Side 1 av 1
Ett par kjappe gt4 spørsmål til :D
Legg innLagt inn:30 sep 2006 00:35
av wickeddark
Beklager om det blir litt mas, men må nesten bare spørre om jeg skal lære...
Ett par spm da:
Skiftet plugger på bilen, og i hullet til plug 1 fra venstre (sett forfra) var det olje. I neste var det litt mindre, enda mindre i tredje og ingenting i fjerde... Hva kommer det av?
Får heller ikke skikkelig varme fra ac, blir bare lunkent. Motortemp står rett opp som den skal og jeg kjenner på radiator at bilen er varm. Men kommer bare lunken luft ut inni bilen. Byttet kjøleveske i dag også så skal ikke være for lite veske.
Legg innLagt inn:30 sep 2006 08:07
av 2000 ST
Olje i plugghullene kommer av at de har sølt når de har fylt olje på bilen..... Dette kan gjøre at bilen fusker hvis det blir mye olje oppi der.
Var mest olje i hullet nærmestolje på fyllinga ikke sant?
Angående varmen... var den sånn før du bytta kjølevæske?
Hvis ikke er det nok luft i kjølesystemet.
Legg innLagt inn:30 sep 2006 08:47
av CelicaTurbo
olje i plugghullene er som regel pga lekkasje i toppdekselpakningen, en ganske grei sak å bytte men litt trangt bakerst. Det første du kan prøve er å stramme skruene (stjerneskruer) i toppdekselet for de har en tendens til å løsne med tid, og da lekker det rundt pakningen..
Angående varmen, det er jo mulig at det er luft i systemet etter at du byttet, men, tempnålen, står den virkelig rett opp for jeg mener å huske at den normalt står skrått mot venstre, ved midt-merket i måleren, på alle biler jeg har sett av disse årsmodellene for både Celica og MR2.. men så klart det kan være variasjoner der også..
Legg innLagt inn:30 sep 2006 16:16
av wickeddark
CelicaTurbo skrev:olje i plugghullene er som regel pga lekkasje i toppdekselpakningen, en ganske grei sak å bytte men litt trangt bakerst. Det første du kan prøve er å stramme skruene (stjerneskruer) i toppdekselet for de har en tendens til å løsne med tid, og da lekker det rundt pakningen..
Angående varmen, det er jo mulig at det er luft i systemet etter at du byttet, men, tempnålen, står den virkelig rett opp for jeg mener å huske at den normalt står skrått mot venstre, ved midt-merket i måleren, på alle biler jeg har sett av disse årsmodellene for både Celica og MR2.. men så klart det kan være variasjoner der også..
Er ikke rett opp midt merke på den? Altså 90 grader? Skal sjekke det en gang til når jeg er ute å kjører. Ser også ut som dette systemet lufter seg selv? Siden det går en slange fra tanken og ned til bakken.
Skal overhale toppen når jeg skifter reg reim rimelig snart. så kan jeg ta den lekasjen samtidig? Regner med det ikke er farlig med olje der? Så lenge jeg følger med på oljenivået i motoren?
Legg innLagt inn:30 sep 2006 16:22
av wickeddark
2000 ST skrev:Olje i plugghullene kommer av at de har sølt når de har fylt olje på bilen..... Dette kan gjøre at bilen fusker hvis det blir mye olje oppi der.
Var mest olje i hullet nærmestolje på fyllinga ikke sant?
Angående varmen... var den sånn før du bytta kjølevæske?
Hvis ikke er det nok luft i kjølesystemet.
Hm, ja den er litt vrien å helle olje på... Den var likedan før jeg skiftet vannet faktisk.
Legg innLagt inn:30 sep 2006 19:54
av CelicaTurbo
wickeddark skrev:CelicaTurbo skrev:olje i plugghullene er som regel pga lekkasje i toppdekselpakningen, en ganske grei sak å bytte men litt trangt bakerst. Det første du kan prøve er å stramme skruene (stjerneskruer) i toppdekselet for de har en tendens til å løsne med tid, og da lekker det rundt pakningen..
Angående varmen, det er jo mulig at det er luft i systemet etter at du byttet, men, tempnålen, står den virkelig rett opp for jeg mener å huske at den normalt står skrått mot venstre, ved midt-merket i måleren, på alle biler jeg har sett av disse årsmodellene for både Celica og MR2.. men så klart det kan være variasjoner der også..
Er ikke rett opp midt merke på den? Altså 90 grader? Skal sjekke det en gang til når jeg er ute å kjører. Ser også ut som dette systemet lufter seg selv? Siden det går en slange fra tanken og ned til bakken.
Skal overhale toppen når jeg skifter reg reim rimelig snart. så kan jeg ta den lekasjen samtidig? Regner med det ikke er farlig med olje der? Så lenge jeg følger med på oljenivået i motoren?
Ser ikke din tempsensor ut som på dette bildet?
Da pleier nålen å stå ca vannrett mot venstre...
Angående oljen er det ikke noe problem normalt, og det er heller ikke farlig men det kan føre til at tennpluggene ikke gnister skikkelig om oljen leder strømmen bort istedet..
Legg innLagt inn:30 sep 2006 21:34
av wickeddark
CelicaTurbo skrev:wickeddark skrev:CelicaTurbo skrev:olje i plugghullene er som regel pga lekkasje i toppdekselpakningen, en ganske grei sak å bytte men litt trangt bakerst. Det første du kan prøve er å stramme skruene (stjerneskruer) i toppdekselet for de har en tendens til å løsne med tid, og da lekker det rundt pakningen..
Angående varmen, det er jo mulig at det er luft i systemet etter at du byttet, men, tempnålen, står den virkelig rett opp for jeg mener å huske at den normalt står skrått mot venstre, ved midt-merket i måleren, på alle biler jeg har sett av disse årsmodellene for både Celica og MR2.. men så klart det kan være variasjoner der også..
Er ikke rett opp midt merke på den? Altså 90 grader? Skal sjekke det en gang til når jeg er ute å kjører. Ser også ut som dette systemet lufter seg selv? Siden det går en slange fra tanken og ned til bakken.
Skal overhale toppen når jeg skifter reg reim rimelig snart. så kan jeg ta den lekasjen samtidig? Regner med det ikke er farlig med olje der? Så lenge jeg følger med på oljenivået i motoren?
Ser ikke din tempsensor ut som på dette bildet?

