Side 1 av 2

snorkel mr2?

Legg innLagt inn:29 jan 2007 23:20
av ælen2
Vet noen hvor en kan skaffe seg snorkel til taket på mr2 mk2 med passform? Har endel erfaring fra erebuni, de må ha et usunt forhold til rusmidler i arbeidstiden på den fabrikken!

Viss noen vet av andre fabrikater, eventuelt har å selge, ta kontakt.

Legg innLagt inn:30 jan 2007 00:28
av FireWalk
Vet ikke hvor de selger slikt i norge, vet de har på diverse utenlandske butikker. Men jeg er personlig av den formening at disse snorklene er mer for show&shine enn noe annet. Hva effekt angår så tror jeg faktisk man gjør bilen tregere ved å sette på noe slikt.

1. Bilen blir mindre aerodynamisk, scoopet skaper en del Drag (man merker godt luftmotstanden om man tar opp vippelyktene i høy hastighet, scoopet vil gjøre det samme)

2. Bakrutens utforming (som er lik for mange ferrarier, lamborghini, porche osv) er laget slik av den enkle grunn at det skaper vakum over motor rommet når bilen kjører fremover. Jo fortere den kjører jo mer luft passerer fra taket og bakover, og skaper dermed et naturlig undertrykk over motor rommet. Dette undertrykket SUGER luft inn gjennom side inntakene og fra under motoren, og opp motor luka.
Når en setter på slike scoop vil de presse luft fra oppsiden og NED i motor rommet. Denne luften vil kollidere med luften som er på vei opp og skape kraftig turbulens i motor rommet. Dermed hemmer man den naturlige luftgjennostrømningen. Man vil muligens få kjølt ned bedre akkurat rett under scoopet, men resten av motor rommet vil sansynligvis bli varmere.

Men rent estetisk så ser de jo tøffe ut så det blir jo opp til hver enkelt hva man vil ha :)

Legg innLagt inn:30 jan 2007 02:55
av inzane2012
tja, nå har vel størrelsen på scoopet en god del å si, det som boomex lager er ganske lite, og vist en fester det på venstre siden og lager til noe greier under der sånn at luften får rett inn i filteret vil en vel ikke få den turbulensen du snakker om, men heller få mye mer kald luft til innsuget, skyt meg vist jeg tar feil her...

Legg innLagt inn:30 jan 2007 11:12
av Larsen
inzane2012 skrev:tja, nå har vel størrelsen på scoopet en god del å si, det som boomex lager er ganske lite, og vist en fester det på venstre siden og lager til noe greier under der sånn at luften får rett inn i filteret vil en vel ikke få den turbulensen du snakker om, men heller få mye mer kald luft til innsuget, skyt meg vist jeg tar feil her...
Hvorfor skal en hente kaldluft fra taket da en får det fra luftintaket på siden da...

Legg innLagt inn:30 jan 2007 13:20
av jumbo
Det er i de fleste sammenhenger langt mer effektivt med en konsistent, ensrettet luftstrøm, enn å begynne å blande retninger og ødelegge effekten med turbulens... det bare fører til totalt mindre utskiftning av varm luft

Legg innLagt inn:30 jan 2007 19:29
av kake
Dere som uttaler dere her, har dere noen efaring med slike scopps da ? :wink:

Har selv Bomex på min. Hovedgrunnnen til at jeg kjøpte de var utseende, men også for å få litt mer luft nedi varmeovnen der. Jeg mener nå bestemt ikke at dette er placebo-effekt :), men har merket etter at jeg fikk på scoopsa så er smelteverket nedi der noe mindre varmere etter x antall runder på rudskogen :)
FireWalk skrev: 1. Bilen blir mindre aerodynamisk, scoopet skaper en del Drag (man merker godt luftmotstanden om man tar opp vippelyktene i høy hastighet, scoopet vil gjøre det samme)
Dette er ikke merkbart overhodet med Bomex scoops hehe.

Legg innLagt inn:30 jan 2007 21:10
av mr2cato
Erebuni sine scoops er vel en kopi av TOMs sine...?

Du får hverfall tak i TOMs sine her:
http://madpsi.net/Mr2kits%20-%20Importe ... 20TOMs.htm

Med TOMs er du hvertfall garantert skikkelig passform, ikke sånn "jalla" greier.

Legg innLagt inn:30 jan 2007 21:58
av roste1
ja. jeg har bestilt dette. og jeg fant noen fine til bra på BS bildeler http://www.bsbildeler.no jeg venter på mine enda, de bestiller fra USA og de blir laget på bestilling. så tar noen uker. men se bilde, du MÅ sende mail til de å høre, tror ikke de har fått den ut på siden enda. husker ikke hva jeg betalte jeg, men var det 2900 for begge tro? og de er meget lette å bytte, 2 skruer bare. passer perfekt. etter det jeg har skjønt...

lykke til. blir mye finere å se på (syntes jeg) og hvor mere kald luft, hvor bedre er det jo... treffer mitt kn filter perfekt også.... Jeg gleder meg

Legg innLagt inn:30 jan 2007 22:15
av FireWalk
dette har vært diskutert mye på det amerikanske MR2 forumet, og kommer ganske tydelig frem at dette er mer for show & shine enn en performance mod.

