Side 1 av 2
Dekk
Legg innLagt inn:09 jan 2004 21:47
av larsst185
hei.
Vet at det fra gammelt av heter at de beste vinterdekkene skal stå foran,MEN kan noen være så snill å si det at de også har hørt at dette er direkte livsfarlig og at de beste dekkene nesten uten unntak skal stå bak for å unngå sleng på bilen.Folk ler seg skakk når jeg prøver å forklare dette

Legg innLagt inn:09 jan 2004 21:54
av erling
Tja.. Synes det er lettere å kontrollere en overstyring enn understyring jeg. Og hvis dekkene var livsfarlige, ville jeg kjøpt nye heller. Ihvertfall rullëre dem så de slites noenlunde likt.

Legg innLagt inn:09 jan 2004 22:00
av larsst185
ja.men om du har to dårlige og to gode burde di beste står bak.Leste en artikkel om at godt grep foran og dårli bak er en hovedårsak til at biler får sleng og havner sidelengs inn i fronten på møtende kjøretøy

Legg innLagt inn:09 jan 2004 22:01
av hobnob
jeg har også fått med meg at de beste skal stå bakerst
litt snodig... men det er vel kanskje litt vanskeligere for folk som ikke prøver sladd og kontra så ofte, en de som stadigvekk må slenge på rumpa.
Legg innLagt inn:09 jan 2004 22:12
av larsst185
ja,det er sant

Legg innLagt inn:09 jan 2004 22:15
av erling
larsst185 skrev:ja.men om du har to dårlige og to gode burde di beste står bak.
Jeg personlig hadde ikke kjørt så langt med de dårlige (jfr min def. av "dårlige dekk"), heller kjøpt 2 nye. V.dekk er altfor undervurdert.

Men har jeg 2 gode og 2 halvgode putter jeg sistnevnte bak..
hobnob skrev:
litt snodig... men det er vel kanskje litt vanskeligere for folk som ikke prøver sladd og kontra så ofte, en de som stadigvekk må slenge på rumpa.
Akkurat!

Legg innLagt inn:10 jan 2004 00:32
av memo
jeg sliter ikke dekka SÅ fort...
derfor
blir jeg vant med egenskapene til dekka, og veit rimelig greit hva jeg kan og ikke kan gjøre, ettersom hvor mye slitt dem er... dessuten ligger jeg titt og stadig brei, og mener jeg har ganske grei kontroll (til en viss grad ihvertfall), så jeg ser ikke på det som et problem :p
ikke tolk det feil, jeg tror ikke jeg er en gud i trafikken.. kanskje jesus..
-m
Legg innLagt inn:10 jan 2004 01:12
av MR2turbo
Jeg ville satt de beste foran.. viktigst med godt grep der.. hvertfall på en celica.. på MR2'en er det jo forskjellig dimensjon uansett så da er det jo ikke no spørsmål...

Legg innLagt inn:10 jan 2004 02:19
av sindrejl
på biler med lik dimensjon på dekkene foran og bak skal de beste settes foran.. husk at når du bremser bremser alltid forbremsene først inntill du låser helt.. så drar du ikke i brekket får du ikke sleng ved å bremse vanlig, bilen går bare rett frem istedet, altså best med best dekk foran.
Legg innLagt inn:10 jan 2004 08:30
av Mr2 Mk2
sindrejl skrev:på biler med lik dimensjon på dekkene foran og bak skal de beste settes foran.
Jeg skal ikke si hva JEG mener,for jeg har også alltid hørt at beste dekk skal fremme det er det omtrent alle sier.
MEN kjørelærern sa noe annet,han sa at alle vil sette de beste dekkene foran men det er egentlig ikke det beste.For det er bedre med forhjulssladd en bakhjulssladd sa han.Det er mye lettere å komme seg ut av framhjulssladd,enn å komme seg utav bakhjulssladd,så det er best å ha de beste dekkene bak,selvom de fleste mener det er fremme.

