Side 1 av 1
4agze som "jager"
Legg innLagt inn:25 aug 2006 20:36
av SuperZite
Motoren min går helt bra på tomgang men med en gang jeg skrur på lys vifte eller noe annet som bruker strøm begynner den å variere på turtall "jager" det eneste den ikke reagere på er vindusviskere.Har målt spenning og den lader riktig.
Noen som kan tenke seg hva dette er?
Legg innLagt inn:25 aug 2006 23:45
av Andy_Celica
Tror ikke det er noe farlig, min gjør slik den oxo, men det er nok det at når du skrur på lys, viftene begynner å gå osv, så begynner dynamone straks å slite litt mere og da øker turtalet for å holde tritt med dynamoen, eller så kan su skjekke tps sensoren, den som styrer tomgangen, den må kanskje stilles inn eller byttes
Legg innLagt inn:26 aug 2006 08:19
av SuperZite
Ja har vært inne på tanken med det med dynamo, men skulle man da ikke ha sett at lade spenning hadde gått ned, vis dynamoen sleit med å levere.
Legg innLagt inn:27 aug 2006 11:25
av Ronny
Hvor sitter TPS sensoren? Sliter med det samme på bilen min.
Legg innLagt inn:27 aug 2006 11:52
av SuperZite
sitter på høyre side av insuget
Legg innLagt inn:27 aug 2006 14:58
av Larsen
Med mindre det er noen feilkoder så er det nok ikke noe porblem med tps sensoren. Det kan være luft i kjølesytemet. Tror ikke de gamle mr2ene hadde regulering av tomgangsturtallet, men det er jeg ikke sikker på.
Legg innLagt inn:27 aug 2006 15:37
av sindrejl
Larsen skrev:Med mindre det er noen feilkoder så er det nok ikke noe porblem med tps sensoren. Det kan være luft i kjølesytemet. Tror ikke de gamle mr2ene hadde regulering av tomgangsturtallet, men det er jeg ikke sikker på.
Det jeg husker på min er at turtallet datt noen hakk tvert jeg brukte mer strøm på tomgang ja. Om motoren jager mye KAN det være luft i kjølesystemet da det får tomgangsjaging på mk1. dog da burde også motortempet gått opp etterhvert også-.-`?
Legg innLagt inn:27 aug 2006 16:07
av SuperZite
Skal ta å sjekke det med luft i kjølesystemet men har ikke merket at tempen har vært noe høyere enn normalt..
Legg innLagt inn:28 aug 2006 15:07
av Anders gullstein
Det skal litt luft til at det vises på temperatur nåla.
Legg innLagt inn:31 aug 2006 14:00
av SuperZite
Har vært i kontakt med Egon angående dette og han sa at dette var normalt, men skal man ha det bort var det å klippe alle ledninger til hjernen (ECU) som det sto ELS på.
Har vært inne på denne tanken selv etter at jeg fant dette på nettet.
Utdrag fra : phil.bradshaw hjemme side.
Idle Up
Various devices such as air conditioning, power steering and automatic transmissions place a high load on an engine at idle, hence most EFI cars have a signal input that lets the ECU know when these items are turned on or when the transmission is put into drive at idle. The ECU increases the fuel and operates another air bypass (via a Vacuum Switching Valve - VSV) to maintain idle speed (Idle Speed Control - ISC) without risk of stalling.
These devices trigger either electrical load signals (ELS) or Air Conditioner (A/C) signals into the ECU. The AC signal often delays the triggering of the AC compressor electromagnetic clutch for half a second until the engine has had the chance to increase idle so as not to stall when the load comes on.