Side 1 av 2

Problemer med bakdelen på bilen (eventuelt diffen)

Legg innLagt inn:06 okt 2006 13:16
av Andy_Celica
Etter jeg var å kjørte på rudskogen på japsetreffet, har jeg hatt en veldig rar dunkelyd i bilen hver gang jeg har rygget, og trykket fort på gassen, det smeller skikeklig ifra bakdelen på bilen, jeg har gått over alt der, skjekka, stag, hjullager, demperer osv.

Jeg har kommet frem til at jeg er 90% sikker på at diffen har tatt skade av den harde bilkjøringa jeg hadde på rudskogen, og lurer da på om noen vet hva en org diff ligger på i pris, eventuelt en oppgradering (må være sperre) Eller om jeg bare kan overhale den gamle diffen min.

Eller om noen har noen logiske forklaringer på hva problemet kan være, for hvis jeg står parker og skal rygge, så slipper jeg clutchen videre tar det noen secunder før bilen rører på seg og da smeller det til, det samme skjer da jeg setter bilen i 1 girte for å kjøre fremover etter at jeg har rygget.

Eller om motorfesten kan være så slitt at når jeg rygger så blir det så mye bevegelse på kassa at den skyver mellomkaselen eller potta så mye bakover at det smeller litt.

Legg innLagt inn:06 okt 2006 13:45
av Helmer
Hørtes ut som foringa i opphenget til diffen egentlig.
Koster ca 1500 kr hos toyota.

Legg innLagt inn:06 okt 2006 13:50
av CelicaTurbo
"noen sekunder", er du sikker på det? :shock: Ville normalt tippet opphenget til bakdiffen ved slike ulyder men ikke om det tar tid fra du har sluppet clutchen til bilen beveger seg.. om bakdiffen bak hadde manglet i sin helhet skulle bilen ha begynt å trille lett fremmover men det skulle ha føltes som å kjøre med automatgir pga at clutchen "slurer" (er jo egentlig ikke clutchen som slurer, men senter bremsediff). Det er basert på at jeg to ganger på utenlanske forum har sett noen med Celica fwd og gt4-girkasse/turbomotor lurer på hvorfor det oppfører seg som automatgir ;) Vel, til poenget.. om det tar flere sekunder til du beveger deg fremmover er det jo mulig at det er problem med bakdiffen ja, at den rett og slett er ganske herpet.. men, jeg ser ikke helt for meg det heller og helt ærlig hadde ikke jeg kjørt bilen om det var tilfellet..

om det ikke er opphenget hadde jeg jekket opp bilens bakpart og snurret på bakhjulene for å kjenne om de roterer med jevn motstand, og ikke minst at mellomaksel og det motsatte bakhjulet også roterer kontinuerlig når du snurrer (det andre hjulet skal rotere motsatt vei).

bakdiff burde være oppnåelig å få tak i og er ikke ekstremt dyrt, men koster så klart noen tusen.. men, om bakdiffen din røk på rudskogen er det igrunn ganske rart, slikt ryker ikke med mindre du tar en skikkelig brutal rivstart og sannsynlighvis ikke før du har en clutch som virkelig biter..

Legg innLagt inn:06 okt 2006 14:18
av STIRLING
Har du sjekket bremsene dine, det er mulig det er klossen som flytter seg i caliperen. har vært bortig mange av de tilfellene også, at klossen følger med i klaringene. De får jo minst like mye krefter som drivverke på bane.

Legg innLagt inn:06 okt 2006 14:31
av ST205RR
Helmer skrev:Hørtes ut som foringa i opphenget til diffen egentlig.
Koster ca 1500 kr hos toyota.

enig :D

Legg innLagt inn:06 okt 2006 15:16
av cryptor
nesten garantert diffopphenget bake.. blir det dunking når du bremser hart på girene og?
koster ca tusenlappen for en c-one forterket foring!

Legg innLagt inn:06 okt 2006 15:22
av sleeper
byt foringen og etterstram alle bolter i oppheng bak!

Legg innLagt inn:06 okt 2006 17:49
av bartosz
har diff liggenes hvis det er den som har tatt kveld..

