Side 1 av 2

Celica T23 og Racinghart CR 19" Gold

Legg innLagt inn:17 jun 2006 15:21
av Deleted
Prøver å spørre her jeg siden jeg er ganske fersk på alt som har med bil å gjøre.

Jeg har funnet noen felger jeg kunne tenke meg å ha på Celica T23'en min.

Racinghart CR Gold, 8x19.

Bilde

Jeg lurte derfor om noen her kunne fortelle meg hva impress osv skal være\blir på disse felgene, slik at jeg ikke driter meg ut og ender opp med felger som ikke passer, eller jeg ikke får godkjent.

Levrandøren jeg har vært i kontakt med har informert meg om at jeg vil få bilen godkjent med 8x19. Noen som kan bekrefe \ avkrefte dette ?

Legg innLagt inn:17 jun 2006 15:27
av arctic_celi
Går helt bra dette her.
Orginalt innpress for Celica mk7 er ET39
Mest normalt er vel å kjøpe ET 35 siden da vil felgen ikke gjømme seg under bilen men stå litt mer ut. (Mange mener at det er penere)

Angående dekk så må du vel har 225x35-19 gummi skal jeg tro.
Men det vet jo levrandøren. Vannvittig feite felger må jeg si!
Meget godt valg når lommeboken tillater det :D

Sikker på at du skal ha gull da? :) Skal det være noen vinyl/dekor med gull? Det som er "moderne" nå er jo sorte felger med polert kant... kan ikke gå galt det. Passer veldig god til svarte biler... du har kjøpt svar bil sant?

Legg innLagt inn:17 jun 2006 15:38
av Deleted
arctic_celi skrev:Går helt bra dette her.
Orginalt innpress for Celica mk7 er ET39
Mest normalt er vel å kjøpe ET 35 siden da vil felgen ikke gjømme seg under bilen men stå litt mer ut. (Mange mener at det er penere)

Angående dekk så må du vel har 225x35-19 gummi skal jeg tro.
Men det vet jo levrandøren. Vannvittig feite felger må jeg si!
Meget godt valg når lommeboken tillater det :D

Sikker på at du skal ha gull da? :) Skal det være noen vinyl/dekor med gull? Det som er "moderne" nå er jo sorte felger med polert kant... kan ikke gå galt det. Passer veldig god til svarte biler... du har kjøpt svar bil sant?
Takker for informasjonen.

Celicaen min er sort ja. Den skal uansett hel lakkeres, men planen er vel å beholde den sort. Når det gjelder "GOLD" så tenkte jeg det kunne se greit ut på en sort bil. Mulig det blir rart men på "Need For Speed" simulasjonen jeg testa så det greit ut med Gull farga felger på Sort T23.

Har jo ikke sett disse felgene montert på en sort Celica T23 hverken irl eller på et foto men satser på at det blir helt greit. Lurer litt på hvordan de hadde sett ut om "racinghart" logoen som er "felt" inn hadde vært rød.

Det blir neppe no gullfarget dekor på denne bilen... Skal jobbe litt med "designet" etterhvert, men har MYE anna jobb på multimedia biten i denne bilen som gjenstår.

Synes Racinghart felgene ser greie ut om ikke anna. Bør være grei kvalitet på de også, med tanke på hva de koster.

Legg innLagt inn:17 jun 2006 15:52
av celicat23
8x19 ET35 med 225/30/19 dekk er TUV godkjent. Merk deg 30 profil dekk. Rial har TUV godkjenning på dette for sine "nogaro" felger.

Optimalt for utseende (ikke godkjent) er 8,5x19 ET35 med 225/35 forann og 9x19" ET35 bak med 235/35. Da trenger du bare valse skjermene bak (kun brette inn den "leppa" som peker innover i hjulhuset fra skjermene). Det er ivertfall hva jeg fant ut med min celica, etter at jeg hadde på 8,5x19 ET35 rundt om.

