TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Har biler sjel?

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #189303  av Magne

Jeg tror faktisk biler har sjel, de har sine gode og vonde dager de også. Akkurat som oss. Morra gretten kan di og være!

Som noen har fått med seg så fikk jeg ny bil nå på Fredag. Det har seg jo slik at jeg har mer lyst å kjøre den nye enn MR2en. Så den har stått stille helt til igår kveld, når jeg skulle hente den fordi jeg har flyttet. Da kan den ikke stå der den sto. Det er ikke mer enn 4 dager uten meg bak rattet. Når jeg kom dit på mørke natta og slo om nøkkelen merka jeg det var lite strøm og at starteren ikke slo inn. Start kabler rett i passaten, la den stå litt og prøve igjen. Men neida, starteren slo ikke inn da heller.
NEIVEL! Da svidde jeg clutchen på passaten mens jeg dro bilen opp fra der den sto, opp på asfalt veien. Jeg og søstera mi dytta bilen opp i fart, jeg hopper inn og får starta bilen. JESS! eller?...
Neida, her lyste ALT som er å lyse av varsel lamper i dæsjen. Jeg skulle til å skru på lysa men merka fort at dette nesten kvalte bilen av lite strøm. Ikkeno lading altså... Kult...

Her er tingen. Bilen har ALTID starta, og ALTID på første forsøk. Uansett vær og temperatur og fuktighet. Selv med rådebank i snart 1 år har ikke bilen svikta meg. Lite olje eller ikke, den går og starter når som helst. Så lenge det er bensin på den da.

I 4 dager uten å bli kjørt av meg. I 4 dager har den måttet sett på meg kjøre fra den i en annen bil. På 4 dager hadde ugress grodd opp under beina på'n. På 4 dager har den bilen fått meg til å føle meg uggen i magen, litt uvel. Jeg føler meg nesten slem...

SORRY!!! :(

#189305  av CelicaTurbo

hehe, om biler har sjel så har Celicaen min særdeles god tålmodighet ihvertfall ;) Har kjørt fantastisk lite med den i vår etter at jeg fikk bruksbil, mest pga at de gangene jeg kjører så kjører jeg alltid med sambo og barn, og når sneipen er lagt for kvelden er jeg sliten og føler ikke for noen kosetur. Men, bilen starter som et skudd hver gang jeg har prøvd, og motoren går fint som bare det :D Men, måtte lade batteriet i går, da hadde den stått for lenge. Og bremseskivene begynner å bære et trist preg av å ikke bli brukt etter regnskurene.. men, om to uker skal jeg ta den med på Rudskogen en tur, jeg håper den tilgir meg da :D

#189333  av Turbotrille

Ja, jeg tror definitivt biler har sjel...
Hver gang jeg har vurdert sterkt å kvitte meg med noen av mine 3 siste biler, så har jeg følt at de har vært mye bedre å kjøre enn før, og at de har vært mye mer sammarbeidsvillig... :wink:

#189337  av TurboKnut

Ække noe å lure på det - alle biler har sjel...
Noen mer enn andre og andre igjen er litt hjernedøde...

#189341  av tojo

Biler har sjel! ingen tvil :wink:

#189346  av Rafleklakk

Ja, biler har sjel.. Helt siden jeg solgte min MR2 har jeg savnet den, ikke fordi den var så sprek etc, men fordi vi var svært gode venner. Den passet på meg, jeg passet på den. Savner den. Altfor mye :(

#189351  av sindrejl

biler har definitivt sjel og man merker det godt på dem om dem har blitt "misbrukt" tidligere i livet. Bilene bærer alltid preg av livet sitt og blir enten sure, godlynte eller rett og slett spinn hakke gale. Det er som en unge, opplever bilen noe skikkelig fælt noe vil den aldri bli helt bra liksom .. skummelt nesten. Derimot er man snille og gode med dem, spesielt om man VASKER bilen og koser mye med den så er den snill mot deg igjen :P

#189360  av TurboKnut

Stephen King skrev en hel bok om dette som ble film i 1983.

