Side 1 av 1

Diff sperre. (lagt til tema) s/c girkasse E51

Legg innLagt inn:20 aug 2006 20:15
av SuperZite
Noen her som har noe erfaring med dette? Lurer på om det er ettermontert på min eller om diffen min er helt gåen.

Kommer en rar lyd når jeg svinger høres ut som metall mot metall og det er voldsomt hardt å dra ett hjul rundt når man holder det andre igjen.

Det er en mr2 mk1 men vet ikke hva for kasse det er som sitter på den. har prøvd å finne ut av det men klarer ikke å se hva som sitter der.

Legg innLagt inn:20 aug 2006 20:41
av Mr2 Mk2
sikkert diffen som er gåen, tror Amund hadde dette problemet på en kasse en gang(mulig jeg husker feil). Så du får vente i spenning å håpe han leser dette :wink:

Legg innLagt inn:21 aug 2006 00:08
av Amund
Mk1 med N/A motor ble ikke levert med diff sperre. men om det kommer lyder når du svinger, og det er tungt å dra rundt, ta ut stikkakslingene som går inn i girkassen og sjekk glidelager flatene. de har det med å skjære/rive seg om det er for eksempel foretatt mye etthjuls spinning :roll:
Hadde dette problemet på min orginale girkasse, jeg skifta diffen og stikkakslingene, og da ble det godt som gull. Jostein fikk nyte godt av den gamle girkassen min også om jeg ikke husker feil :wink:

Legg innLagt inn:21 aug 2006 08:28
av SuperZite
Ok.Takk for hutrig svar. Får tatt ut akslingene og titte litt på dem.

Hvordan kan jeg finne ut hva for kasse jeg har?

Kassa er ettermontert sammen med en 4agze motor, tatt fra en rear cut som jeg kjøpte av Egon, men den kommer fra japan opprinnelig, fikk opplyst at det har gått 136".

Legg innLagt inn:21 aug 2006 11:17
av Amund
du har gze ja, da endrer saken seg.
om du tar bilde av akslingene og girkassen så skal eg rimelig kjapt kunne si om det er gze eller ge kasse.
Men kan fremdeles være samme problemet som eg nevnte tidligere

Legg innLagt inn:21 aug 2006 11:32
av SuperZite
Har sitti å lest på forum rundt i verden nå og mener å ha en E51 kasse. den har slike skruefester som på bildet her. C50 kasse har en smalere og anne plassering av den ene bolten øverst til venstre på bildet inne i ringen altså.

Men skal stikke å ta noen bilder av min også så man kan være sikker.

Legg innLagt inn:21 aug 2006 12:55
av SuperZite
Litt vanskelig å ta bilde av den når den står inne i bilen men her er aksling på venstre side og org feste brakket som satt på den måtte sette på minne gamle braketter på venstre side for girkasse og høyre side for motor feste de framme og bak passet.

Legg innLagt inn:21 aug 2006 13:04
av SuperZite
Er det noe mulig for å sjekke lagra uten å splitte kassa må vel splittes for å se på diffen.

Legg innLagt inn:21 aug 2006 18:23
av SuperZite
Har kassa til sw20 3sgte samme problem? Er vist samme innmat i E51 aw11 s/c kassa som det er i E153 eller hva den heter den som sitter i sw20.

Legg innLagt inn:23 aug 2006 00:09
av Morten
SuperZite skrev:Er vist samme innmat i E51 aw11 s/c kassa som det er i E153 eller hva den heter den som sitter i sw20.
Ville ikke satt mye penger på at den innmaten går om hverandre. Kassene ser ganske like ut helt til du har de ved siden av hverandre og åpner. Det at kassen er den samme og innmaten like sterk i AGZE kassen er en myte. Markus hadde oppe en og sjekka i fjor vinter (ikke sikker på om det var aw11, ae92 eller ae101 kasse), og 3sgte kassens innmat er en god del kraftigere..

Legg innLagt inn:23 aug 2006 08:58
av SuperZite
Morten skrev:
SuperZite skrev:Er vist samme innmat i E51 aw11 s/c kassa som det er i E153 eller hva den heter den som sitter i sw20.
Ville ikke satt mye penger på at den innmaten går om hverandre. Kassene ser ganske like ut helt til du har de ved siden av hverandre og åpner. Det at kassen er den samme og innmaten like sterk i AGZE kassen er en myte. Markus hadde oppe en og sjekka i fjor vinter (ikke sikker på om det var aw11, ae92 eller ae101 kasse), og 3sgte kassens innmat er en god del kraftigere..
Ok.. Kan god være at jeg tar feil, har bare lest på forumet til toymod, og der har de pratet om dette, der blir det sagt at de er like, men skal ikke nekte for at du har rett. :-)

E51 RWD
E58/E52 FWD

Legg innLagt inn:30 aug 2006 22:36
av SuperZite
Har nå byttet gir olje på kassa og fått kjørt litt med den og alle ulyder er borte jeg brukte GL-5 for girkasser med LSD.

Anbefalt å bruke på E51 girkasser.

Oil grade: API GL-4 or GL-5
Viscosity: SAE 75W - 80 or 80W - 90
Capacity: 4.2 liters (4.4 US qts, 3.7 lmp. qts)