Side 1 av 1

stille tenning

Legg innLagt inn:28 feb 2007 19:18
av japse-gnmfr
har nå effektanlegg og filter også har jeg lest at det går ann og stille tenninga litt mer agresivt..Hvordan gjøres dette og hvor dyrt er det eventuelt hvis det skal settes vekk:D

Legg innLagt inn:28 feb 2007 19:19
av Mr2 Mk2
Sålenge du har eller kan låne/kjøpe deg en tenningslampe så gjør du det enkelt selv.

Legg innLagt inn:28 feb 2007 19:31
av japse-gnmfr
Mr2 Mk2 skrev:Sålenge du har eller kan låne/kjøpe deg en tenningslampe så gjør du det enkelt selv.
Og hvordan gjøres da det:D

Legg innLagt inn:28 feb 2007 19:39
av Mr2 Mk2
Kopler sammen te1 og e1 i diagnosekontakten, bruker tenningslampen for å se hvilken tenning du har og justerer ved å vri på fordeleren.Anbefaler å kjøre den på 98 bensin endel før du justerer tenningen.3sge har knock sensor, så den vil jo overstyre noe.Men etter mitt skjønn så har den et begrenset område å jobbe på :S ?

Legg innLagt inn:28 feb 2007 20:05
av BrennaRacing
Å ikke still den opp for mye...Mener jeg hørte om en her på forumet som hadde stilt den opp til 12 grader... Min skulle vært på 10 grader men på grunn av en udugelig Toyota-mekaniker (som har prøvd å stille den 2 ganger) så vet jeg ikke hva den står på....

Legg innLagt inn:28 feb 2007 20:34
av Eddy86
Bedre å la tenning være original, ellers kan du risikere for høy forbrenningstemperatur ( brenne ventiler osv ), ihvertfall hvis du ikke får økt drivstoffmengden litt for å kjøle ned, eller kjører med for lavt oktan tall.. Tjener ikke så mye på det alikevell..
Men hvis du absolutt skal gjøra det, så burde ikke et nogenlunde duganes verksted bruke mer enn 20 min på det.. Kan jo maks koste 500..

Legg innLagt inn:28 feb 2007 22:44
av Larsen
Eddy86 skrev:Bedre å la tenning være original, ellers kan du risikere for høy forbrenningstemperatur ( brenne ventiler osv ), ihvertfall hvis du ikke får økt drivstoffmengden litt for å kjøle ned, eller kjører med for lavt oktan tall.. Tjener ikke så mye på det alikevell..
Men hvis du absolutt skal gjøra det, så burde ikke et nogenlunde duganes verksted bruke mer enn 20 min på det.. Kan jo maks koste 500..
Det er nok ikke så mye hk å tjene på å justere tenninga, men responsen blir bedre. Hvis du kjører med 98 oktan så burde det gå helt fint. Hvis du har tenningslampe så er dette en ganske enkel og grei jobb å gjøre selv.

Tviler på at forbrenningstemperatur er noe problem. Det er tross alt ikke en turbomotor. Men siden 3sge motoren har map sensor så kan det hende at motoren får litt for lite bensin. Map sensoren kan ikke kompenesere for økt sylinderfylling(noe som Afm sensorer kan).

Trodde det bare var 3sgte motoren som hadde banskesensor jeg?

Legg innLagt inn:28 feb 2007 23:51
av Mr2Even
Lett å stille tenninga! Jeg kan gjøre det for deg!

Legg innLagt inn:01 mar 2007 00:35
av Mr_Sann
her her du en fin forklaring. Er en 3SGTE motor.Fungerer på samme måte. Har stilt min tenning etter denne og jeg har 3gen 3SGE.

http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.php?t=10567

Lykke til :D

Legg innLagt inn:01 mar 2007 08:40
av japse-gnmfr
Mr_Sann skrev:her her du en fin forklaring. Er en 3SGTE motor.Fungerer på samme måte. Har stilt min tenning etter denne og jeg har 3gen 3SGE.

http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.php?t=10567

Lykke til :D
takker:D

da får jeg tenke på det for hvis ikke det er så mye og hente så hvet jeg ikke om det er noe vits..
trodde det hadde endel og si når jeg hadde filter og effektanlegg..