8x19 ET35 kommer til å se trist ut, da hjulene vil ligge for langt inn i forhold til skjermkanten. Men hvis du absolutt vil ha den godkjent så kan du jo gå for den dimensjonen, men sette på noen spacere etter at den er godkjent.

Legg innLagt inn:17 jun 2006 15:55
av arctic_celi
Hva synes du om gullfargen på felgene da celicat23?
Rekner med at du har sjekka om det ser bra ut ;)

Legg innLagt inn:17 jun 2006 16:08
av Deleted
celicat23 skrev:8x19 ET35 kommer til å se trist ut, da hjulene vil ligge for langt inn i forhold til skjermkanten. Men hvis du absolutt vil ha den godkjent så kan du jo gå for den dimensjonen, men sette på noen spacere etter at den er godkjent.
Har du noen bilder som illustrer dette jeg kan titte på? btw, hva er "spacere" ?

Beklager men jeg kan desverre lite om bil, dekk, felg og styling.

Legg innLagt inn:17 jun 2006 17:03
av Zepticon
Deleted skrev:
celicat23 skrev:8x19 ET35 kommer til å se trist ut, da hjulene vil ligge for langt inn i forhold til skjermkanten. Men hvis du absolutt vil ha den godkjent så kan du jo gå for den dimensjonen, men sette på noen spacere etter at den er godkjent.
Har du noen bilder som illustrer dette jeg kan titte på? btw, hva er "spacere" ?

Beklager men jeg kan desverre lite om bil, dekk, felg og styling.
En spacer er en slaks metalskive som du legger mellom felgen og hjulnavet med boltene. Denne sørger for at felgene kommer lenger ut fra bilen. Du får to forskjellige typer spacere så vidt jeg vet. Dem som bruker de orginale boltene (spacerne har hull som passer med boltene på bilen), og slike som har egne bolter (vet ikke hvordan disse funker :lol: )

Onkel blå er ikke spesielt glad i slike ting som gjør bilen penere, så spacere er generelt veldig fyfy... Men heldigvis finnes det TUV godkjente men jeg husker ikke hvem som laget dem.

Legg innLagt inn:17 jun 2006 17:37
av BrennaRacing
Mener det er H&R som har Tuv godkjente spacere...De får du hos blandt annet Powerzone.no

Syns gullfelgene er drit kule jeg...blir nok bra på svart bil...Jeg er ikke no fan av svarte felger på svart bil :( Etter min mening så er RacingHart noen av de feteste felgene man får :D

Legg innLagt inn:17 jun 2006 18:48
av celicat23
Deleted skrev:
celicat23 skrev:8x19 ET35 kommer til å se trist ut, da hjulene vil ligge for langt inn i forhold til skjermkanten. Men hvis du absolutt vil ha den godkjent så kan du jo gå for den dimensjonen, men sette på noen spacere etter at den er godkjent.
Har du noen bilder som illustrer dette jeg kan titte på? btw, hva er "spacere" ?

Beklager men jeg kan desverre lite om bil, dekk, felg og styling.
Her er de 2 bildene jeg har på nett av gamle bilen min som illustrerer best hvordan 8,5x19" et35 er. Så får du selv tenke deg enda smalere. Hadde planer om å sette på 5mm spacere forann, og 10 eller 15mm spacere bak på den før jeg solgte bilen.

Bilde

Bilde

Spacere er, som allerede enkelt sagt, en metall bit som settes mellom felgen og hjul navet. Det gjør at felgene blir sittende lengre utover fra bilen og fylle hjulhusene bedre.

Ved bruk av spacere som er tykkere enn 5mm skal/burde du bruke lengre hjulbolter.

Her er 4stk spacere (2x10mm og 2x15mm):

Bilde

Og bolter...

Bilde

(Måtte ta med boltene...skjønte at de kom til å være intressange :-))

Legg innLagt inn:17 jun 2006 19:12
av Zepticon
Drar tråden litt offtopic her men får bare våge seg 8)

Hvordan monterer du det der? bytter du ut de orginale boltene med dem som det er bilde av? Eller skrur du de som er bilde av på de gamle boltene?

