Side 1 av 4

gti pumpe på turbo?

Legg innLagt inn:16 mai 2007 21:45
av aneriks
klarer gti bensinpumpa og gi nok bensin til en original turbo motor..
?
og hva kan det ha og si at jeg tvangskjører pumpa med dirkete pluss på pumpa?

Legg innLagt inn:16 mai 2007 21:50
av marlboro1310
Kan ikke skjønne at den skal klare det under optimale arbeidsforhold...men det er sikkert andre her inne med høyere mekanisk innsikt enn jeg.. :wink:

Vet at man MÅ skifte den originale pumpa på en original turbomotor ved chipping,da kan jeg ikke skjønne at den til NAmotoren skal fikse oppgavene til turbopumpa :P

Legg innLagt inn:16 mai 2007 21:57
av Master
Med "chipping" hva mener du da? Original turbo (ct20/26) på en mr2 turbo vil ikke klare å maxe ut det originale bensinsystemet uansett hvor mye du chipper.

Til første post: ville nok satt inn ei større pumpe ja! Har ikke hørt om noen som kjører med gti pumpe på turbo og får dette til å gå slik det skal.

Legg innLagt inn:16 mai 2007 22:19
av jumbo
Master skrev:Til første post: ville nok satt inn ei større pumpe ja! Har ikke hørt om noen som kjører med gti pumpe på turbo og får dette til å gå slik det skal.
Både Christian og megselv har vel bremset nærmere 300 gamp med original GTi pumpe... hvor bra det er er vel en helt annen sak, men har ikke hatt noen som helst indikasjon på problemer for min del hittil

Legg innLagt inn:16 mai 2007 22:43
av sleeper
http://www.wolfkatz.com/Articles/MR2%20 ... Report.pdf

her har du konkret svar på spørsmålet ditt... :wink:

Legg innLagt inn:16 mai 2007 23:05
av marlboro1310
Var under den oppfatning at man erstattet org turbopumpe med større når man ville montere FCD boostchip...
Er vel det samme som med alle Corswortheiere som tror at de alle har 400hk i bilene sine uten å oppgradere bensinpumper og denslags :shock: ?!

Legg innLagt inn:17 mai 2007 00:45
av Master
jumbo skrev:
Master skrev:Til første post: ville nok satt inn ei større pumpe ja! Har ikke hørt om noen som kjører med gti pumpe på turbo og får dette til å gå slik det skal.
Både Christian og megselv har vel bremset nærmere 300 gamp med original GTi pumpe... hvor bra det er er vel en helt annen sak, men har ikke hatt noen som helst indikasjon på problemer for min del hittil
Okei... dette er jo ganske respektabelt, og kanskje litt risikabelt? :) med tanke på hvor dårlig flow den har. Men for all del, det fungerer sikkert, men hvor "safe" det er er jo en annen sak. Når det er sagt, så er vel "NA" pumpa som er nevnt i den artikkelen sikkert til en 2.2L usa na. vet ikke om det er samme pumpe som er til 3s-ge? uansett. Vær på den sikre sida, og oppgrader pumpa.

Og som sagt er den originale mr2 turbopumpa, fuelrail, dyser etc etc god for rundt 275hk på hjula. ca 350 på motoren? Og dette får du såvidt henta ut av ct20b og hvertfall ikke av ct26(originalt)

Legg innLagt inn:17 mai 2007 02:10
av Ivar
Faen så mange pølsevevere det er her. Den originale GTI-pumpen fungerer helt fint på en standard 3S-GTE, både rev1, 2 og 3.

Legg innLagt inn:17 mai 2007 02:33
av marlboro1310
sikkert ikke alle som kan like mye om bil og bensinpumper som deg vettu...

Legg innLagt inn:17 mai 2007 03:26
av inzane2012
Ivar skrev:Faen så mange pølsevevere det er her. Den originale GTI-pumpen fungerer helt fint på en standard 3S-GTE, både rev1, 2 og 3.
saklig...hadde vel bare holdt med den siste biten...

Legg innLagt inn:17 mai 2007 08:56
av aneriks
mange svar her ja, har bytta motoren og har kjøpt ny pumpe men har ikke montert den enda, så er ikke noe langvarig løsning er mest for og vite om det kan bli noen problemer med det..