Legg innLagt inn:10 jan 2004 09:41
av sindrejl
har forhjulstrekk jeg vet du

da er det opplagt hvor dekka må være

hehe...
Legg innLagt inn:10 jan 2004 10:16
av jan-erik
Først av alt ville jeg hatt gode dekk både foran og bak.
Men hadde jeg hatt noen litt dårlige dekk så ville jeg satt de foran og de beste bak, særlig om du kjører forhjulsdrift. Når plutselig bakenden slipper på en forhjulstrekker skal du være kvikk for å redde deg inn, og ofte har du kanskje god fart da også.
Nå blir kanskje dette eksemplet litt feil, men forrige vinter kom snøen litt brått på meg, og jeg måtte parkere Primaren lenger nede i veien der jeg bor. La på vinterdekk kun foran, og kjørte oppover og gjennom en lang sving i ca. 40 km/t. Plutselig kommer rumpa som en kjempependel, og jeg går rundt 360 grader og havner 10 cm fra poststativet som står på den andre siden av veien. Hadde ikke nubbesjangs til å gjøre noe. Lærte meg da at å kjøre med sommerdekk bak (205 brede

) ikke er noe lurt.
Det er vel ikke for ingenting at de fleste biler i dag er forhjulsdrevne, og blir regnet som tryggere en bakhjulsdrift. Mye enklere å ta inn understyring enn overstyring for en som ikke var vant til å sladde.
Legg innLagt inn:10 jan 2004 11:06
av Morten
Tja, en ting er at ræva sklir ut og inn i møtende bil med dårlige dekk bak, motstykket er jo å gå rett fram i sving pga. dårlige dekk forann. I tillegg er jo mesteparten av bremseeffekten på hjulene foran så dårligere dekk der vil også gjøre dt vanskeligere å stoppe raskt..
Jeg holder meg til gode foran dersom det er forskjell, å kunne svinge og bremse har første pri. her.
Har nye Dunlop dekk foran på vinter-Pornoen og gamle harde regummierte bak (bra spor). Må si det er drit-gøy å legge skikkelige driftinger gjennom svinger med en feilhjulstrekk

Legg innLagt inn:10 jan 2004 11:52
av jan-erik
Delte meninger om dette, men det fine med det er jo at det blir litt diskusjon
Tror nok ofte du sladder mer enn borti en møtende bil. Ved en overstyring får du ofte kontrasladd, og går litt frem og tilbake i veien helt til du fullstending mister kontroll og plasserer bilen i en møtende lastebil.
Ved understyring er det ofte bare å trå inn klutsjen og styre/bremse seg ut av problemet, forutsatt ABS da. Ved nedbremsing er det nok kanskje mest hvor gammelt dekket er som utgjør mer enn hvor slitt det er, siden hardheten i gummiblandingen kanskje er mest avgjørende. Iallfall når vi snakker om forskjellig slitte dekk foran og bak. Men et dekk uten mønster bremser selvsagt ikke særlig godt på snø og is.
Nå blir min Primera stort sett kjørt av min kone, og hun vel ikke akkurat det man kan kalle en sladdemester for å si det slikt (litt misunnelig på Petter Solberg som har ei kone som virkelig kan kjøre bil

). Derfor syns jeg det er viktig at bilen om den skulle få sladd, får det gjennom en understyring som det er lettere og hente inn får en mindre erfaren sjåfør.
Legg innLagt inn:11 jan 2004 21:25
av jumbo
En annen sak jeg ville tenkt litt på.... mange av oss kjører mye av vinteren på slaps / våte veier, og en av de viktigste egenskapene i vinterdekk for mange av oss er drenering av vann for å unngå planing. Jeg vil heller ha bakhjulene mine til å plane enn forhjulene uansett hva noen måtte mene. Jeg har også langt mer jeg skulle ha sagt dersom bilen overstyrer kontra understyrer, nok en gang gjelder det meg, andre er fri til å mene annet. Tredje er at der du trenger bremseeffekt er fremme, og ved å sette dårlige dekk der, særlig hvis de er slitt og drenerer dårlig, gir du i all praksis avkallt på bremseeffekt på bilen din. Disse tre til sammen gjør valget greit for min del - best dekk frem. Dvs dersom jeg hadde hatt valgtet da. Har både ulike felger og dekk fremme kontra bak, så det er ikke noe tema for min del.