Side 1 av 2

Noen som har peiling på mazda rx7,typisk feil osv..

Legg innLagt inn:15 des 2005 19:42
av celica4ever
Hei jeg har lyst til og bytte ut celicaen med en grom bil om ca 1 år. HAr lenge kikket på toyota supra med høyreratt og soarer. Men soarerern syns jeg må ha styling for og se fin ut..

Nå har jeg begynnt og tenke litt på mazda rx7 , det er jo veldig fin bil, men jeg veit veldig lite om vankel motoren. Veit at den er liten med masse hk og at det er vanke motor som sitter i dem...

Noen som hva slags ulempe rx7en har og vankelmotororen? Trenger man fks mye vedlikehold og tåler dem lite?

Hadde vært fint om dere kunne skrive litt om det dere veit om rx7 ene...

Legg innLagt inn:15 des 2005 19:45
av BrennaRacing
Eneste jeg veit er at det koster veldig mye å fikse, når noe først ryker...det er nok lurt å kjøpe en som er overhalt....Men det er visst ikke så mye feil med dem. Mener det var en post her om Rx7 for litt siden, å da var det en som hadde ganske mye peiling...Får håpe han ser denne posten :D

Legg innLagt inn:15 des 2005 20:29
av jsun
Det er flere fordeler med Vankel motoren, den er utrolig turtalls villig, så man må virkelig passe på, (derfor et lite -pip- når det røde begynner).
Ellers er det jo mange færre "bevegelige" deler enn en tradisjonel motor, så holdbarheten er det nok ikke noe galt med.
Det eneste negative jeg kommer på, er at den er tørst!!!
Ellers er jo bilen topp japansk kvalitet, i en spennede innpakning!!
Noe overstyrt, men det er jo moro å drifte litt da :wink:

Legg innLagt inn:15 des 2005 21:01
av celica4ever
at den er tørst har jeg hørt før også, men den kan vel ikke ha noe høyere bensinforbruk en supra tt fks? Eller er det helt for jævlig?

Legg innLagt inn:15 des 2005 21:12
av maxgets
Wankel motorene er ganske "følsomme" tåler veldig dårlig å bli kjørt hardt uten å være ordentlig varme, og overoppheting.
Virker som mange må overhalle eller b ytte motor.
Men i gjengjeld er det ikke så dyrt..
De er nok ikke noe spesielt mere turtallsvillige enn otto motorer.

Skal være fine velbalanserte biler men er vel wankel motoren som er litt ustabil.

Nå har ikke jeg hatt noen selv så utaler meg kun om hva jeg har hørt/sett.

Legg innLagt inn:15 des 2005 21:45
av 2000celica
Foreslår du tar deg en titt her
http://www.norskwankelregister.com/

Legg innLagt inn:15 des 2005 22:41
av Anders gullstein
De kan være litt krevende når det kommer til vedlikehold. Det er kun Mazda som har lyktes med Wankel motoren, så en må sørge for å kjøpe en som har hatt en vettug eier.

Legg innLagt inn:15 des 2005 23:29
av The Doctor
Vankel er veldig følsom for varme.. Visst den har gått varm en gang så er motoren "ødelagt" Visst du sender PM til mr.two på forumet eller kanskje han ser denne posten, så vet han en del om vankel motorer....

Legg innLagt inn:16 des 2005 02:08
av mr.two
Tja, har lite å gjøre om dagen ( natten ) nå som det er skolefri, så her er hvertfall noe.

Det som er sagt om varme er rett, motoren må aldri bli overoppvarmet, er ekstremt følsom mot høy varme. Rx7 ble også tilbakekalt 3 ganger. Den første var kjølesystemet, selve ekspansjonstanken eller slangen til tanken sprakk pga varme og sendte noen rx7'er ut av veien. Dette ble byttet til sterkere og mer varmebestandig materiale. trykket i kjølesystemet ble også senket til 13 psi. Kjøleslangene til turboene var ikke underbefattet dette, og bør sjekkes regelmessig for lekkasjer.

