Side 1 av 1

Problemer med lading

Legg innLagt inn:13 feb 2007 14:35
av perchr
Har en liten situasjon her.. for noen uker tilbake byttet jeg bremseskiver og klosser bak på min '91 mr2 og i den sammenheng stod den faktisk nesten en uke uten å bli starta, så når jeg da skulle kjøre igjen så var batteriet flatt.. Dette har skjedd noen ganger før da den har stått over en uke ca.. Så jeg tenkte det var batteriet, så jeg bytta det, noe som skulle vært gjort for lenge siden.. Starta den opp etter byttet, og den funka fint bortsett fra at 4 varsellamper lyste.. Men etter å ha stramma til kontaktene på batteriet så så det ut til å fungere fint.. Kjørte hele kvelden, og alt fungerte bra.. Så over til problemet..

Da jeg skulle starte opp igjen dagen etter så kom de 4 varsellampene på igjen, med en gang jeg startet denne gangen, og jeg så at spenninga bare lå på rundt 12 volt med motoren igang.. Til vanlig bruker den å ligge på 13-14..

Hadde lignende problem for et år siden ca. med de 4 varsellampene, da var dynamoen mer en kaputt som de sa på toyota, så er jo rart hvis det skulle være den igjen?

Det som også er litt rart er at begge siste gangene jeg har prøvd å starte bilen, så har den starta fint første gangen (med 4 varsellampene selvsagt), men andre gangen jeg har prøvd så har de bare kommet en sånn rar lyd, nesten som en elektromotor eller vifte som går.. Ikke akkurat slik, men samme type lyd når jeg vrir om nøkkeln.. Tenkte det var batteriet som var flatt eller noe igjen, men det viser fortsatt 12 volt..

Skjønner ikke noe av dette jeg nå, noen som kan hjelpe? :cry:

Legg innLagt inn:13 feb 2007 22:43
av FireWalk
Høres jo ut som dynamoen da. Eventuelt regulatoren.

Når man fyller olje på MR2 må man bruke trakt. Mange søler når de fyller på. Olja renner da rett ned i dynamoen. Da tar det ikke lang tid før den er kaputt, uansett hvor ny den er.

Sjekk også ledningene som går ut fra dynamoen. Kan være det er noe dårlig kontakt der (Det var det med meg).

Legg innLagt inn:14 feb 2007 13:28
av perchr
Synes det er litt rart det med at den starter en gang, og gangen etterpå blir det bare sånn lyd.. Trodde batteriet var flatt første gangen jeg, så prøvde jeg dagen etter, og da starta den igjen, og batteriet viste 12volt..

Går det ann å komme til dynamoen såpass at en kan bruke et multimeter rett på kontaktene på den, og se om den lader da? Synes det ser så kronglete ut å komme til der..

Legg innLagt inn:14 feb 2007 15:24
av Rømmling
vis du bytta dynamo for et år siden får den ut og ta det på garantien

http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.p ... &highlight

http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.p ... &highlight

http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.p ... &highlight

min røk etter 10 mnd når den var satt inn ny fra toyota.
bilen var ny for meg da så hadde ikke lest papirene jeg fikk med så jeg tenkte jeg skulle spare litt penger og bestilte er brukt fra huger'n så røk den 3uker senere og da hadde jeg funnet ut at jeg kunne bruke garantien så jeg sente den inn og fikk ny til sendt og har funket etter det,
Fabrikk feil på den de satt inn fra toyota.

dynamo

Legg innLagt inn:14 feb 2007 21:06
av roste1
Jeg byttet dynamo for par uker siden. koster 2900,- på Toyota. er 80A
Du kommer til dynamoen om du heier opp bilen. du ser den under bilen.

Re: dynamo

Legg innLagt inn:15 feb 2007 08:22
av Rømmling
roste1 skrev:Jeg byttet dynamo for par uker siden. koster 2900,- på Toyota. er 80A
Du kommer til dynamoen om du heier opp bilen. du ser den under bilen.
da drar du til toyota der de satte den inn for deg og klager på det de gjore.
det er helt klart garanti arbeid

Legg innLagt inn:15 feb 2007 20:42
av roste1
jeg? min virker konge bra....
Satt den inn selv også. men må ha bokk...

Ser den når du heiser opp bilen

Legg innLagt inn:16 feb 2007 14:48
av Rømmling
roste1 skrev:jeg? min virker konge bra....
Satt den inn selv også. men må ha bokk...

Ser den når du heiser opp bilen
svarte litt fort så jeg så ikke at det ikke var perchr som skrev

Legg innLagt inn:16 feb 2007 16:25
av jonny on the spot
må ikke ha bukk, men det er noe inni helvete knot å komme til dynamoen...

Legg innLagt inn:16 feb 2007 17:03
av perchr
ender nok opp med at jeg må bite i det sure eple og levere den inn til toyota tenker jeg :?

Legg innLagt inn:16 feb 2007 22:08
av jonny on the spot
går fint an å gjøre det selv, har du noen lunde mekaniske egenskaper og et pipesett klarer du det der 8)

Legg innLagt inn:17 feb 2007 00:33
av perchr
ja, kan hende.. men finner sikkert bare ut at dynamoen er gåen likevel, eller noe annet tull jeg ikke kan fikse..

prøvde å starte den før i dag, da ville den ikke starte i det hele tatt.. klarte å dra rundt 1 gang ellerno, så kjentes den helt tom for juice ut.. men alt av lys og sånn lyste normalt, og spenninga på batteriet så bra ut.. :?

Legg innLagt inn:17 feb 2007 02:13
av roste1
Om du måler på batteriet når motoren ikke går skal du ha 12V så starter du bilen og måler på batteriet da. om du har 12 V enda er det noe feil med dynamoen eller kablene til den. om du får 13-16 v er dynamoen OK
det er lett å måle om du har instument da

Legg innLagt inn:17 feb 2007 18:00
av perchr
ja, vet det.. men det som er så rart.. batteriet viser 12volt, og alt av lys lyser på full styrke, men får ikke start.. høres akkurat ut som starteren ikke får nok strøm..

Legg innLagt inn:23 feb 2007 19:33
av perchr
jepp, da er det fiksa.. sendte den på toyota, og det var dynamoen som hadde gått igjen.. var egentlig bare 1 år garanti på dynamoen, og den var bytta for 1 år og noen dager siden, men i forhold til noe i forbrukerloven ellerno sånt, så mente de at de burde ta det på egen kappe.. så dette var første verkstedbesøk som har kosta meg 0kr :D