Legg innLagt inn:17 jun 2006 19:45
av celicat23
Zepticon skrev:Drar tråden litt offtopic her men får bare våge seg 8)

Hvordan monterer du det der? bytter du ut de orginale boltene med dem som det er bilde av? Eller skrur du de som er bilde av på de gamle boltene?
På celica'n må du demontere navet og banke ut boltene/gjengestagene som står ut fra navet. De det er bilde av er til audi, som bruker bolter istedenfor muttere til å feste felgene.

Men til celica'n, hvis du kjøper spacer som er 20mm (eller 25mm, husker ikke eksakt) eller tykkere så er spaceren så tykk at den dekker hjulboltene som står ut av navet. Da følger det med hjulmuttere så du skrur spaceren på hjulnavet, og så stikker det nye bolter ut av spaceren som du fester hjulene på.

Legg innLagt inn:17 jun 2006 22:44
av Deleted
celicat23 skrev:På celica'n må du demontere navet og banke ut boltene/gjengestagene som står ut fra navet. De det er bilde av er til audi, som bruker bolter istedenfor muttere til å feste felgene.

Men til celica'n, hvis du kjøper spacer som er 20mm (eller 25mm, husker ikke eksakt) eller tykkere så er spaceren så tykk at den dekker hjulboltene som står ut av navet. Da følger det med hjulmuttere så du skrur spaceren på hjulnavet, og så stikker det nye bolter ut av spaceren som du fester hjulene på.
Hmm, dette her virka ikke som noen kuul løsning. enten får jeg kjøpe "lovlig" dim felger, eller så får jeg bare gi faaen å slenge på den dimmen du foreslo (den som så best ut)

Du snakket noe om at du måtte valse ut hjulbuene eller no og for å få disse til å passe. Er dette en stor jobb ?

Legg innLagt inn:18 jun 2006 15:19
av celicat23
Deleted skrev:Hmm, dette her virka ikke som noen kuul løsning. enten får jeg kjøpe "lovlig" dim felger, eller så får jeg bare gi faaen å slenge på den dimmen du foreslo (den som så best ut)

Du snakket noe om at du måtte valse ut hjulbuene eller no og for å få disse til å passe. Er dette en stor jobb ?
Du får passe på og forhøre deg ved din lokale trafikk stasjon før du gjør noe som helst. Ved senking og montering av nye felger&dekk så kan de finne på å kreve følgende dokumentasjon:

- TUV godkjenning av senkesettet, hvor det også står at den dimensjonen av felg/dekk du skal sette på (8x19 f.eks) er godkjent til dette senkesettet. Dette er noe de fleste IKKE skriver i TUV papirene sine.

- TUV godkjenning av felger & dekk. Og da akkurat DINE felger. Hjelper ikke komme med papirer på andre felger i samme dimensjon. Må være for racing heart felgene dine.

Så er det det vanlige at du skal ha papirer på 4 hjuls kontroll og at lysene er justert.

Det er veldig forskjellig fra biltilsyn til biltilsyn hvordan de behandler saker som dette. Noen få klarer å bruke hodet litt selv, og ser at ingenting tar i noen steder eller stikker ut, og skjønner at deler som er lagd for bilen såklart er greit å montere. Mens andre skadeskutte missunnelige jævler jobber på biltilsynet kun for å ødlegge for alle andre, og kommer til å kreve absolutt alt av dokumentasjon nevnt ovenfor. Og kaster på ett par regler de selv har drømt opp, bare for å være hyggelige. Så sjekk i forveien hvis du absolutt skal ha bilen godkjent.

Valsingen bak er kun for å brette opp den lille kanten som stikker innover i hjulhuset fra skjermen din. Kjenn med fingrene på toppen av hjulbuen så kjenner du den. Ingen stor sak. Og, nei, du burde ikke bare skjære den av for da kan du begynne å finne vann på litt rare steder inne i bilen din.