Den andre var bremsene, en ventil og slangen til bremsekraftsforsterkeren. I noen tilfeller skjedde det at denne ventilen hang seg opp og førte til at abs'en ikke virket.

Den siste var bensinsystemet der det ble byttet noen bensinslanger under innsugsmanifolden, til mer varmebestandig materialer.

Tidlige utgaver av fd3s hadde også veldig dårlig lakk, særlig panser og bakskjermer var utsatt. Dette kom av at lakken ikke festet seg til primeren. Dette ble siden løst.

Turbotrykket på en org rx7 skal være fra 10-12psi til ca 4500rpm, derfra skal den være på 8psi. Hvis trykket er lavere enn dette kan det være antydninger til problemer med kontrollsystemet til turboene,eller turboene selv..noe som er dyrt å reparere.

Hvis du får tenningsbank eller " knock " fra for lite bensin, styr unna, motoren er allerede ødelagt og må repareres.

På de tidligste modellene er det også et problem med klunkelyder fra støtdemperopphenget foran. dette ble også løst på senere modeller, men er dyrt å bytte ut til nyere typen. Panseret kan også på noen biler lage knirkelyder.

Typisk også med dårlige synk.ringer, spesielt i 5te gir.

Noen biler har også en følelse av at bilen " gjør motstand" på ca 3000rpm, dette har noe med jording å gjøre. Det blir mindre merkbart når bilen når arbeidstemp.

Det er mengder av vakumslanger i rx7 og de orginale har en tendens til å bli harde og sprekke. Dette kan føre til døde turboer og lite morro. Map sensor slangen er beryktet for å hoppe av. De fleste bytter til silikonslanger som tåler høy temperatur.

Rx7 har 2 katalysatorer, den fremste rett etter turboene er kjent for å bli tett, som fører til høye eksostemperaturer og motorhavari. De siste J-spec modellene har ikke denne fremre katten.

Vær oppmerksom på modifiserte fd3s, selv med bare noen små modifikasjoner, som fri eksos og luftfilter, er det særdeles viktig at det er fulgt opp med økt bensintilførsel. Fd3s tolerer ikke detonasjoner som resultat av lite bensin.

Med noen små oppgraderinger av vakumslanger, kjølesystem mm kan du få en vanntett fd3s, men det er jo avhengig av at det eksemplaret du får tak i er i god stand fra før, helst orginal. Vær kresen og still krav, be om dokumentasjon, for det koster deg dyrt om du kjøper katta i sekken. Se opp for modifiserte eksemplarer. Lykke til.

Legg innLagt inn:16 des 2005 11:07
av The Doctor
Den var dyp as mr.2

Legg innLagt inn:16 des 2005 11:50
av grimfer
Jeg kjenner han som trolig har mest peiling i Norge på wankelmotor og RX7. Hvis du vil, kan du få et telefonnummer av meg. Han har også importert mange biler og har et svært godt rykte på seg.

Legg innLagt inn:16 des 2005 17:10
av celica4ever
fi fader mr.two :D her sto det veldig mye!! takk ! Det virker litt som om man må passe veldig godt på denne bilen, tåler ikke så mye heller og hvis ting går gærn så sliter du litt...

Og Grimfer takk for forslaget kan jo ringe han engang når jeg veit noe nummeret hans er da?, men regner med at det blir toyota..

Legg innLagt inn:16 des 2005 17:13
av Zepticon

Legg innLagt inn:19 des 2005 11:05
av chimp
Har en kompis som kjører RX7. Vet ikke om det er han eller om det er bilen.. :p Men til han har hvertfall motoren røket to ganger på ett år. Ble noe krøll med rotorene eller rotorhuset. Husker ikke helt. Sparte en del penger siden han kjenner simtech-kisen da, men ble ikke billig uansett altså..

Legg innLagt inn:19 des 2005 15:16
av TheStig
skal vi se, vanlige feil med rx7.. Jeg tror at faktisk ikke at taklukepakningen ryker ofte.. Ellers er det dårlig med kvalitet