TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Viktige ting Ã¥ tenke pÃ¥ under oppkjøring?

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #151068  av gnmfr

Litt unødvendig post, men har oppkjøring i morra og er drit nervøs :roll: Hva bør jeg spesielt huske på under oppkjøringa, og vil jeg få spørsmål om kontroll over bilen og slikt? i tilfelle hva vil det være? dødgang på styringa, bremseforsterker, lys funker++? :? Noen som har noen fine ord å komme med som hjelper meg litt til i morra, kan omtrent ikke bli værre uansett hva dere sier så :lol:

#151069  av BrennaRacing

Er bare å passe på å se MASSE i speila...Også må du ikke kjøre for passivt...

På kontrollspørsmålet ble jeg spurt om hvorfor brekklampa lyser...Så svarte jeg at det var fordi brekket sto på :lol: Så ble jeg spurt litt om bremsekretser å sånn....Kontrollspørsmålet er ikke no problem, å det teller ikke så veldig mye heller...

Lykke til i morra...Det går nok bra :D

#151070  av memo

beste råd:

slapp av, trekk pusten flere ganger, kjør :)
tenk litt over før du starter at lys er på osv.. sjekk gjerne speil osv..

om du glemmer å skru på lysa har det lite å si, du får lappen likevel :)

du får kanskje noen spm ang. mønsterdybde og slike "vesentlige" ting, hva som er innenfor lovlig grense..

#151075  av gnmfr

memo skrev:du får kanskje noen spm ang. mønsterdybde og slike "vesentlige" ting, hva som er innenfor lovlig grense..
hmm... er vel 1,6 mm på sommern og 3 mm på vintern håper jeg :lol:

Beste spørsmålet det om hvorfor brekk lyset sto på :lol:

Skal kjøre kliss ny bmw med diesel motor, har bare kjørt den en time og synes den var litt kødden og kjøre på grunn av det lave turtallet og sånt... Er ikke vant til så mye kraft i bånn, selv om den er ganske lik rollan, har jo nesten ikke kjørt den heller :lol: Lyset og sånt står vel automatisk på på denne bilen siden den er såpass ny, og jeg trenge rjo ikke akkurat instrument lys midt på dagen :lol:

Er dårli til å huske blinklys hele tiden, og jeg har en tendens til å kutte svingane litt mye, eller kjøre litt fort inn i svingane... Håper jeg klarer å ungå dette, er selvfølgelig minimalt, men dere kjenner vel til det når dere sitter der å slapper av i en lang fin sving i 80 sona uten biler imot :lol:

#151076  av BrennaRacing

På BMW er det automatisk interiørbelysning, men selv om det er ny bil så trenger det ikke å være det...V.A.G biler har ikke det :x

Det med å kutte svinger å ikke bruke blinklys tror jeg du automatisk dropper når du har oppkjøring... :D

#151077  av Rømmling

husk på vike plikt viktig

jeg glemte å blinke i fult stopp kryss og kuttet rett igjenom rundkjøring. men passet på å kjøre farts grensen og roet meg ned før kryss med vike plikt ( ikke for mye da) jeg var drit nervøs jeg å. hadde en bil som jeg ikke hadde kjørt mere en 2 ganger før. hadde en time før oppkjøringen og glemte vike plikt så folk måtte bremse fraftig for meg( var nervøs da siden det var siste timen før oppkjøringa) og tenkte det når jeg begynte at: sån jeg kjører nå stryker jeg glatt på så dette går elendig, og på oppkjøringen har jeg alderig kjørt penere. fikk beskje om at det var ingen grund til at jeg ikke skulle ha lappen GRATULERE
og det får nokk du å

#151080  av BrennaRacing

For å ikke gjøre deg nervøs så skal jeg ikke fortelle om den første oppkjøringa mi :lol: :lol:

#151082  av Rømmling

jeg glemte å blinke men det var ingen biler der da (syns jeg husker han på pekte det) men dette var jo på landet da. lyskryss er fremmed ord og vike plikt er noe man møter 500m max. kjører jo lande veg med små veger som kommer ut fra ingen ting og så er det utkjøsler som er større som man får trekk for å bremmse mot.
Fikk vite at Tynset var en av norgest vanskligste steder å kjøre opp. enormt mye vike plikt. det var det kjøre skole læreren min som sa og det var ikke i forbindelse med min.