Og, for all del: før du gjør noe av det som er foreslått så ha det i tankene at dette er ikke noe fasit svar. Det er bare hva jeg mener&tror vil fungere ut i fra å ha hatt 8,5x19 et35 med 235/35 selv, og lest om andre sine erfaringer med bredere felger, osv osv osv. Alt gjøres på eget ansvar! :)

Legg innLagt inn:18 jun 2006 17:02
av Deleted
celicat23 skrev:Det er veldig forskjellig fra biltilsyn til biltilsyn hvordan de behandler saker som dette. Noen få klarer å bruke hodet litt selv, og ser at ingenting tar i noen steder eller stikker ut, og skjønner at deler som er lagd for bilen såklart er greit å montere. Mens andre skadeskutte missunnelige jævler jobber på biltilsynet kun for å ødlegge for alle andre, og kommer til å kreve absolutt alt av dokumentasjon nevnt ovenfor. Og kaster på ett par regler de selv har drømt opp, bare for å være hyggelige. Så sjekk i forveien hvis du absolutt skal ha bilen godkjent.
Ja det finnes "hygglige" (ironi) folk over alt... Det gjør det nok i biltilsynet. Jeg får ihvertfall vise bilen etter senke settet er monteret. Dette settet er det TUV papirer på, så den biten burde da ihvertfall være grei.
celicat23 skrev:Valsingen bak er kun for å brette opp den lille kanten som stikker innover i hjulhuset fra skjermen din. Kjenn med fingrene på toppen av hjulbuen så kjenner du den. Ingen stor sak. Og, nei, du burde ikke bare skjære den av for da kan du begynne å finne vann på litt rare steder inne i bilen din.
Okay, skal ikke skjære den av :) Uansett bør jeg vel først bestemme meg for hvilken dimensjoner felgene kommer til å bli.
celicat23 skrev:Og, for all del: før du gjør noe av det som er foreslått så ha det i tankene at dette er ikke noe fasit svar. Det er bare hva jeg mener&tror vil fungere ut i fra å ha hatt 8,5x19 et35 med 235/35 selv, og lest om andre sine erfaringer med bredere felger, osv osv osv. Alt gjøres på eget ansvar! :)
Selvfølgelig. Er ikke akkurat slik at jeg kan komme tilbake her å kjefte på deg om jeg driter meg ut :) Uansett takker jeg for at du tok deg tid til å komme med råd og informasjon.

Legg innLagt inn:02 jul 2006 20:31
av Deleted
Et lite spørsmål her.

Jeg bestilte meg noen "lovlige" felger nå intill jeg har funnet ut hvor jeg kan få kjøpt de racinghart felgene. Ønsker ikke kjøpe noe mere fra http://www.styling-tech.no etter alt rotet som ble med Veilside kit'et mitt.

Hvis noen her vet om en SERIØS sjappe i Norge som selger Racinghart CR 8,5x19 ET35 med 225/35 til någenlunde samme pris som http://www.styling-tech.no gjør let me know.

Kjøpte noen TSW 19" felger jeg eventuelt kan rulle rundt på til jeg har løst Racinghart problemet mitt.

Disse ser slik ut:
Bilde

Synes egentlig de var litt kiipe men fikk en god pris på de og selger dem igjen senere for en 6000-7000 kr, når jeg får tak i racinghart felgene. Vanlig utsalgspris på de jeg kjøpte ligger på rundt 14 000 for 4 stk (uten dekk), så synes ikke at halv pris av vanlig utsalgspris er så ille med tanke på at det blir en tur til biltilsynet og tilbake stort sett.

De kommer selvfølgelig til å sitte på bilen mens jeg monterer anlegg å sånn inni, men ser vel ikke på det som "bruk" i den forstand at det vil forringe felgene mye i verdi.