Legg innLagt inn:17 mai 2007 12:02
av jumbo
Master skrev:Okei... dette er jo ganske respektabelt, og kanskje litt risikabelt? :) med tanke på hvor dårlig flow den har. Men for all del, det fungerer sikkert, men hvor "safe" det er er jo en annen sak. Når det er sagt, så er vel "NA" pumpa som er nevnt i den artikkelen sikkert til en 2.2L usa na. vet ikke om det er samme pumpe som er til 3s-ge? uansett. Vær på den sikre sida, og oppgrader pumpa.
Jepp, er definitivt noe som bør tas.
Og som sagt er den originale mr2 turbopumpa, fuelrail, dyser etc etc god for rundt 275hk på hjula. ca 350 på motoren? Og dette får du såvidt henta ut av ct20b og hvertfall ikke av ct26(originalt)
Jepp.

Legg innLagt inn:17 mai 2007 13:34
av Master
Ivar skrev:Faen så mange pølsevevere det er her. Den originale GTI-pumpen fungerer helt fint på en standard 3S-GTE, både rev1, 2 og 3.
Hva baserer du dette på?

Jeg har søkt litt på toyota deleprogrammet og funnet ut at den amerikanske 2.2L 5SFE bruker 23220-43070-01 som bensinpumpe. Går jeg på den europeiske delen og velger 3s-ge får jeg opp akkurat samme delenummer. Denne passer forøvrig på 3sfe og. Altså vil NA pumpen de beskriver i USA være samme som den vi har i alle NA mr2'er her til lands.
MR2OC.com skrev:A few weeks back I posted the results of having RC Engineering run flow tests on a stock Turbo pump (SW20) in this thread.

Thanks to Jose Rosario, I was also able to send in an NA pump (SW21) and have it flow tested under the same conditions (13.8 volts, same fluid, same pressures). Here are the results:
Bilde
As you can see, the pump is a real dog, so everyone who cursed and sweated through the painful process of dropping their tank and swapping the pump when they did their NA to Turbo swap can feel justified. To those who didn't: start making plans.

From what you can see, the pump is just capable of running a stock gen2 3SGTE setup assuming a base FP of ~40psi and stock boost. If you do some light mods and raise the boost, you are basically moving right into the danger zone.

To those who flamed me a couple years back when I argued that Toyota did not put as beefy a pump in the NA as the Turbo: :twisted:
Her har du ei 3s-gte pumpe til sammenlikning:
Bilde

Og som vi ser på tidligere post som "sleeper" postet ->her<- er:
- NA pumpa alt for lita til å støtte en 3s-gte på noe over originalt trykk, og er til og med usikkert allerede på 10psi som vi ser her:
Bilde

Så at noen har fått dette til å fungere er jo helt utrolig. De har hvertfall operert helt på randen (eller over) av hva som jeg kan skjønne er sunn fornuft.

Så hvis du mener at 3s-ge pumpa fungerer helt fint på alle 3s-gte, så har jeg et spørsmål til deg: Hvorfor endra Toyota til en mye kraftigere pumpe? Skjønn det den som vil... :roll:

Legg innLagt inn:17 mai 2007 17:09
av jumbo
Master skrev:Så at noen har fått dette til å fungere er jo helt utrolig. De har hvertfall operert helt på randen (eller over) av hva som jeg kan skjønne er sunn fornuft.

Så hvis du mener at 3s-ge pumpa fungerer helt fint på alle 3s-gte, så har jeg et spørsmål til deg: Hvorfor endra Toyota til en mye kraftigere pumpe? Skjønn det den som vil... :roll:

Er stor forskjell mellom å påstå at det går kontra påstå at det er bra eller trygt :wink:

Blir definitivt ny pumpe på meg hvertfall, ingen tvil om det.

(christian og bytta vel så vidt jeg husker til ei walbro inline pumpe for noen år siden)

Legg innLagt inn:17 mai 2007 21:47
av Ivar
Til første post: ville nok satt inn ei større pumpe ja! Har ikke hørt om noen som kjører med gti pumpe på turbo og får dette til å gå slik det skal.
Det blir bare for dumt å si "nei, dette går ikke, for jeg leser i et skjema her" når opptil flere medlemmer her inne kjører med GTI-pumpen, inkludert meg selv. Derav min respons.