#151083  av gnmfr

BrennaRacing skrev:For å ikke gjøre deg nervøs så skal jeg ikke fortelle om den første oppkjøringa mi :lol: :lol:
Takk for den, den hjalp mye :lol: spes at du fikk med første oppkjøringa også :lol:

Trur det er automatisk lys inni ja, er sånna digge lys som følger rattets vinkel og sånt også, kjekt uansett sitvasjon det :lol:

Vikeplikta er egentlig ikke no problem... Skjønner fint når jeg har vikeplikt og sånt, men er litt sløv og kjører alt for ofte litt for fort ut i krysset :roll: klarer alltid å stoppe i tide lissom, men blir litt bråstopp noen ganger, pluss at av og til kommer litt av bilen ut i krysset...

Er 9 og en halv time igjen nå :lol:

#151084  av gnmfr

Rømmling skrev:jeg glemte å blinke men det var ingen biler der da (syns jeg husker han på pekte det) men dette var jo på landet da. lyskryss er fremmed ord og vike plikt er noe man møter 500m max. kjører jo lande veg med små veger som kommer ut fra ingen ting og så er det utkjøsler som er større som man får trekk for å bremmse mot.
Fikk vite at Tynset var en av norgest vanskligste steder å kjøre opp. enormt mye vike plikt. det var det kjøre skole læreren min som sa og det var ikke i forbindelse med min.
Her er det sinsykt mye å velge i, er ganske dreven på by kjøring, men sånn tett bebygd boligstrøk er lit værre... Landevei er jeg ganske go på føler jeg siden jeg er oppvoks på landet og kjører mye her... Men som sagt, veldig svingete veier og sånt kan det gå litt fort i etterhvert som jeg blir lei av å kjøre der :lol:

Har et mål, å det er å stoppe 110% pluss litt til hvis jeg ser stopp skilt :lol:

#151085  av Larsen

fikk bare "bra" jeg. Sa ikke noe mer :D
Viktigste er vel å slappe av, stresser man gjør man feil som regel...

#151086  av Rømmling

kjører for fort ut av kryss har jeg ikke hørt om er så fælt. satt på med kjørelæreren min og han kjører bilen opp på rød ut fra kryss ( subaru impresa 2.0) og prøvde det når jeg kjørete og han løftet ikke et øyenbryn heller

men ta det rolig inn i kryss. brå stopp er ikke positift. behagelig kjøring er viktig. vill ikke fore slå å dra bilen på rødt på oppkjøringen. litt forskjelig oppfatning på den hehe. og akse så fort er jo ikke behagelig å avslapende å sitte på i

#151087  av jonny on the spot

Lykke til uansett da. Se positivt på det så gå det nok bra skal du se 8)

#151114  av gnmfr

Rømmling skrev:men ta det rolig inn i kryss. brå stopp er ikke positift. behagelig kjøring er viktig. vill ikke fore slå å dra bilen på rødt på oppkjøringen. litt forskjelig oppfatning på den hehe. og akse så fort er jo ikke behagelig å avslapende å sitte på i
Det er lite positvit ja, viser at jeg egentlig ikke tenker langt nok fram under kjøringa, men igrunn gjør jeg det når jeg kjører aleine, men blir så stressa når jeg veit jeg har en lærer eller no sånt som tenker på alt du gjør hele tia :lol:

Satser på at det går bra, slenger ut en post her i morra så får dere vite, vaska bilen leeenge i dag, og kosa mye med den :lol:

#151132  av Johansen

Fotgjengere og vikeplikt! ofte folk kommer fort over gater osv.. viktig å følge med å heller ta det litt roligere.. ;) lykke til :D