Side 1 av 2
Justering av tenning
Legg innLagt inn:15 okt 2006 17:27
av BrennaRacing
På grunn av at jeg fikk tenningsbank etter overhalinga skal bilen min inn til toyota å få justert tenninga om ca 1 uke.. Har ikke noe peil på det her, så det er bare å le høyt hvis jeg spør om no rart
Vet det er mange som justerer tenningen slik at de kjører på 98 blyfri...Har hørt at det kan være greit når man har trimma bilen, men er det vits å gjøre det på en helt orginal N/A motor??
Re: Justering av tenning
Legg innLagt inn:15 okt 2006 17:31
av Mr2 Mk2
BrennaRacing skrev:Har hørt at det kan være greit når man har trimma bilen, men er det vits å gjøre det på en helt orginal N/A motor??
Det er vits ja

En av de billigste måtene å "trimme" N/A

Min likte dårlig tenning noe særlig over 10`, men vet flere andre har kunne justert vesentlig mer.
Legg innLagt inn:15 okt 2006 17:37
av BrennaRacing
Får man mye effekt av å gjøre det??
Hva burde man justere tenninga til a??
Legg innLagt inn:15 okt 2006 17:50
av Mr2 Mk2
BrennaRacing skrev:Får man mye effekt av å gjøre det??
Tja det kommer jo an på, på en original gti vil man ikke få noen heftig økning i hk.Det man merker det best på er responsen og gjerne på lave turtall. Nå har jo 3sge bankeføler så den ligger jo hele tiden å regulerer uansett, men vil du vil nok merke det. Med mindre tenningen allerede er gjort noe med da.
BrennaRacing skrev:Hva burde man justere tenninga til a??
Tja, det finnes vel tall for det også et sted. Men over 12` tror jeg du skal slite med.Klarer du et sted mellom 11`- 12` uten tenningsbank så tror jeg du skal være fornøyd.Som sagt 3sge har bankeføler.
Merket det godt på min da jeg justerte tenningen til nærmere 12`, men da var jeg enormt plaget med tenningsbank.Så det ble kun en liten tur...
Legg innLagt inn:15 okt 2006 18:00
av BrennaRacing
Hva er orginalt på Mr2 da??
Legg innLagt inn:15 okt 2006 18:01
av Mr2 Mk2
BrennaRacing skrev:Hva er orginalt på Mr2 da??
10`
Legg innLagt inn:15 okt 2006 18:02
av BrennaRacing
Okay...Takk for all hjelp

Legg innLagt inn:15 okt 2006 19:24
av lasse
Justert min til ca 12-12,5 uten problem, bilen har fått bedre respons ja, og er faktisk litt seigere på lave turtall...
Legg innLagt inn:15 okt 2006 19:28
av BrennaRacing
Men hvis jeg prøver å justere tenninga til for eksempel 12 å får tenningsbank igjen...Er det lett å justere tenninga igjen??
Kan man få tenningsbank av å ha tenning under orginalt...For eksempel 8
Legg innLagt inn:15 okt 2006 20:52
av CelicaTurbo
BrennaRacing skrev:Kan man få tenningsbank av å ha tenning under orginalt...For eksempel 8
teoretisk er det vel mulig å få tenningsbank ved 8 grader om motorens tilstand ellers kan føre til noe slikt, men det er alltid en sammenheng med tenningspunkt og tenningsbank så 8 grader vil alltid være tryggere enn 10 grader men vil også redusere effekten og responsen i motor merkbart.. er du usikker på om du vil prøve 12 grader så velg 10 grader da

Det er også meget enkelt å sjekke og justere tenning selv, med en tenningslampe til under 200kr kan du gjøre det der selv meget enkelt.
Fremgangsmåten står her:
http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.php?t=10567
Den fremgangsmåten er for turbomotoren men det er akkurat likt for GTi. På MR2 er det en fordel å skru av motorsidedekselet som står mellom taksøylen og motorlokket for å lettere kunne se reimhjulet og gradene..
Legg innLagt inn:15 okt 2006 21:46
av BrennaRacing
Takk for link:D
Et spørsmål til: Hvor går grensen der det er lurt å bytte til 98 blyfri...Er det kanskje greit å fylle det selv om jeg går for 10 eller 11?? Det er vel bare bra??
Legg innLagt inn:16 okt 2006 06:53
av CelicaTurbo
går du høyere enn standard bør du ihvertfall velge 98-oktan, men ved standard tenningspunkt skal det fungere fint med 95-oktan. Om det er noen fordeler med 98-oktan på en standard bil er jeg usikker på, det er avhengig av hvordan ECU tar nytte av bankesensoren ved vanlig kjøring, og akkurat det har MR2-miljøet aldri klart å bli enig om virker det som.. Det greieste er vel bare å prøve og se om du selv merker noen forskjell

Legg innLagt inn:16 okt 2006 15:41
av lasse
Kjører kun med 98 oktan jeg ihvertfall...
Husk å fylle før du justerer i tilfelle...
Legg innLagt inn:28 okt 2006 10:48
av BrennaRacing
Jeg leverte bilen min hos toyota for noen dager siden å mekanikeren sa han hadde satt tenninga til ca 9 grader når han overhalte motoren for noen måneder siden...
Ringte han i dag for å avtale henting av bilen, å han hadde nå funnet ut av at de hadde visst glemt å kortslutte ett eller annet (skjønte ikke så mye, men tror kanskje han mente diagnosepluggen eller no??) så tenninga var på 21 grader

ikke rart jeg fikk tenningsbank..
Så han justerte tenninga til rundt 10 så jeg får se hvordan det funker nå

Legg innLagt inn:28 okt 2006 11:21
av Mr2Even
lasse skrev:Kjører kun med 98 oktan jeg ihvertfall...
Husk å fylle før du justerer i tilfelle...
Hva kan i tilfelle skje visst man ikke kjøre på 98oktan?