye dempere, og det finnes mange stylingkit som kan fikse den leppa hvis du absolutt trenger den da :) MR2en er rå som den er, men det er klart at den blir bare bedre med årene... 1999 modellen har jeg fortsatt til gode å se på nettet eller til salgs noe sted forresten...

Legg innLagt inn:10 sep 2002 23:04
av CelicaTurbo
den ble vel også kun solgt i Japan? mener 95 eller 96 var siste som ble solgt ellers med venstreratt og de var det ekstremt få av..

Legg innLagt inn:11 sep 2002 10:16
av Dalan
hmm, mener nå å huske at de ble solgt med venstre-ratt til '98, i europa, det var i USA de ikke ble produsert etter '95. tror jeg da, correct me if I'm wrong! :wink:
har ikke sett en '99 modell på nettet enda, skulle gjerne hatt en slik en ja :roll: synd de bare er med høyre-ratt da.. NA-versjonen ble vel levert med motor på rundt 200 hk de? :twisted:

Legg innLagt inn:11 sep 2002 13:47
av Erlend
Tror det var 200 kh i NA versjonen ja Dalan :twisted:
Når jeg tenker meg om, så har jeg sett bilder av en engelsk 98 modell MR2. Der borte har de vel ikke noen problemer med å importere slike heller, så lenge de kliner til med litt understellsbehandling, bytte av km/t-skivene og bytte av katalysator. Mener å huske at katalysatorene de har (eller ikke har) i Japan ikke blir godkjent av Britiske myndigheter...

..by the way...

Legg innLagt inn:11 sep 2002 14:31
av Dalan
tenkte jeg skulle følge med litt på denne tråden her, for å se om det kom litt nyttig informasjon.
Tenker nemlig på å gå til anskaffelse av en MR2 selv, men det blir iallefall ikke før til neste år.. men, det kan jo være greit å få litt informasjon og sånn om bilen litt god tid i forveien :)
så, hadde blitt takknemlig om de som har mr2 selv, og/eller har vært borti dem kunne skrevet litt om det de vet om dem. litt fordeler og ulemper med bilen for eksempel :wink:
all informasjon mottas med takk!

mvh, dalan

Legg innLagt inn:11 sep 2002 18:11
av CelicaTurbo
fordel: Du kommer aldri til å angre på at du kjøpte MR2!
ulempe: .... med mindre forsikringen blakker deg først..



neida, seriøst, er ikke mange ulempene bortsett fra de som man kan gjette seg til: ikke plass til flyttelasset eller hele familien. Men av de mindre logiske grunnene er at det er en vanskelig bil å håndtere om du mister kontrollen over den så en god nybegynnerbil er det definitivt ikke :)

Legg innLagt inn:12 sep 2002 11:19
av Dalan
ja, den forsikringa er det alltids no med.. :? men pappa er sikkert grei hehe :wink:

nei, har hørt at den ikke er så god førstebil... det er jo litt dumt egentlig, for det blir antageligvis den første eller andre bilen min, om jeg går til anskaffelse av en sådan 8)
men det er jo bare å "prøve seg litt fram" med den forsiktig i begynnelsen, sånn at man blir mer vant med den etterhvert.. vil ha en sånn så! :D