Side 1 av 2
Noen som vet hvor mye økning i HK med Apexi-filter?
Legg innLagt inn:13 feb 2007 19:34
av Pål
Har akkurat kjøpt meg Apexi Power Intake filter til min MR2 Turbo, 2. gen 3sgte. Noen som vet hvor mye mer hk jeg kan forvente å få i forhold til originalt? Alt annet er originalt BTW, bortsett fra at jeg har smidde stempler. Bør være en del mer økning enn på en GTI?
Legg innLagt inn:13 feb 2007 19:49
av Master
Faktisk så har jeg hørt at et åpent luftfilter har mer å si på en sugemotor enn en turbomotor med tanke på "effektøkning". Siden turbomotoren har turboen som ligger der og dytter lufta inn mens sugemotoren kun har vakuumet som suger lufta inn i motoren. Jeg vil heller se på et luftfilter som en effekthindring. En flaskehals der lufta må gjennom før den kommer inn i motoren. Men, det er nå nødvendig
Uansett så skal du ikke forvente natt og dag forskjell. De aller fleste filtre gir deg ca 2-4 ekstra hester på bakhjula. -I tillegg får du ekstra "tøff" lyd av filteret. En grom brølelyd av spesielt NA motoren, og mer turbolyd på turboutgaven.
Skaff deg heller fri eksos (uten katalysatorer) så kan du begynne å snakke merkbar forskjell

Re: Noen som vet hvor mye økning i HK med Apexi-filter?
Legg innLagt inn:13 feb 2007 20:30
av aneriks
Pål skrev:Har akkurat kjøpt meg Apexi Power Intake filter til min MR2 Turbo, 2. gen 3sgte. Noen som vet hvor mye mer hk jeg kan forvente å få i forhold til originalt? Alt annet er originalt BTW, bortsett fra at jeg har smidde stempler. Bør være en del mer økning enn på en GTI?
du merker ikke forskjell ant en på lyden vist det er eneste modifikasjonen du gjør, men vist du begynner og trimme litt så hjelper det fort

Legg innLagt inn:13 feb 2007 20:34
av Pål
hmm okay, det var et ganske overaskende svar. flere synspunkter? dette bør jo være bra grunnlag for en diskusjon

på en test av flere filtere, blant annet blitz sitt metallfilter, kom apexi best ut, med 13,9 hk økning. på en skyline da. Har sikkert litt å si, siden det er større motor. Aner ikke om dette er på hjula eller i motor.
Legg innLagt inn:13 feb 2007 22:39
av FireWalk
Tror egentlig ikke luftfilter har mer å si enn max 1 hk på svinghjulet... Om man ser på motstanden på et sportsfilter opp mot det orginale så er det ikke så store forskjeller at det utgjør flere HK på hjula.
Man får litt hissigere lyd, og for mange vil det alene gjøre at man inbiller seg det er mer HK siden bilen høres sintere ut.
Støtter forøvrig påstanden om at det vil ha mer å si på en GTI. Med mindre det er en seriøst trimmet Turbo som suger i seg så mye luft at et orginalt filter vil bli en flaskehals.
Legg innLagt inn:13 feb 2007 22:42
av Larsen
Uten at jeg har så mye å underbygge påstanden med vil jeg tro at vil øke spoolinga på turboen.
Legg innLagt inn:13 feb 2007 23:03
av Rage
Ble gjort en test av dette.
En Skyline R32 GTS-T med 219hk orginalt, fikk en effektøkning på 12hk i benk. Husker ikke antall NM, men det hjalp på.
Legg innLagt inn:13 feb 2007 23:18
av FireWalk
Rage skrev:Ble gjort en test av dette.
En Skyline R32 GTS-T med 219hk orginalt, fikk en effektøkning på 12hk i benk. Husker ikke antall NM, men det hjalp på.
Jo større motor jo større vil jo effektøkningen være. Samme om man trimmer så vil effektøkningen bli større. Det kommer også an på hvor restriktivt det orginale filteret er i forhold til sportsfilteret.
12 hk høres ikke usannsynlig ut når man nærmer seg 300 hk. Men når man har 156 hk 2,0 liter sugemotor tror jeg man skal være heldig om man får 1,2 hk ekstra bare pga selve filter-bytte. Raskere turbo spoolup er sikkert ikke en umulighet, men marginalt vil jeg tro. Har iallefall ikke merket noe. og er nok neppe noe en vil merke noe til i praksis, ei heller vil det gi mer HK, men litt mer respons muligens, men så igjen: marginalt og så lite at en ikke vil merke det engang..
Unntaket som bekrefter regelen er jo så klart dersom det er en motor det er tatt ut mye effekt av. Enten orginalt eller ved trim.
Legg innLagt inn:13 feb 2007 23:56
av sindrejl
han snakker jo om 3sgte her.. hører en del jåssing om rundt 10hk om man tar både eksos og filter. men veldig viktig er det at filteret må ha kald luft, ellers får man nesten mindre hk! Er en grunn til at jeg ikke har åpent filter i supraen

Legg innLagt inn:14 feb 2007 00:13
av Mr2Even
Har tenkt litt... Det burde jo ha vært en fordel å hatt avlange inngående "skruespor" med stor stigning i plastrøret fra luftfilteret, som kunne akselrert lufta inn i motoren?
Legg innLagt inn:14 feb 2007 02:43
av ArildM
Viper i fra Pipercross er fett da:
http://www.pipercross.net/
Forskjellige måter å få luften "akselerert" har vel vært prøvd hos de fleste produsenter med varierende grad av hell?
Men generelt sett så kan en vel ikke forvente mye mere hk med skifte av luftfiler som sagt tidligere

Legg innLagt inn:14 feb 2007 05:42
av inzane2012
er viper filteret jeg går å venter på nå, bestillte det i begynnelsen av desember hos bsbildeler...så det filteret der bør jaggu vere bra til den prisen...
Legg innLagt inn:14 feb 2007 10:39
av Pål
hmm, litt skuffende svar her hehe. Men får sette det på selv og se om jeg merker noe forskjell. tenkte å kjøre en tur med originalt, så sette på filter og se om jeg merker noe forskjell. Uansett, hvis jeg kun innbiller meg at den er sprekere, er det jo bra, mer glede hehe

Legg innLagt inn:14 feb 2007 10:48
av Mr2Even
ArildM skrev:Viper i fra Pipercross er fett da:
http://www.pipercross.net/
Forskjellige måter å få luften "akselerert" har vel vært prøvd hos de fleste produsenter med varierende grad av hell?
Men generelt sett så kan en vel ikke forvente mye mere hk med skifte av luftfiler som sagt tidligere 
Ja fett

Men jeg mente å ha langsgående spiralformede markerte spor hele veien innvendig i røret, i fra begynnelsen av luftinnsuget, videre til luftfilteret og fra luftfilteret inn i motoren. Sånn her stigning- / / / / / men mer lagt ned.. Men den akselrerte lufta blir nok stoppet av luftfilteret kanskje
Legg innLagt inn:14 feb 2007 10:55
av sindrejl
ArildM skrev:Viper i fra Pipercross er fett da:
pipercross er bra, blir brukt i rally

men dyrt!