Side 1 av 1
Den perfekt felgen, spm om innpress og bredde mr2 mk2?
Legg innLagt inn:25 jul 2006 23:00
av kvassheim
som topic sier, har jeg funnet den kuleste felgen ever..
Men veldig usikker på hvilket inpress og bredde jeg bør velge
felgen er tilgjengelig i disse størrelser/innpress
17x7.0 35/42/48 5 100/114.3
17x7.0 30 5 100/114.3
17x7.0 22 5 100/114.3
17x8.0 35/45 5 100/114.3
17x8.0 35 5 100/114.3
17x8.0 30 5 100/114.3
17x9.0 35/45 5 100/114.3
17x9.0 10/20 5 100/114.3
17x9.0 40 5 100/114.3
18x7.5 45 5 100/114.3
18x8.0 35/45 5 100/114.3
18x9.0 35/47 5 100/114.3
18x9.0 20/40 5 100/114.3
18x10.0 45 5 100/114.3
18x10.0 15 5 100/114.3
Har tenkt litt på 8x17 med 215/40 framme og 9x17 bak med 235/40..
Er det noen som vet hva hva beste combo bredde/innpress er på mr2 mk2?
bør vel også nevne at det meget snart investeres i coilovers, har hørt dette og har litt å si..
Legg innLagt inn:26 jul 2006 16:54
av Sven
Kjører med 9,5 x 17 med 235/40 bak, ET 33. Subber en sjelden gang med fullastet bil. Men ser bra ut. Kunne nok hatt litt mer dekk på felgen da...
Går forresten med ET 30 og, hadde det i fjor men dreide av litt for å få felgen litt inn.
Foran har jeg forøvrig 7,5 x 17 ET 30 med 215/40
Bildet er fra i fjor med ET 30
Legg innLagt inn:27 jul 2006 10:44
av kvassheim
aha.. har jo sett din bil der oppe, å ser ganske optimal ut den..
ble litt grønn, for din er mye blankere og finere enn min
alternativene mine er : 7x17 framme/8x17 bak eller 8x17 framme/9 x 17 bak..
tror jeg går for det siste..
du mener altså ET 30 er det beste?
originalt innpress er jo 45, da avviker jo dette 15mm, der +/- 7 er tillatt.
hva sier biltilsynet til sånt?
Har du fått dine felger i vognkortet?
Legg innLagt inn:27 jul 2006 14:37
av Sven
Ville gått for ET 30 ja, og det siste alternativet.
Mine er godkjent i vognkortet. Var det når jeg kjøpte bilen.
Legg innLagt inn:30 jul 2006 01:38
av Dr.Ling
Vær obs på 17x8 foran + coilovere. Mine felger foran er den dim (med 215 dekkbredde) og ligger ubehaglig nær mine KW coilovere, selv med maks camber. 17x8 ET35 foran stikker 0,35mm utenfor skjermen (det samme vil 17x9 ET35 gjøre bak, så da må hjulbuene valses). Så midt tips for felger til bruk med coilovere er 7,5 eller smalere foran, om dette lar seg gjøre med innpressvalgene man har. Bak er det plass til det meste.
Etter min mening er 17x7,5 ET35 perfekt foran og 17x8,5 ET35 perfekt bak - ligger da likt hele veien rundt i forhold til skjærmkantene. Men med de valgene du har ville JEG ha valgt 17x7.0 ET30 og 17x8.0 ET30 (felgene 7,35 mm innenfor kanten i alle 4 hjørnene og det er god klaring til coilovers fremme), evt 17x9.0 ET40 bak + valsing. Det skader ikke å ta hensyn til lovlig innpress og sporbredde, men dette har jeg ikke regnet på her..... er ET30 lovlig?
Anbefaler deg å leke litt med denne kalkulatoren:
http://mr2.gordaen.com/wt_calc.php
Legg innLagt inn:30 jul 2006 14:23
av kvassheim
biltilsynet tillater +/- 7,5 mm forskjellig innpress på hver hjul, altså 15mm på hver aksel. Videre skal ikke dekk stikke utenfor hjulbuen eller skrape borti innerskjermer/støtdempere. Det er tillatt å øke/minske rulleomkretsen med 5%
Hvis felgene ikke tilfredstiller disse kravene, må det forevises tüv-papirer som sier at dette er greit..
Ser ut som jeg må ta 7x17 et 42 og 8x17 et 45 da..
Forbant! vil stikke langt innenfor da.. 22,35mm bak og 19,35mm bak..
Det er så knøl umulig å finne gode, tøffe mr2-felger her i landet!
Alle dekkfolk har bare like felger framme og bak.. FØKK

Legg innLagt inn:30 jul 2006 16:01
av kake
kvassheim skrev:biltilsynet tillater +/- 7,5 mm forskjellig innpress på hver hjul, altså 15mm på hver aksel.
Det de sjekker originalt ET mot er vognkortet. Jeg sjekket endel mr2 vognkort for morro skyld med den
her for litt siden og i de fleste så står ikke engang ET oppgitt. I mitt vognkort så har jeg ET 38 som originalt, selv om det skal være 45, så hvis du tar 15mm regelen så kan jeg forandre mer utover enn originalt

Uansett hvor mye du forandrer så kan du få det godkjent så lenge det ikke subber noen steder og det er innenfor skjermbuene. Du må bare få Toyota til å se på det, og få de til å skrive et dokument med stempel hvor det står at dette fungerer og er innenfor bestemmelsene osv.
På meg virker det som om papirflytterne hos BT ikke vil påta seg noe ansvar eller ta noen avgjørelser med tanke på sånt. Når du da kommer dit med et papir som det står Toyota på og har et stempel så godkjenner de det. Blir det da problemer senere så har de jo dette dokumentet å vise til. Slik gjorde jeg det med mine hjul, det gikk egentlig greit. Men, hadde jeg ikke hatt papiret fra Toyota, så hadde jeg nok aldri fått de godkjent.
Legg innLagt inn:30 jul 2006 16:06
av kake
kvassheim skrev:
Ser ut som jeg må ta 7x17 et 42 og 8x17 et 45 da..
Utifra lista så passer vel ET35 f/b bedre ? Blir nok bra det.
Legg innLagt inn:30 jul 2006 20:41
av Dr.Ling
Ja. Alle nyeste bildene av min bil f.eks er med 17x8 hele veien rundt, men med 5mm spacer bak, er ok det, men synes det ser litt rart ut når de stikker litt utenfor skjerm foran og ikke bak. Og som sagt har jeg fått problemer med coilovers med 17x8 ET35 foran....
Så om du vil ha disse felgene er vel 17x7 ET35 + 17x8 ET35 med 5-7mm spacer på alle 4 et ok valg. Skulle ikke være nødvendig med lengre hjulbolter heller om man ikke går for spacere >5mm.