Side 1 av 2

Kompresjon og oljeforbruk

Legg innLagt inn:25 sep 2006 19:15
av evneveik
Målte kompresjonen på motoren min nå og den viste ca. 185psi på alle sylinderne, dette er vel normalt?
Sliter med at motoren bruker en del olje, brukte vel 8dl på 100mil til og med etter jeg fikk skiftet toppdekselpakning hos toyota, men i sommer fant jeg ut at toppdeksel boltene var ganske løse, strammet disse og skiftet fra hel-syntetisk til semi-syntetisk så forbruket ned til ca. 4-5dl pr 100mil, men nå er det tilbake til nesten 1l på 100mil.

Var litt olje på "tennpluggledningstuppen" :roll: hva betyr dette? Kan det være toppdekselpakningen? Mistenker at de som skiftet pakningen ikke gjorde noen god jobb.

Legg innLagt inn:25 sep 2006 19:59
av ventreC
jeg skulle gjerne også hatt en løsning på dette problemet! har akkurat samme problemene! har også fått byttet toppdekselpakningen uten så mye forbedringer! har også hatt olje på tennpluggene slik evnevik skriver.

Legg innLagt inn:25 sep 2006 20:08
av Larsen
Det kan nok være at ventilteningene ikke lengrer er i god stand. Eneste måte å fikse de er ved å overhale toppen. Hvis det er 3sge motoren så er det ikke uvanlig at disse blir slitt med tiden.

Legg innLagt inn:25 sep 2006 20:26
av evneveik
Ville jeg ikke hatt en forskjell på kompresjonsmålingene da? Får prøve oljetrikset som sto i bruksanvisningen til kompresjonsmåleren.

Men det merkelige er at det virker som at den bruker mer olje når jeg har kjørt bare langturer en i perioder med bare små kjøring, altså samme kjørelengder.
Det er også en del oljesvetting på baksiden av motoren, ikke sånn at det drypper etter kjøring, men kan av og til se en liten dråpe på bunnpanna.
Tror ikke det er pakningen til bunnpanna heller da det er svetting på stort sett hele baksiden.
Men pluggene så bra ut, lignet på denne http://www.mc-plassen.net/modules/FCKed ... der/61.jpg

Kan det være oljeskraperingene? Disse har vel ikke så mye å si på kompresjonen, det er vel stempelringene som tar seg av det?

Legg innLagt inn:25 sep 2006 21:38
av Larsen
evneveik skrev:Ville jeg ikke hatt en forskjell på kompresjonsmålingene da? Får prøve oljetrikset som sto i bruksanvisningen til kompresjonsmåleren.

Men det merkelige er at det virker som at den bruker mer olje når jeg har kjørt bare langturer en i perioder med bare små kjøring, altså samme kjørelengder.
Det er også en del oljesvetting på baksiden av motoren, ikke sånn at det drypper etter kjøring, men kan av og til se en liten dråpe på bunnpanna.
Tror ikke det er pakningen til bunnpanna heller da det er svetting på stort sett hele baksiden.
Men pluggene så bra ut, lignet på denne http://www.mc-plassen.net/modules/FCKed ... der/61.jpg

Kan det være oljeskraperingene? Disse har vel ikke så mye å si på kompresjonen, det er vel stempelringene som tar seg av det?
Tviler egentlig på at det er oljeringene, men kan jo være det og. Ventil tettningene gir ikke utslag på kompresjon fordi de kun er i kontakt med innsuget og eksosen, ikke forbreningskammeret.

Legg innLagt inn:26 sep 2006 16:11
av jsun
Larsen skrev:Det kan nok være at ventilteningene ikke lengrer er i god stand. Eneste måte å fikse de er ved å overhale toppen. Hvis det er 3sge motoren så er det ikke uvanlig at disse blir slitt med tiden.
Om det er ventiltettingene vil man fort se det på eksosen, når man bremser på girene i nedoverbakke, vil vakum i sylinderene dra olje ned fra toppen og ut i eksosen.

Se etter sort/blå røyk ved motorbrems på turtall.

Legg innLagt inn:27 sep 2006 08:22
av gt4 carlos saintz
Når du bytta toppdekselpakning.. bytta du bare den rundt kanten eller den midt på toppdekselet og??? Den ligg rundt tennpluggane... er det olje på alle tennpluggkablar???