Det er egentlig ganske enkel fysikk. Når bilen er designet slik at luft skal strømme gjennom side-inntakene og opp, så vil en hemme denne funksjonen ved å presse luft NED samtidig.

Hva skjer når to luftmasser treffer hverandre? ---> <---- De opphever hverandre og man får turbulent luft som står mer eller mindre stille.. Man får ikke noe mer effekt av å presse luft ned på selve luftfilteret. Motoren suger i seg den luften den vil ha, og som sagt, når man forårsaker turbulens så vil man faktisk få Mindre friskluft tilgjengelig for filteret å supe i seg. :-)

Men for all del, dette vil kun være merkbart på banekjøring eller annen ekstremkjøring. Det har nok ikke så VELDIG mye å si. Så om man vil gjøre bilen litt sintere så er det jo en smaksak :) Som med all annen styling.

Sier bare at rent effektmessig så er det ifølge flertallet på MR2oc ikke noe en bør satse på med tanke på banekjøring f.eks der det er fart og ren effekt som står i fokus. :) Og der teller hver eneste hest :P

Legg innLagt inn:30 jan 2007 22:52
av inzane2012
ja er nok godt mulig du tar feil, jeg syns berre det virket litt logisk oppi det lille hodet mitt at vist en f.eks hadde en slags "trakt" under det scoopet for å lede luften til innsuget ville hjelpe på:) hehe...menmen, tok vist feil der ja:) men det du kan gjøre er vel å tette det igjen i bunnen sånn at luften ikke kommer ned i motoren, og så lage ett hull på baksiden...vill ikke dette i bilen mer marktrykk da?? eller blir det og helt hull i hodet?? hehe

Legg innLagt inn:30 jan 2007 23:42
av BrennaRacing
roste1 skrev:ja. jeg har bestilt dette. og jeg fant noen fine til bra på BS bildeler http://www.bsbildeler.no jeg venter på mine enda, de bestiller fra USA og de blir laget på bestilling. så tar noen uker. men se bilde, du MÅ sende mail til de å høre, tror ikke de har fått den ut på siden enda. husker ikke hva jeg betalte jeg, men var det 2900 for begge tro? og de er meget lette å bytte, 2 skruer bare. passer perfekt. etter det jeg har skjønt...

lykke til. blir mye finere å se på (syntes jeg) og hvor mere kald luft, hvor bedre er det jo... treffer mitt kn filter perfekt også.... Jeg gleder meg
De scoopene du har bilde av der syns jeg er pene...De andre får bilen til å se ut som en ubåt :lol:

Legg innLagt inn:31 jan 2007 01:10
av kake
FireWalk skrev:dette har vært diskutert mye på det amerikanske MR2 forumet, og kommer ganske tydelig frem at dette er mer for show & shine enn en performance mod.
Selv om et par stykker mener ditt og datt og x antall disipler gjentar dette som gospel inkl. deg? gjør det ikke noe mer rett hehe. Vet du om noen som faktisk har målt temperaturforskjell i motorrommet med disse av/på? siden du påstår at dette er tull uten å ha prøvd det selv ? :)
FireWalk skrev:Det er egentlig ganske enkel fysikk. Når bilen er designet slik at luft skal strømme gjennom side-inntakene og opp, så vil en hemme denne funksjonen ved å presse luft NED samtidig.

Hva skjer når to luftmasser treffer hverandre? ---> <---- De opphever hverandre og man får turbulent luft som står mer eller mindre stille.. Man får ikke noe mer effekt av å presse luft ned på selve luftfilteret. Motoren suger i seg den luften den vil ha, og som sagt, når man forårsaker turbulens så vil man faktisk få Mindre friskluft tilgjengelig for filteret å supe i seg. :-)
Vel du har kanskje testet dette i vindtunell. Nå er faktisk den delen scoopsa erstatter det dekselet helt på siden som originalt er tett.
FireWalk skrev: Men for all del, dette vil kun være merkbart på banekjøring eller annen ekstremkjøring. Det har nok ikke så VELDIG mye å si. Så om man vil gjøre bilen litt sintere så er det jo en smaksak :) Som med all annen styling.

Sier bare at rent effektmessig så er det ifølge flertallet på MR2oc ikke noe en bør satse på med tanke på banekjøring f.eks der det er fart og ren effekt som står i fokus. :) Og der teller hver eneste hest :P
For all del så gir det nok ingen effektøkning nei, men å senke temperaturen littegrann i motorrommet på banekjøring, det gjør det etter mine erfaringer og det er vel det som er meningen med bomexene, selv om det ser helt greit ut utseendemessig også. Det har jeg som sagt merket og kommentert før også!