Da pleier nålen å stå ca vannrett mot venstre...
Angående oljen er det ikke noe problem normalt, og det er heller ikke farlig men det kan føre til at tennpluggene ikke gnister skikkelig om oljen leder strømmen bort istedet..
Ah, nei ser annerledes ut på min bil. Er blant annet integrert turbomåler i dashen. En som ikke har tall bare streker og bilder av en turbo
Legg innLagt inn:01 okt 2006 18:39
av CelicaTurbo
virkelig, du har rett og jeg husker feil, bildet er fra en GTi men jeg tenkte et øyeblikk at det så ut som min eksbil med unntak av trykkmåleren, men det gjør det ikke

Legg innLagt inn:01 okt 2006 19:08
av Daniel_hoy
Her er bilde av måleren på en GT4. Er ikke min bil men det er der nålen bruker å stå når bilen min er varm.
Legg innLagt inn:01 okt 2006 20:15
av wickeddark
Yep, sånn ser den ut. Den står rett opp når den er varm på min.
Legg innLagt inn:01 okt 2006 20:56
av CelicaTurbo
min stod alltid som på Daniels bilde, dvs som på bildet at man kunne såvidt skimte venstre kant av tempsymbolet på venstre side av nålen

Legg innLagt inn:04 okt 2006 11:39
av crackler
CelicaTurbo skrev:min stod alltid som på Daniels bilde, dvs som på bildet at man kunne såvidt skimte venstre kant av tempsymbolet på venstre side av nålen 
Min temp måler står også rettopp 90grader, jeg får også bare lunkaluft ut av varmeapparatet, jeg har også nettopp byttet kjøleveske.. så mest sansyneli er det vell at det er luft som ligger igjen i kjølinga
Legg innLagt inn:04 okt 2006 19:21
av wickeddark
Ja det ser faktisk ut til at det kommer seg litt etter hvert. Er systemet selvluftende?
Legg innLagt inn:04 okt 2006 20:47
av CelicaTurbo
wickeddark skrev:Ja det ser faktisk ut til at det kommer seg litt etter hvert. Er systemet selvluftende?
ja det er det, så lenge ekspansjonstanken har tilstrekkelig med kjølevæske i seg til å rekke til "maks" merket når det er kaldt, luften som etterhvert presses ut i ekspansjonstanken fra radiatorlokket vil bli erstattet med kjølevæske når motoren blir kald og det resulterende vakumet trekker vann inn fra ekspansjonstanken..