Legg innLagt inn:27 sep 2006 09:21
av csstian
Toyota er kjent med fastsotet oljeskraperinger på noen motorer.Å det gir ikke utslag på en komp test.Kan anbefale å kjøre en renseprosess med Forte motorflush.Den skal løsne sot fra stempelringer å annen skitt og lort som er i motoren.(Har prøvd det noen ganger med litt forskjelig resultat)
Men det er jo vært et forsøk,eller blir det sund med motor å bytte di.Hvis problemet ligger der da.
Å det med olje på pluggkablene kommer nok fra di tetteringene som ligger rundt plugghull mellom topp og toppdeksel.Sjekk med Toyota om di blei skiftet sammen med toppdekselpakningen.
Hvis du skal prøve den renseprosessen så kan du få framgangsmåten hos meg.For den som står på boksen er ikke den beste på Toyota ifølge Forte.

Legg innLagt inn:27 sep 2006 10:56
av csstian
Du kan også sjekke o-ring på fordeleren.Når den lekker så kan det renne ned på baksiden og net til bunpannen.

Legg innLagt inn:27 sep 2006 16:36
av evneveik
Skiftet toppdekselpakning selv idag, så ut som om de ikke hadde renset bort gamle pakningsrester godt nok i bak kant. Har nytt fordelerlokk med o-ring og rotor liggende, noe vanskelig å bytte dette selv? Venter på repairmanual, men tar sin tid :roll:

Ikke noe spes med røyk i eksosen, prøvde å ha litt olje oppi ene tennplugghullet slik det stod i bruksanvisningen til kom.måleren, da steg kompresjonen som forventet.
I følge bruksanvisngen skulle dette utelukke utetteventiltettninger. Etter jeg startet da så kom selfølgelig den klassiske oljerøyken, og jeg har aldri sett sånn røyk i eksosen tidligere.

Legg innLagt inn:27 sep 2006 16:52
av csstian
Nu er det ikke pakning mellom fordelerlokk og fordeler jeg tenker på.Litt usikker om det er det du mener.Men o-ringen som sitter på akslingen som går inn i toppen.
Er ikke vanskelig å bytte den.Bare ta av fordelerlokk og merk på fordeler hvor rotor står,slik at du får den rett på tenning etterpå.Så er det bare å løsne to skruver,en i forkant og en under fordeler.14 mm hode på di skruvene.Så drar du ut fordeler å bytter o-ringen.Da setter du det bare på plass igjen.NB ikke bruk skruver til å tærsje fordeler inn,hvis den ikke er helt på sporet på kammen kan du knekke av ørene for skruvfeste.

Legg innLagt inn:27 sep 2006 20:56
av evneveik
Ok, får se på det når jeg får repairmanualen. Tok en prøvetur etter pakningsskifte, og nå rant det en del olje ned fra motoren etter at jeg parkerte. Må jo være jeg som har tabbet meg ut når jeg la på plass dekselet igjen, prøvde å være forsiktig :( Er vel ikke noen slanger som jeg kan ha glemt som har olje?

Men nå gidder jeg ikke å skru på det før jeg har fått tak i skikkelige bolter til toppdekslet, noen som har tips til hvor jeg kan skaffe tilsvarende bolter helst med 6-kant hode? Skjønner ikke hva de tenkte på når de fant på å bruke bolter med stjerne spor :evil:

Legg innLagt inn:27 sep 2006 21:09
av csstian
Nei er kunn en vacumslange å veivhusventilasjon av slanger på toppdekselet.Håper ikke du får olje ut der.
Du kan bruke vanlig 6mm bolter med 6 kant hode.Pass bare på at di ikke er for lange å båtner i toppen før di presser toppdekselet på plass.

Legg innLagt inn:27 sep 2006 21:13
av evneveik
Tnx :D ,var redd det var noe spesialgjenger på dem, for det hadde vært typisk hehe. Men da blir det boltshopping i morgen, 6 eller 8mm?

Legg innLagt inn:27 sep 2006 21:35
av csstian
6mm så kan du måle lengden på di du har,så di ikke blir for lange.