Side 1 av 1

Litt snakk rundt celica mk5/6

Legg innLagt inn:06 des 2005 16:13
av elsatani
Etter mye om og men har jeg kommet fram til at det kanskje ikke er must med rwd på min neste bil alikavell, så derfor er Celica igjen i søkelyset ;)

Det hadde da vært artig med litt innput på celica mk5 og mk6, prisklasse under 100k, så blir vel vanskelig å få noen 4wd til den prisen?

Uansett, litt info om hva folkene synes om bilene sine, eller tidligere biler. Personlig liker jeg utseende på begge, men interiørmessig (da spesielt dashbordet) slår jo mk6 inn med litt mer moderne stil.

Jeg vet ikke så mye om motorene heller, annet enn at de fåes fra 1.6 til 2.0. Mulig 1.6 er uaktuelt da jeg innbiller meg dette blir litt dafft, men jeg har ADLRI kjørt celica selv så jeg vet ikke. Dere kan jo kanskje måle motorene litt opp mot den jeg har idag i camryen..


Håper noen kan komme med noe konstruktivt ;) Litt info om hva man bør sjekke nøye på bruktbil, og litt egne erfararinger med bilene hadde vært artig!

Legg innLagt inn:06 des 2005 16:34
av celica4ever
2 l gti ene til celica mk6 tror jeg koster over 100 tusen, så hvis du har lyst på en bil som drar ganske bra og ligger under 100 tusen så kan jeg annbefale mk5 2 l gti.

Har en celica mk5, Jeg er fornøyd med bilen , men min bruker litt olje og girkassen m¨å skiftes ut snart , har problemer med og gire ned til 2. gir... Jeg tror oljeforbruk og problemer med girkassen er kjent problem for mk5 gti ene..

dashbordet på mk6 ser kanskje finere ut en mk6 sin, men setene til st182 syns jeg er mye behageligere og ser mer sportslig ut.

Legg innLagt inn:06 des 2005 16:43
av elsatani
Hm... Så om man ønsker bil man slipper skru på så bør man droppe mk5 gti, eventuelt kjøpe en med overhalt gearkasse? Hvor langt er din rullet da?

Det med setene stemmer sikkert, ser egentlig sånn ut ut fra bilder også. Jeg har bare sittet i en mk6.

Mulig du har rett angående mk6 2.0 gti i den prisklassen...

Takk for info, keep it coming ;)

Legg innLagt inn:06 des 2005 17:05
av Remi
må si at mk6n ser finere ut en mk5 tenker da Gti modellene satt opp i mot hverandre mk5n ser litt daff og kjedelig ut i forhold. kan ikke ut tale meg om motorene på disse da jeg aldri har eid en :wink: men trur ikke dette med gearkassen på mk5 skal være så stortproblem kan ikke huske og ha lest mye om dette på forumet her da, og vis det var et faktum ville man kansje vist det? og vær snill og si i fra vis æ tar feil ? :wink:

Legg innLagt inn:07 des 2005 17:11
av elsatani
Enig med deg der... Det med gearkassene har jeg hørt snakk i før, men hvor vanlig det er vet jeg ikke. Det er klart at synkronringer og slikt ryker om man bedriver "hasardgearing" 24/7..

Legg innLagt inn:07 des 2005 20:46
av celica4ever
jeg er heller ikke så sikker på hvor vanlig det er, men virker litt som om det er mange som har problemer med synkronringer , jeg har værtfall det og det er litt plagsomt, heldigvis er det ikke noe problem og gire fra 1. til 2 hos meg , men skraper litt når jeg skal gire ned til 2.

Men ellers syns jeg det er bra bil!

Legg innLagt inn:07 des 2005 23:56
av GT_rider
Celica ST 182 er e nkjempebil det, utfra de erfaringene jeg hadde med min.
Det er en bil som begynner å dra på årene, og det vises, jo nettop på ting som girkasse, og oljeforbruk på motor, siden disse bilene i mange tilfeller har blitt kjørt rimelig hardt, ofte før driftstemp har blitt oppnådd. Dasjbordet var nevnt. Er ikke verdens mest moderene, men syns nå det var ganske så funksjonelt jeg :)
Bør sjekke opp i forsikring før du kjøper, kan bli dyrt, viss du er ung, og du går til "feil" forsikringsselskap.
Alt i alt, er Celica MK V en kjempebil. :D Prisene begynner å synke, det er relativt mange ST 182 på markedet nå, pga import, noe osm gjør det til kjøpes marked, altså du kan velge og vrake litt i biler til du finner en som er i god stand og som du liker

Legg innLagt inn:08 des 2005 00:23
av sindrejl
skal du ha Celica Mk6 så kjøp ALDRI 1.8 liter.. den går hinsides dårlig.. en celica st162 daff 150hk går faktisk bedre..

Legg innLagt inn:08 des 2005 17:39
av elsatani
Okai.. Jeg har såvitt kjørt en st162, og JEG syns ikke det var den helt store revolusjonen kontra min ;)

Men det blir jo mer og mer klart at det er toliteren som er aktuell ja. (st182/202) Så da er kanskje spm hvor mye man har råd til å legge i det....