En av mine bil-favoritt-filmer.
Vedlegg
c.jpg
c.jpg (25.15 kiB) Vist 654 ganger

#189376  av Hyperion

Har lest boka og har dvdn, en veldig kul film det der Turboknut :)
Glemmer ikke scena i garasjen da bilen retter seg opp igjen selv og skrur på frontlysa i mørket.

Og bilen min har nok også sjel ja, om enn ikke så hevnbasert som Christine. Siden jeg kjøpte den for litt over et år siden så har den startet uten å mukke og gått bra. Etter en tilstandsrapport på Toyota fant vi ut at en del burde gjøres. På grunn av at traversen manglet en bolt og ga slark i ene forhjulet har bilen stått mest parkert til den skulle inn. Så på mandag nå skulle jeg kjøre den til Hamar (3 mil) og da nektet den å starte. Den startet etter noen iherdige forsøk, men ikke før etter jeg hadde godsnakket med den! :)

#189410  av GT4 CS

Bilen min har en lunefull sjel, da jeg fortalte den at nå skal jeg selge deg, så begynte problemene. Så nå koser jeg med den hele tiden og den er blid og fornøyd

#189433  av Magne

Den filmen har jeg ikke sett. Burde kanskje se den så jeg veit hva MR2en min gjør mot meg om jeg ikke er snill gutt... :roll:

Det virker som alle er enig i at bilen har sjel! Det var godt å høre. Jeg er ihvertfall ikke i tvil. En bil bærer preg av alt du gjør mot den.

#189493  av Rømmling

ja da de har det. min var sur da jeg kjøpte den for den ville nokk ikke flytte. tok nermere et år før vi ble venner men han er enda ikke helg fornøyd. førsten så knekte den 2 dymamoer og knekte et driv ledd men blitt litt mere fornøyd nå så nå går den men den klager heletiden.(knirk i bakstillingen :lol: )

#189495  av Christian

Tja...er ikke så sikker lenger jeg :wink: Etter acr ble min parkert og ikke startet opp igjen før i helga som var. Ikke vasket siden i april (tror jeg det var) og har stått ute hele tiden. Startet momentant, fikk gått seg varm, flat pedal litt rundt omkring, obligatoriske markeringer i krysset, hjem igjen, 1min på tomgang og stoppet. :lol:

#189522  av Rømmling

Christian skrev:Tja...er ikke så sikker lenger jeg :wink: Etter acr ble min parkert og ikke startet opp igjen før i helga som var. Ikke vasket siden i april (tror jeg det var) og har stått ute hele tiden. Startet momentant, fikk gått seg varm, flat pedal litt rundt omkring, obligatoriske markeringer i krysset, hjem igjen, 1min på tomgang og stoppet. :lol:
må huske at dere er gode venner da vettu :lol: ho var kanskje litt sliten etter acr så hun syns det var greit å slappe av litt :lol:

#199218  av TurboKnut

sindrejl skrev:biler har definitivt sjel og man merker det godt på dem om dem har blitt "misbrukt" tidligere i livet. Bilene bærer alltid preg av livet sitt og blir enten sure, godlynte eller rett og slett spinn hakke gale. Det er som en unge, opplever bilen noe skikkelig fælt noe vil den aldri bli helt bra liksom .. skummelt nesten. Derimot er man snille og gode med dem, spesielt om man VASKER bilen og koser mye med den så er den snill mot deg igjen :P
Jeg synes det fortsatt ser ut som om denne Saaben jeg tok bilde av for noen år siden da jeg var på foto-safari forsatt venter på at en sjelevenn skal komme å redde den... (never give up)
Vedlegg
248_4826.JPG
248_4826.JPG (102.99 kiB) Vist 133 ganger