street dyno igjen
Legg innLagt inn:22 jul 2002 16:01
For de av dere som har sett på artiklene på disse sidene så vet dere at det er en artikkel der jeg skrev etter å ha testet et program som heter Street Dyno på min ex-MR2. For de uinnvidde er det et program som bruker et lydopptak av gnist-pulsen til motoren til å kalkulere bilens ytelse (sammen med informasjon om vekt, girutveksling, dekk osv).
Ulempen med programmet er at vekt og et par andre parametre har såpass mye å si at det ikke kan gi et effekt-tall som er 100% til å stole på, mens fordelen er at om man tilpasser disse parametrene så er resultatene imponerende konsistente. Det vil si at når man har en basis-måling vil man kunne finne ut forskjell i effekt etter at man har skrudd opp turbotrykk f.eks, eller montert det eksosanlegget.
Jeg har nå fått summet meg til å ta noen skikkelige målinger med celicaen. De er gjort en sen nattetime på en lang rett strekning vei. Jeg tok tre målinger etter hverandre i tredjegir, og kjørte rolig tilbake et stykke hver gang for å være sikrere på at intercooler var kald igjen.
Dere ser grafen produsert her:

Dette er da grafene fra tre kjøringer satt sammen. Man ser lett hvor sammenfallende og konsistente resultatene er med dette så da skal det bli spennende å se hvordan dette blir med en trykkventil montert
Det som kan sies om grafene er at de trolig er litt høye i forhold til det bilen yter. Kjøring nr 2 gav også 1 hk mindre enn første kjøring, og tredje kjøring gav ytterligere 1 hk mindre. Det er godt mulig dette har med varm intercooler å gjøre siden jeg nok burde ha kjørt lenger mellom hver gang for å kjøle ned ting.
Kommer tilbake med nye bilder når ventilen er på plass, kommer også til å ta noen tester i andre giret hvor trykket bygger seg senere for å lettere se om en relief valve hjelper på å få tidligere og fortere trykk slik som det blir sakt
Legg også merke til hvor flat dreiemoment-kurven er, og, fullt dreiemoment er tilgjengelig fra 3000 slik som standard spesifikasjonene sier at de skal være, men man kan også se at kurven daler ganske fort over 5000 omdreininger så der kan det nok være en del hester å hente med friere eksos.
Ulempen med programmet er at vekt og et par andre parametre har såpass mye å si at det ikke kan gi et effekt-tall som er 100% til å stole på, mens fordelen er at om man tilpasser disse parametrene så er resultatene imponerende konsistente. Det vil si at når man har en basis-måling vil man kunne finne ut forskjell i effekt etter at man har skrudd opp turbotrykk f.eks, eller montert det eksosanlegget.
Jeg har nå fått summet meg til å ta noen skikkelige målinger med celicaen. De er gjort en sen nattetime på en lang rett strekning vei. Jeg tok tre målinger etter hverandre i tredjegir, og kjørte rolig tilbake et stykke hver gang for å være sikrere på at intercooler var kald igjen.
Dere ser grafen produsert her:

Dette er da grafene fra tre kjøringer satt sammen. Man ser lett hvor sammenfallende og konsistente resultatene er med dette så da skal det bli spennende å se hvordan dette blir med en trykkventil montert

Det som kan sies om grafene er at de trolig er litt høye i forhold til det bilen yter. Kjøring nr 2 gav også 1 hk mindre enn første kjøring, og tredje kjøring gav ytterligere 1 hk mindre. Det er godt mulig dette har med varm intercooler å gjøre siden jeg nok burde ha kjørt lenger mellom hver gang for å kjøle ned ting.
Kommer tilbake med nye bilder når ventilen er på plass, kommer også til å ta noen tester i andre giret hvor trykket bygger seg senere for å lettere se om en relief valve hjelper på å få tidligere og fortere trykk slik som det blir sakt

Legg også merke til hvor flat dreiemoment-kurven er, og, fullt dreiemoment er tilgjengelig fra 3000 slik som standard spesifikasjonene sier at de skal være, men man kan også se at kurven daler ganske fort over 5000 omdreininger så der kan det nok være en del hester å hente med friere eksos.