TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Pusse ned bilen, fremgangsmÃ¥te/hva trengs?

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #165807  av Kaizern

Da er endelig finansene til lakkering i orden, men for å spare 10 laken, så har jeg bestemt meg for å pusse ned selv å ta blant annet det lille som er av rust og parkeringsbulker. Så jeg trenger litt hjelp om jeg har fortstått fremgangsmåten på dette.

Bilde

Der har jeg litt rust. Der tenkte jeg at jeg skulle kjøpe meg trykkluft slipemaskin med grovrengjører,pusse vekk det jeg klarer, så smøre på rusthemmende middel, men dette skal vel påføres med pensel. Så da er spørsmålet, blir dette jevnt nok etterpå? Eller må man pusse over med sandpapir, så kjøre på med primer?

SÃ¥ over til parkeringsbulkene.
Fin sparkel fra biltema er produktet. Er bare å ha sparkel over bulken og smøre det jevnt utover, så vannslipe med etterpå til det blir super jevnt. Hvilken grovhet skal man ha på sandpapiret når man skal vannslipe?

Så når man skal pusse ned bilen, tenkte jeg skulle kjøpe en elektrisk pussemaskin for å pusse på de store flatene.
Men så var det grovheten på papiret K80, K120, K180 osv... Hvilket passer best?

Tror det var alt, ihvertfall det jeg kommer på i farten.
 #165808  av celicagutten

Der har jeg litt rust. Der tenkte jeg at jeg skulle kjøpe meg trykkluft slipemaskin med grovrengjører,pusse vekk det jeg klarer, så smøre på rusthemmende middel, men dette skal vel påføres med pensel. Så da er spørsmålet, blir dette jevnt nok etterpå? Eller må man pusse over med sandpapir, så kjøre på med primer?

DEt som er viktigt er at du får vekk alt rusta, vis ikkje så vil det kåme framm i kjenn etter ei stund. Men du bør ver forsiktige med og smøre på med for mye rusthemmene middel. DEt er et middel som hetter brunox som skal vere veldigt godt, men har erfart at vis vis du smører på litt for mye så vil ikkje sparkel sette seg sjikkeligt. Så skal du ha det på så må det ver syltunne lag.

SÃ¥ over til parkeringsbulkene.
Fin sparkel fra biltema er produktet. Er bare å ha sparkel over bulken og smøre det jevnt utover, så vannslipe med etterpå til det blir super jevnt. Hvilken grovhet skal man ha på sandpapiret når man skal vannslipe?

Egentligt så ser eg ikkje poenge med og vannslipe sparkele. det er bare tull. Etter du har sparklet en plass, så bør du bruke fuller grunnning og ha oppå sparkele, vis ikkje så får du nesten altid trekninger i lakken etterpå. Så sparkele kan du pusse med ca 320 og såha på fyller gronning. når du etterpå pusser ut fuller grunningen så må du bruke over 400 for at det skal bli fint, litt alt etter va farge bilen er.

Såg og at du skreiv at du sko bruke bil tema sparkel, nå vett eg ikkje akkorat kos den er. men billigtyper av sparkel, grunningt etc er somregel mye vanskeligere og pusse. i tilleg så kan du risikere at det reagerer vis du bruker mangen forsjellige typer sparkel grunning lakk osv.
Har hørt noen historien om folk som har brukt ukesvis på og pusse ner biler, så bruker di billig sparkel og grunning og så går di og kjøper sjikelig lakk. . Di gjør en god jobb og det ser drit bra ut, men når lakerer den så reagerer lakken med det som er under og så koker det. det er surt.

#165813  av Kaizern

Takker for tilbakemelding...

Dårlig grunnarbeid, kan gi et dårlig slutt resultat. Så jeg skal høre med lakkeringssenteret om de selger sparkel selv, sånn at jeg er på den tryggeste siden.

Ang rusten så håper jeg at jeg klarer å pusse vekk alt, men jeg tror den sitter litt dypt. Hva skal man gjøre hvis man ikke klarer det?

#165824  av celicagutten

Det greieste er jo og sanblåse. FOr når der ruster så danses det "krater" i ståle. DEt vil si at skal du få vekk rusten som ligger inderst i gropene så må du slipe det hel ner sån at det blir helt plant og da må du sjilpe vegg så mye stål. Men vis du sanblåse så får du vekk det sum ligger i gropene uten og ta vekk så mye av det gode ståle.

DEt er jo bare og låne sandlåsnings utstyre til han som skal lakere bilen ei gong du snakker med han, så sprayer du på lit grunning

#165844  av aneriks

kjøp en mellom leggs pad og ha på pusse maskinen og puss med 500 papir det gjør jeg blir kjempe bra, ville brukt en litt dyrere sparkel en den fra biltema, de dyre er mye lettere og bruke så du sparer mye tid på og kjøpe en som er litt dyrere..

#166000  av daniel

hvis du allerede har trykkluft, så går du på biltema og kjøper deg en punktsandblåser.. så sandblåser du bare rosen, eller der det er rust, så fort som mulig kliner du finsparkel i det.. tokomponent.. då blir det garantrert skikkelig..
 #166935  av hugomidt

noken eg har snakka med , snakker om at må ha syre grunning el. epoxy grunning på "bart" stål for å forhindre rust faenskapet. laken og sparkel er ikkje helt "tett" derfor er det vikti me ordntli grunning
 #166936  av aneriks

hugomidt skrev:noken eg har snakka med , snakker om at må ha syre grunning el. epoxy grunning på "bart" stål for å forhindre rust faenskapet. laken og sparkel er ikkje helt "tett" derfor er det vikti me ordntli grunning
det går vel og bruke vanlig grunning også, men er helt klart best med epoxy eller syre..