Side 1 av 2
Rør igjennom katalysator
Legg innLagt inn:04 mar 2007 21:47
av hmsilset
Har søkt en del på forumet og har kun funnet rør med flenser
som erstatter katalysator.Altså en katalysator del uten innmat.
Er det noen som vet hvordan man fjerner den innmaten og
hva det er laget av? Tenkte å bare kjøre ett rør igjennom som passer akkurat jeg(har det da.Forrige eier(adhd)sendte med meg.
Re: Rør igjennom katalysator
Legg innLagt inn:04 mar 2007 21:58
av maxgets
hmsilset skrev:Har søkt en del på forumet og har kun funnet rør med flenser
som erstatter katalysator.Altså en katalysator del uten innmat.
Er det noen som vet hvordan man fjerner den innmaten og
hva det er laget av? Tenkte å bare kjøre ett rør igjennom som passer akkurat jeg(har det da.Forrige eier(adhd)sendte med meg.
På de jeg har vært borte i så har det stort sett bare vært å ta noe langt å knuse det å tømme ut.. er noe nesten kritt/porselen aktig.
Men har og sett noen med metall netting i inngangen.. da må man vel kappe den opp om du ikke får lurt den ut på en måte.
Re: Rør igjennom katalysator
Legg innLagt inn:04 mar 2007 22:03
av hmsilset
maxgets skrev:hmsilset skrev:Har søkt en del på forumet og har kun funnet rør med flenser
som erstatter katalysator.Altså en katalysator del uten innmat.
Er det noen som vet hvordan man fjerner den innmaten og
hva det er laget av? Tenkte å bare kjøre ett rør igjennom som passer akkurat jeg(har det da.Forrige eier(adhd)sendte med meg.
På de jeg har vært borte i så har det stort sett bare vært å ta noe langt å knuse det å tømme ut.. er noe nesten kritt/porselen aktig.
Men har og sett noen med metall netting i inngangen.. da må man vel kappe den opp om du ikke får lurt den ut på en måte.
Sjekka reservekatalysatoren min i dag og der var det sånn netting.
Om det som står på bilen har netting kan jeg kanskje slå på nettingen med hammer og meisel å se om det gir etter?Tenkte å gjøre det neste helg eller den neste der igjen og da er det lurt å vite alt

Legg innLagt inn:04 mar 2007 22:15
av Sven
Keep us updated.
Interresannt å høre hvor mye man kjenner det på motoren
Legg innLagt inn:04 mar 2007 22:19
av hmsilset
Sven skrev:Keep us updated.
Interresannt å høre hvor mye man kjenner det på motoren
Skal si fra.Noen sier 2 hk og noen sier 10-15hk.Er det 2 hk så merker jeg
det jo ikke da,selv om lyden kan endre seg litt og da er det vanskelig
å bedømme igrunn.
Legg innLagt inn:04 mar 2007 22:21
av Mr2 Mk2
Jeg gjorde dette på min gti,merket ingen forskjell på hverken lyd eller effekt.
Legg innLagt inn:04 mar 2007 22:24
av hmsilset
Mr2 Mk2 skrev:Jeg gjorde dette på min gti,merket ingen forskjell på hverken lyd eller effekt.
Søren å...Da er dette bare en myte da? vet det kan gå på enkelte motorer
men har hørt både positivt og negativt på gti 156hk motoren.Du er den eneste jeg har hørt har gjort det da så jeg burde egentlig stole på det

Legg innLagt inn:04 mar 2007 22:27
av sleeper
husk at det DEFINITIVT ikke er sundt og puste inn det som er i den katten da...

Legg innLagt inn:04 mar 2007 22:32
av hmsilset
sleeper skrev:husk at det DEFINITIVT ikke er sundt og puste inn det som er i den katten da... 
Det skal jeg huske om jeg gjør det. Vet du hva det inneholder av stoffer?
Legg innLagt inn:05 mar 2007 15:42
av A_hjelme
Sett på et rør.
Vil ikke anbefale å fjærne innholdet å bruke den. Blir veldig rar lyd av eksosen etterpå. Nesten som frieksos for veggene i katalysatoren uten innmat er så tynne.
Har prøvd...
Legg innLagt inn:05 mar 2007 17:51
av Sven
A_hjelme skrev:Sett på et rør.
Vil ikke anbefale å fjærne innholdet å bruke den. Blir veldig rar lyd av eksosen etterpå. Nesten som frieksos for veggene i katalysatoren uten innmat er så tynne.
Har prøvd...
Er derfor han skal putte et rør igjennom den tomme katalysatoren
Legg innLagt inn:05 mar 2007 19:02
av Rømmling
men som MR2 MK2 sier så merket han ikke noen forskjen på lyd eller effekt. hvorfor bry deg om den da?
eneste at bilen går litt renere og det er vel ikke så dumt
Legg innLagt inn:05 mar 2007 20:25
av Eddy86
Man kan vel muligens få problemer når bilen skal inn for PK.. Katalysatoren består forresten av masse små rør i en eller annen form av kjeramisk materiale belagt med platina, palladium og rodium som hjelper til å omdanne og forbrenne co, hc og nox ved høy nok temp. Skjer kun ved tilnærma
lambda 1 da, så hvis man har en bil med bra oljeforbruk eller spytter bensin så funkern ikke så bra alikevel..
Anyways, det såpass bra fløde gjennom original katalysatoren at man skal gjøre mye med motorn for at kat'n skal fungere som en sperre..
Legg innLagt inn:05 mar 2007 23:22
av Rømmling
Eddy86 skrev:Man kan vel muligens få problemer når bilen skal inn for PK.. Katalysatoren består forresten av masse små rør i en eller annen form av kjeramisk materiale belagt med platina, palladium og rodium som hjelper til å omdanne og forbrenne co, hc og nox ved høy nok temp. Skjer kun ved tilnærma
lambda 1 da, så hvis man har en bil med bra oljeforbruk eller spytter bensin så funkern ikke så bra alikevel..
Anyways, det såpass bra fløde gjennom original katalysatoren at man skal gjøre mye med motorn for at kat'n skal fungere som en sperre..
skjer kun ved tilnerma Lambda1 ?? hva betyr det??
Legg innLagt inn:06 mar 2007 00:38
av hmsilset
en på jobb sa at jeg ikke burde gjøre det for det kunne skade lamdasonden.Noe jeg ikke vet hva er men har hørt ordet ofte her inne.Tror jeg begynner å nærme meg en konklusjon.Og den er at dette ikke er så lurt på en mk2 GTI. jaja,da får jeg bare ha det ekstra anlegget med kat i delehaugen min
