Side 1 av 2
Downpipe + orginal turbo eksos= litt effekt?
Legg innLagt inn:16 mar 2006 15:46
av Clinton
Er det noe vits i å montere på ettermarkeds downpipe på orginal turbo eksos,
tjener man noe effekt på det eller vil eksosen bli strupa lengre ut i anlegget?
Flere steder selger 3" downpipe, er de ment for 3" eksos eller kommer de med en adapter til den orginale eksosen som er rundt 2,5/2,75" ??
Anyone?
Legg innLagt inn:16 mar 2006 16:03
av Master
Montere ny downpipe er det aller viktigste oppgraderingen på eksosanlegget ditt. Du vil øke rundt 10-15 bakhjulshester og masse dreiemoment bare ved å bytte denne (turboen spooler lettere/raskere). Fordelaktig og også bytte den 2. katalysatoren/bendpipen med en uten katt og større dim. Se etter tanabe bendpipe
2.5" holder hvis du ikke skal noe over 300 bakhjulshester.ellers ville jeg valgt 3".
Legg innLagt inn:16 mar 2006 16:20
av FireWalk
også blir bilen 20 kg lettere
Den orginale downpipen på mr2 turbo har innebygd katalysator, og er veldig insnevret for å strupe ned effekten. I motsetning til NA biler vil turbo biler gjerne ha minst mulig motstand i eksosen.
Som Master sier: 10-15 hk vil man nok kunne få ved å montere ny downpipe. Og enda litt mer om man bytter hele eksosanlegget og fjerner den siste katalysatoren også.

Legg innLagt inn:16 mar 2006 16:24
av Master
skjønner ikke hvorfor jeg ikke har bytta eksos ennå.... Står herved FØRST på ønskelista

Legg innLagt inn:16 mar 2006 16:27
av sleeper
Legg innLagt inn:16 mar 2006 17:26
av Master
Re: Downpipe + orginal turbo eksos= litt effekt?
Legg innLagt inn:16 mar 2006 17:28
av Morten
Clinton skrev:Er det noe vits i å montere på ettermarkeds downpipe på orginal turbo eksos,
tjener man noe effekt på det eller vil eksosen bli strupa lengre ut i anlegget?
Flere steder selger 3" downpipe, er de ment for 3" eksos eller kommer de med en adapter til den orginale eksosen som er rundt 2,5/2,75" ??
Anyone?
Er ikke enig i anslagene om 10-15hk på DP som andre har angitt. 5hk er nok vesentlig mer realistisk. Men det er ikke der den største forskjellen ligger heller. Det du vil merke det mest på i praksis er at bygging av ladetrykket skjer raskere og kommer bråere da differensialtrykket over turbinen blir større. Hvis du mot formodning skulle få 15hk ekstra vil nok 10hk av de være pga. høyere ladetrykk (hvis du kjører orginaltrykk fra før) og disse hestene ville du uansett fått med boostcontroller. (de kommer bare indirekte av DP'en)
Hvis du skal kjøpe DP så anbefaler jeg å gå for en 3" uansett videre eksos.
Stemmer og som Firewalk nevner at den orginale downpipe&katalysator klumpen er latterlig tung. Så tung at det hadde vært verdt det å bytte kun for vektforskjellen!

Legg innLagt inn:16 mar 2006 17:44
av Master
KO-racing (
http://www.koracing.net/products.html ) sin downpipe som er ansett som en av de beste har tatt dyno både før og etter bytte av downpipe som vist på bildet nedenfor:
Den viser ca 30 NM mer i dreiemoment og de kommer ca 900 (!)omdreininger FØR originalt max dreiemoment (som er på 30 nm mindre da)
Samt at ved bytte av DP så får du ca 9 hk ekstra men da høyere opp på turtallsregisteret pga den nye downpipen tillater eksosgassene å slippe ut raskere.
Dette er jo på høyere trykk enn originalt da... Og som Morten sier så vil nok den meste økningen i nm/hk skje pga mer trykk, men når man allerede kjører 15-16 psi på org ct26 turbo så vil den originale downpipen bli en såpass begrensing at utbytting vil, som vist under, gi en vesentlig effektøkning

Legg innLagt inn:16 mar 2006 17:55
av TheStig
og sinnsykt plasskrevende i et motorrom som fra før er trangt nok ...
Legg innLagt inn:16 mar 2006 20:17
av Sven
Bump

Legg innLagt inn:16 mar 2006 21:54
av Pål
er det en ulempe å ha 3 tommer downpipe i forhold til 2,5, hvis en har under 300whp? på turbomotorer er det vel "jo større jo bedre", right?
Legg innLagt inn:16 mar 2006 22:00
av FireWalk
en annen god grunn kan jo være at med en custom downpipe er det faktisk "mulig" å skifte HFH (hose from hell) uten å faktisk fjerne manefolden og turboen først

den orginale tar jo sinnsykt mye plass.. stor klumpete og TUNG...
Legg innLagt inn:16 mar 2006 22:44
av sleeper
Pål skrev:er det en ulempe å ha 3 tommer downpipe i forhold til 2,5, hvis en har under 300whp? på turbomotorer er det vel "jo større jo bedre", right?
jo større jo bedre...

Legg innLagt inn:17 mar 2006 00:27
av GT4 CS
sleeper skrev:Pål skrev:er det en ulempe å ha 3 tommer downpipe i forhold til 2,5, hvis en har under 300whp? på turbomotorer er det vel "jo større jo bedre", right?
jo større jo bedre...
Sa dama mi og klappet meg på skulderen med gledens tårer i øyekroken også
Har 3" downpipe og 2,5" eksos, funker fint det, drar bra også, så sant jeg ikke får fuelcut da. Ble skummelt mye bedere plass nedi der da jeg fikk ut den gml ubåten til fordel for noe bedre.
Legg innLagt inn:17 mar 2006 01:07
av FireWalk