Tom's lager jo også scoops. De driver jo endel med racing og sånn. Scoopet de har er vel ment til å fungere sammen med luftfilteret til Tom's.

Ps! Ble ikke turbo motorlokket med "finnene" som står rett opp på skrå laget for å få luft ned i motorrommet ? Luftstrømmen som går over der vil jo treffe finnene ? og da vil jo de fungere som en spoiler og lede luft ned i motorrommet ?

Se her er forresten skikkelig bil, med både periskop og inntak på sidene :) Tror forresten de NSX'ene der leder lufta ut nede bak.

Legg innLagt inn:31 jan 2007 16:07
av WaxFraq
hehe..slike diskusjoner er litt morro...folks meninger kommer lett fram, og det er stor forskjell i dem.

jeg selv har scoop bare på venstre side ( :shock: ), men jeg kan ikke kjenne at bilen verken drar til venstre eller at dette har noen negativ effekt for turbulens, luftstrømmer osv..

jeg selv synes det har en litt show off effekt, og synes det passer godt til bilen..men jeg presiserer at dette er min individuelle mening!

er usikker på fabrikatet på mitt scoop..

eneste jeg synes er negativt, er at jeg ikke får opp "panstret" skikkelig...
da panstret tar i scoopet...

Legg innLagt inn:31 jan 2007 17:21
av FireWalk
kake skrev:
FireWalk skrev:dette har vært diskutert mye på det amerikanske MR2 forumet, og kommer ganske tydelig frem at dette er mer for show & shine enn en performance mod.
Selv om et par stykker mener ditt og datt og x antall disipler gjentar dette som gospel inkl. deg? gjør det ikke noe mer rett hehe. Vet du om noen som faktisk har målt temperaturforskjell i motorrommet med disse av/på? siden du påstår at dette er tull uten å ha prøvd det selv ? :)
FireWalk skrev:Det er egentlig ganske enkel fysikk. Når bilen er designet slik at luft skal strømme gjennom side-inntakene og opp, så vil en hemme denne funksjonen ved å presse luft NED samtidig.

Hva skjer når to luftmasser treffer hverandre? ---> <---- De opphever hverandre og man får turbulent luft som står mer eller mindre stille.. Man får ikke noe mer effekt av å presse luft ned på selve luftfilteret. Motoren suger i seg den luften den vil ha, og som sagt, når man forårsaker turbulens så vil man faktisk få Mindre friskluft tilgjengelig for filteret å supe i seg. :-)
Vel du har kanskje testet dette i vindtunell. Nå er faktisk den delen scoopsa erstatter det dekselet helt på siden som originalt er tett.
FireWalk skrev: Men for all del, dette vil kun være merkbart på banekjøring eller annen ekstremkjøring. Det har nok ikke så VELDIG mye å si. Så om man vil gjøre bilen litt sintere så er det jo en smaksak :) Som med all annen styling.

Sier bare at rent effektmessig så er det ifølge flertallet på MR2oc ikke noe en bør satse på med tanke på banekjøring f.eks der det er fart og ren effekt som står i fokus. :) Og der teller hver eneste hest :P
For all del så gir det nok ingen effektøkning nei, men å senke temperaturen littegrann i motorrommet på banekjøring, det gjør det etter mine erfaringer og det er vel det som er meningen med bomexene, selv om det ser helt greit ut utseendemessig også. Det har jeg som sagt merket og kommentert før også!

Tom's lager jo også scoops. De driver jo endel med racing og sånn. Scoopet de har er vel ment til å fungere sammen med luftfilteret til Tom's.

Ps! Ble ikke turbo motorlokket med "finnene" som står rett opp på skrå laget for å få luft ned i motorrommet ? Luftstrømmen som går over der vil jo treffe finnene ? og da vil jo de fungere som en spoiler og lede luft ned i motorrommet ?

Se her er forresten skikkelig bil, med både periskop og inntak på sidene :) Tror forresten de NSX'ene der leder lufta ut nede bak.
Det var faktisk folk som hadde målt temperaturer ja. Og Målt tid med og uten scoop. Og de kom frem til at det ikke hadde noe for seg å bruke et slikt scoop, og at man bare hemmer den naturlige luftgjennomstrømningen i motor rommet.

Luften BLE dog kaldere akkurat rett under scoopet. Dvs på selve luftfilteret. På andre siden ville den hemme luftgjennomstrømningen til intercooleren og man så økt innsugstemperatur som følger av det.

Jeg tror dog ikke dette vil ha noe å si for noen av oss her inne siden ingen har driver med ordentlig hardcore banekjøring og kvartmils testing da Norge er et land som ikke akkurat er velsignet med baner og dragstriper rundt hvert gatehjørne....

Jeg har fått frem poenget mitt, og det er ikke noe vits i å diskutere det videre. Det er en smaksak akkurat som med baken hva man velger å gjøre :)

Legg innLagt inn:31 jan 2007 18:37
av A_hjelme
Hva med å lede luften rett inn i innsuget og ikke i motorrommet?
Vil jo bli Ram Air effekt da :)