Side 1 av 1

3SGE og ventiler

Legg innLagt inn:12 sep 2003 08:06
av memo
ventiltetningene mine begynner å bli dårlige, og må skiftes i nærmere fremtid...forhørte meg hos Toyota Nordvik Mo i Rana, og...ehem...de skal ha 15.000 spenn for det...det inkl. overhaling av topp etc...

De påstår at de må ha alt ut under panseret, mens jeg har hørt at det
er mulig å bruke trykkluft til å "løfte" ventilene, og deretter skifte dem uten store problemer...

jeg er ikke noen ekspert innenfor motorer, så om jeg har sagt noe feil, korriger meg...

men er det noen som har peiling på om dem prøver å tyne mest mulig penger ut av meg, og evnt. om det går ann å bruke metoden nevt over?

Har nemlig hatt to stk. som lurte på om det ikke gikk ann å bruke trykkluft...

-memo

Legg innLagt inn:12 sep 2003 10:35
av erling
Går greit med trykkluft ja. Som regel går det hvis stempelet er på topp oxo på den sylinderen du jobber på, men vil ikke garantere det på 3S-GE'en. Men trykkluft virker iallefall. Enten prøver de å lure deg, ellers er de bare ikompetente..

Legg innLagt inn:12 sep 2003 10:44
av memo
skal ikke se bort ifra at de er begge deler...jeg har fått totalt avsmak hos toyota her på mo...og jeg advarer STERKT...da mener jeg VELDIG STERKT å sette inn bilen her...

var hos et lokalt "ikke-merke" verksted her, og de trodde og trykkluft skulle fungere fint...de tilbød seg å ta inn bilen neste onsdag for å skru av topp-dekselet og sjekke om det gikk ann...veldig hyggelige folk...

-memo

Legg innLagt inn:12 sep 2003 12:28
av @lpher
Fikk du snakket med noen som 'hadde peiling' på Hell Bil da?

@lpher

Legg innLagt inn:12 sep 2003 12:57
av CelicaGT
det må vel gå å bruke trykkluft vel...ein må jo ut med kammane uansett om toppen er av eller på og ventilfjørene må pressast ned for å få av låsinga..trur d går uten å ta av toppen... men visst toppakningen er dårleg bør jo den skiftast..nevnte ikkje du ( memo ) at den var dårlig???

Legg innLagt inn:13 sep 2003 08:27
av jensi
Jeg brukte trykkluft i sylinderen.
Lett jobb.Du får plugg til trykkluft som passer i tennplugghullet på Biltema.
Det som er litt klatt er å få av og på ventil fjærene.
Men du får verktøy til dette og på Biltema.

Svarer seg fort å kjøpe litt spesial verktøy til slike jobber å gjøre det selv.


Er jo det som er kjekt med denne hobbyen å kunne gjøre litt selv :wink:
Jensi

Legg innLagt inn:13 sep 2003 15:29
av tahustvedt
Nå lurer jeg fælt... :oops:

Hva i all verden oppnår dere med å "løfte" ventilene med trykkluft? Kan noen forklare nærmere?

Legg innLagt inn:13 sep 2003 15:58
av erling
tahustvedt skrev:Nå lurer jeg fælt... :oops:

Hva i all verden oppnår dere med å "løfte" ventilene med trykkluft? Kan noen forklare nærmere?
Tar av kammene slik at man er sikker på at alle ventilene er lukket, setter på en adapter i plugghullet slik at man får satt trykk inni sylinderen. Ventilene blir da holdt på plass av trykket så de ikke faller ned i sylinderen når du tar av låsen på fjæra.

Legg innLagt inn:13 sep 2003 16:06
av tahustvedt
Ahhh.. ok. :)

Får håpe det er tett oppi der, da! :wink: