Side 1 av 1

For høyt turbotrykk 3.gen 3sgte

Legg innLagt inn:18 feb 2007 20:17
av Mr2 Mk2
Sliter med at jeg får for høyt turbotrykk rundt 5000rpm,Amund har vært med som co-pilot en god stund idag og prøvd å justere med boost controlleren.Men rundt 5000rpm så går den over 1.bar og stiger i takt med turtall uansett. Noen som har gode råd?Klarer liksom ikke sette en øvre grense med boost controlleren.(greddy profec b spec II)

Legg innLagt inn:18 feb 2007 21:54
av Bite me...!
Er du 100 på at vakumslangene er riktig kobl... Eg kjører med EVC5 har fungerert perfekt...

Re: For høyt turbotrykk 3.gen 3sgte

Legg innLagt inn:18 feb 2007 21:56
av Andy_Celica
Mr2 Mk2 skrev:Sliter med at jeg får for høyt turbotrykk rundt 5000rpm,Amund har vært med som co-pilot en god stund idag og prøvd å justere med boost controlleren.Men rundt 5000rpm så går den over 1.bar og stiger i takt med turtall uansett. Noen som har gode råd?Klarer liksom ikke sette en øvre grense med boost controlleren.(greddy profec b spec II)
Det kalles boost creep, kan være ganske vanlig på en ct20b turbo hvis man har 3 downpipe og 3 resten av veien.

Eneste mulighet er å eventuelt bytte til 2.5" downpipe.

Legg innLagt inn:18 feb 2007 21:57
av Mr2 Mk2
Bite me...! skrev:Er du 100 på at vakumslangene er riktig kobl... Eg kjører med EVC5 har fungerert perfekt...
Det er jo bare 2 slanger pluss en som skal blindes, så det er nok rett ja.Begynner å lure på om det er for liten motstand i eksosen, evt wg`en burde portes?Noe jeg ikke har hørt om på disse motorene. :S

Re: For høyt turbotrykk 3.gen 3sgte

Legg innLagt inn:18 feb 2007 21:59
av Mr2 Mk2
Andy_Celica skrev:Eneste mulighet er å eventuelt bytte til 2.5" downpipe.
Lurte på om dette kunne være problemet,men får kople utenom boostcontrolleren en dag å se hva som skjer da.Men nå står jo bilen igjen så det blir ikke gjort på en stund.

Legg innLagt inn:18 feb 2007 23:12
av Xlr8
prøv og koble opp en ny midlertidig turbo trykks måler og kontroler den måler riktig? var bort d probleme på en bmw disel, der den itte monterte turbo tryks måleren rabla pga litt mye olje inn i måleren som gjore den viste får høyt trykk..

men den viste rare tall hele tiden, 0,5bar ved høyt turtall og slapp gassen så holdt den seg der helt til du hadde kjørt 1min på tomgang..

Legg innLagt inn:19 feb 2007 17:29
av mralp
"Vanlig" problem med for åpen eksos. Hadde samme problem, wastegateutløp portet = problem solved :D

Legg innLagt inn:19 feb 2007 19:34
av Mr2 Mk2
mralp skrev:"Vanlig" problem med for åpen eksos. Hadde samme problem, wastegateutløp portet = problem solved :D
Regner med det er problemet ja, husker du ca hvilket trykk du fikk og på hvilket turtall? Portet du den selv?

Legg innLagt inn:20 feb 2007 17:31
av mralp
Laddet 1,6. Logget, så ble bare med den ene gangen, virket ikke sunt :wink: Fikk portet på verksted.

(Skal lage prosjekttråd når jeg får kamera, er vel ikke noe moro uten bilder... )

Legg innLagt inn:20 feb 2007 18:47
av Mr2 Mk2
mralp skrev:Laddet 1,6. Logget, så ble bare med den ene gangen, virket ikke sunt :wink: Fikk portet på verksted
Hehe er skummelt det der ja,sjekket peak og da hadde jeg vært oppi 1.7 bar ved ett tilfelle. DET holder liksom :shock: Hva betalte du for porting da, og vet du noe om hvor mye som portes? Hvilket oppsett kjører du forresten?

Legg innLagt inn:20 feb 2007 22:14
av mralp
Hehe, 1.7 holder ja. Usikker på hva jeg betalte for det, mer ble gjort samtidig. Kjører en CT20B Stage 2 m/3" aussie og 3" eksos, med DTA 48 datasprut. Turboen greier 1.5 (opp til 360hp), men det gjør ikke motoren (enda) :wink:

Legg innLagt inn:20 feb 2007 22:33
av Mr2 Mk2
ok :) skal prøve å blokke endel av eksosen neste gang jeg skal ha ut bilen.Bare for å se om det hjelper.

Legg innLagt inn:21 feb 2007 18:04
av Morten
Ikke umulig porting av wg gjør susen, men kan være verdt det å sjekke andre muligheter også? Er jo en god del andre som IKKE har hatt boostcreep med tilsvarende oppsett. :wink:

Mulig ting fra toppen av hukommelsen:

Wastegaten åpner ikke helt: sjekk at actuator armen beveger seg langt nok pluss at ikke wg-flappen blir blokkert av f.eks en flens på DP som stikker litt for langt inn/ut.

Tenning: sjekk at grunntenninga er riktig. Hvis tenninga står tilbaketrukket vil det gi ekstra varme, og dermed ekstra energi til å spinne turboen. Hvis tenninga står for tidlig kan det og føre til ekstra varme (indirekte) pga mild knock og dermed retardasjon av tenning utført av ecu. Regner med du har 98 oktan på tanken?

Kamtidene: dersom regreima har hoppet over en tann kan kamtidene og spille et puss med tilsvarende symptomer (husker ikke hvilken vei i farta)

Legg innLagt inn:21 feb 2007 21:58
av Mr2 Mk2
Lagde til en plate med noe mindre dim enn dp`en, og nå virker det. får regulert med boost controlleren akkurat som jeg vil. Så jeg anser problemet som løst....Men må finne en bedre løsning da, ettersom denne platen muligens skaper uheldig turbulens...