Det var en som påsto at det var en 2.0 Gti og en 2.0 "vanlig", slik jeg har funnet ut på forumet så stemmer jo ikke det ivertfall.

GT_rider: Sant det, er faktisk såpass mange at man kan begynne å sile etter rett farge også :P

Legg innLagt inn:08 des 2005 23:51
av sindrejl
elsatani skrev:Okai.. Jeg har såvitt kjørt en st162, og JEG syns ikke det var den helt store revolusjonen kontra min ;)

Men det blir jo mer og mer klart at det er toliteren som er aktuell ja. (st182/202) Så da er kanskje spm hvor mye man har råd til å legge i det....

Det var en som påsto at det var en 2.0 Gti og en 2.0 "vanlig", slik jeg har funnet ut på forumet så stemmer jo ikke det ivertfall.

GT_rider: Sant det, er faktisk såpass mange at man kan begynne å sile etter rett farge også :P
finnes nok kun en 2.0 per revisjon ja :) er en 150hk 2.0liter st182, derimot har 2litern til mk6 (st202) hele 179hk og går en hel liten verden bedre :) Er faktisk sagt at st202 kjører fra en org st185 0-100.. det er ganske heftige greier.

Legg innLagt inn:09 des 2005 16:48
av elsatani
yey, det er såpass ja :)


Men til en slik pris får man jo også s13 med rwd og hele pakken, så det er ikke enkelt å velge bil, det er helt sikkert ;)

Toyota ligger nærmest hjertet, og om man tenker driftsikkerhet så vil jeg tro en NA toyota ligger over en turbo s13? Men jeg vet ikke jeg.. st202 frister utrolig nå må jeg si! AT200 er ivertfall nesten ute av bildet pr idag...

Legg innLagt inn:09 des 2005 16:59
av cameleon
Altså om du skal ha en celica mk5, mk6 eller i alle fall en 200sx, så må du finne deg i å skru. Uansett hvordan du vrir å vrenger på det. De fleste bilene som er her til lands av de utgavene der er jo blitt kjørt av ungdommer og folk som kjøper disse bilene har ikke akkurat som mål for øyet å kjøre 60 hele veien :wink:
De 200sx'ene av s13 som jeg kjenner til er biler som det skrues på titt og ofte.. Noen av de skrur veldig ofte i og med at de også kjører de veldig hardt. De som kjører litt mindre hardt skrur i ny og ne de også. blant annet for å skifte ut slitedeler som uansett må skiftes.

Om du ikke er spesielt hendig, har nok penger til å kjøre inn på et verksted å fikse greiene når det skjer noe, eller har venner som kan hjelpe deg, så ville jeg ikke rådet deg til å kjøpe noen av de. men det er mitt synspunkt da. Er ikke noe moro med en bil som du må fikse i ny og ne og overhodet ikke har peiling eller trives med det :wink:

Men om du er en person som kanskje liker å mekke litt og som er villig til å gi et tak når det skjer noe, så er dette bileri blinken for deg :)

Legg innLagt inn:09 des 2005 17:37
av @lpher
sindrejl skrev: er en 150hk 2.0liter st182, .
ST182 har 156hk sindre :D Er ST162 som har 150hk :)

Legg innLagt inn:09 des 2005 17:56
av kennethx
og det er 175 i ST202, ikke 179 som tidligere sagt :wink:

Legg innLagt inn:09 des 2005 18:06
av elsatani
cameleon skrev:Altså om du skal ha en celica mk5, mk6 eller i alle fall en 200sx, så må du finne deg i å skru. Uansett hvordan du vrir å vrenger på det. De fleste bilene som er her til lands av de utgavene der er jo blitt kjørt av ungdommer og folk som kjøper disse bilene har ikke akkurat som mål for øyet å kjøre 60 hele veien :wink:
De 200sx'ene av s13 som jeg kjenner til er biler som det skrues på titt og ofte.. Noen av de skrur veldig ofte i og med at de også kjører de veldig hardt. De som kjører litt mindre hardt skrur i ny og ne de også. blant annet for å skifte ut slitedeler som uansett må skiftes.

Om du ikke er spesielt hendig, har nok penger til å kjøre inn på et verksted å fikse greiene når det skjer noe, eller har venner som kan hjelpe deg, så ville jeg ikke rådet deg til å kjøpe noen av de. men det er mitt synspunkt da. Er ikke noe moro med en bil som du må fikse i ny og ne og overhodet ikke har peiling eller trives med det :wink:

Men om du er en person som kanskje liker å mekke litt og som er villig til å gi et tak når det skjer noe, så er dette bileri blinken for deg :)

Joda, er nok sant det meste du sier her.

Dersom jeg skal kjøpe en slik bil så blir jeg uansett å se både bil og kjøper GODT ann.

Jeg har ikke så mye imot å skru, men er begrenset hva jeg får til selv ;) Når det kommer til stadier om å bytte ting i gearkasse etc så melder jeg glatt pass, men heldigvis finnes det jo andre nevenyttige personer ;) (utenom verksteder selvsagt, så god råd har jeg ikke)