http://www.toll.no/kunde_info/brosjyrer ... dring.html Her står alle satsene som gjelder økning av effekt, slagvolum og vekt.
Det eg er litt usikker på er om f.eks denne satsen her:
-kr 126,23 pr. kW av de første 65 kW av motoreffekten-
om den gjelder fra 0 KW, eller om den gjelder fra antall KW som er før endringen. Altså hvis den gjelder fra 0 KW ble det betalt av de satsene da bilen ble importert, og opptil 115 KW, som er gjeldende. Ny sats i KW-intervallet (66,90), ny igjen (91,130), og fra 131 KW hele 1558,72 kr pr KW. Hvis denne utregningen stemmer, blir regnstykket ved N/A til turbokonvertering slik:
Effektøkning (KW): 150 - 115=35
Enhetspris i intervallet (90,130) er 921,10 - 15 av mine KW er i det intervallet: 15x921,10= 13816,50,-
De siste 20 KW havner da i siste intervallet, 1558,72 pr. KW: 20x1558,72=31174,4,-
Summèrer: 13816,50+31174,4=44990,90,-
Trekker fra bruksfradraget (Antall år siden førstegangsreg. i Norge), min er importert i 2000, 2 år siden og derav 20%: 44990,90x0,80=35992.72,- (Uff dyrt!)
Eller hvis satsene gjelder økningen med eksisterende antall KW (115) som nullpunkt, med 35 KW i økning kommer alt i den snilleste satsen med 126,23,- pr KW: 35x126,23=4418,05x0.8=3534,44 Denne går de jo an å leve med. Men det er vel den dyreste, sender en mail til tollerne og hører hva de sier.