Legg innLagt inn:06 okt 2006 18:11
av Andy_Celica
CelicaTurbo skrev:"noen sekunder", er du sikker på det? :shock: Ville normalt tippet opphenget til bakdiffen ved slike ulyder men ikke om det tar tid fra du har sluppet clutchen til bilen beveger seg.. om bakdiffen bak hadde manglet i sin helhet skulle bilen ha begynt å trille lett fremmover men det skulle ha føltes som å kjøre med automatgir pga at clutchen "slurer" (er jo egentlig ikke clutchen som slurer, men senter bremsediff). Det er basert på at jeg to ganger på utenlanske forum har sett noen med Celica fwd og gt4-girkasse/turbomotor lurer på hvorfor det oppfører seg som automatgir ;) Vel, til poenget.. om det tar flere sekunder til du beveger deg fremmover er det jo mulig at det er problem med bakdiffen ja, at den rett og slett er ganske herpet.. men, jeg ser ikke helt for meg det heller og helt ærlig hadde ikke jeg kjørt bilen om det var tilfellet..

om det ikke er opphenget hadde jeg jekket opp bilens bakpart og snurret på bakhjulene for å kjenne om de roterer med jevn motstand, og ikke minst at mellomaksel og det motsatte bakhjulet også roterer kontinuerlig når du snurrer (det andre hjulet skal rotere motsatt vei).

bakdiff burde være oppnåelig å få tak i og er ikke ekstremt dyrt, men koster så klart noen tusen.. men, om bakdiffen din røk på rudskogen er det igrunn ganske rart, slikt ryker ikke med mindre du tar en skikkelig brutal rivstart og sannsynlighvis ikke før du har en clutch som virkelig biter..
Jeg var ikke helt sikkert på det med noen secunder, så jeg var ute og prøvde, og det blir vel feil å si at det tokk noen secunder, hvis jeg rygger veldig pent så er det ikke noe problem, men hvis jeg rygger vanlig, dunker det sinnsykt.

Så det er nok som de andre sier at opphenget til diffen som er gåent.
Men jeg har jo oxo vært under bilen og kjørt et langt stålrør mellom digg og karroseri for å skjekke om det var den foringen, men synes ikke den foringen hadde så mye bevegelse da heller.

Legg innLagt inn:06 okt 2006 18:12
av Andy_Celica
cryptor skrev:nesten garantert diffopphenget bake.. blir det dunking når du bremser hart på girene og?
koster ca tusenlappen for en c-one forterket foring!
Ja det dunker da oxo, men ikke like mye som da jeg rygger og gasser fort, men ja det kommer en lyd.

Legg innLagt inn:06 okt 2006 18:53
av sindrejl
Andy_Celica skrev:
cryptor skrev:nesten garantert diffopphenget bake.. blir det dunking når du bremser hart på girene og?
koster ca tusenlappen for en c-one forterket foring!
Ja det dunker da oxo, men ikke like mye som da jeg rygger og gasser fort, men ja det kommer en lyd.
jeg også kan få en dunk, dog ikke så høyt, om jeg stepper alt for raskt av gassen ved høyt turtall. Tror nok det er opphenget ditt ja :) Får håpe det iallefall.

Legg innLagt inn:06 okt 2006 20:09
av CelicaTurbo
høres definitivt ut som opphenget på beskrivelsen da ihvertfall :)

Legg innLagt inn:06 okt 2006 21:58
av ealixyr
Hadde samme problemet med min. Gikk til verksted og sjekka.
Da var det slark i hele diffen.

Og det var ikke billig å fikse.

Legg innLagt inn:06 okt 2006 22:18
av Mr2 Mk2
satser den venstre sokken min på at det er diffen. :(

Legg innLagt inn:06 okt 2006 22:28
av sleeper
ta også og dobbelsjekk at alle boltene mellom girkasse og blokk sitter som de skal.. en kammerat av meg med st205 hadde samme problem og da var det noen av boltene som var løse.. dro de til og da var prob fikset! ( men den bråket bare når han rygget!)