Side 1 av 1
4a-gze til MR2en min
Legg innLagt inn:29 nov 2005 18:09
av James
Vet det har vert mye snakk om dette før...Men vurderer på det sterkeste å få i en 4a-gze i MR2en min!
Snakket en del med Toyparts hin dagen om å få montert og kjøpt en av di ,og må si det frister
Tenkte først på en GT4 motor, siden jeg får kjøpt en billig av en kompis, men blir for dyrt med montering og alt det greiene der osv....
Lurer bare på hva som må til for å få 4a-gze ( kompressor-motor) godkjent? Hva som må skiftes osv...
Takker for all hjelpen jeg kan få...

Legg innLagt inn:29 nov 2005 22:56
av MRQuoc
Man får ikke godkjent bilen med kompressoren i. Toyota Norge har nektet å godkjenne ombygging. Men det blir nok billigere på forsikringen om du står uten, så hvorfor skal du godkjenne den?
yes.. im back :p
Legg innLagt inn:29 nov 2005 23:13
av andre 1
Tviler på at feks forsikringsselskapet blir kjempe happy! om du er i en eller annen form for ulykke å de oppdager at du har mer efekt en hva som er godkjent, så tror jeg du sliter en smule!!!!
Legg innLagt inn:29 nov 2005 23:27
av MRQuoc
Jeg vil mene de tar det lugnt, kræsj er en kræsj..
Og det er vel førere her inne som har mer erfaring på det settet enn meg, kanskje de kan si noe om det?
Jeg tror sjeldent det første de leter etter er om bilen har en kompressor eller ikke. Og selskapene er jo ikke så veldig blide på kræsj uansett..

Legg innLagt inn:30 nov 2005 00:14
av lasserj
andre 1 skrev:Tviler på at feks forsikringsselskapet blir kjempe happy! om du er i en eller annen form for ulykke å de oppdager at du har mer efekt en hva som er godkjent, så tror jeg du sliter en smule!!!!
skal det være tillfelle må effektøkningen dokumenteres, ellers holder det ikke i eventuel rettsak,
uannsett er det biltilsynet som sjekker bilen, om den er involvert i eventueller ulykker.
dette hendte ned en kompis av meg, han vraket sinn bmw318is med 3" eksos uten kat , kn filter + chip(full kasko på bilen) . biltisynet fant ut om alt dette da den var til kontroll og informente forsikrings selskapet om det, det det ble en runde i retten og han fikk utbetaling av selskapet siden effektøkningen ikke ble dokumentert.
Legg innLagt inn:30 nov 2005 00:51
av MRQuoc
shit happens, det er konsekvensene. Og det er slik det vil være hvis du gjerne vil bruke en kompressor i MR2´en ihvertfall, for dokumentering av dette vil du aldri få
Så la vær å kræsje så jævlig at du må til biltilsynet for sjekk

Legg innLagt inn:30 nov 2005 01:02
av Larsen
hvis du greier å holde effekten under det orginale så kan de vel ikke ta deg for noe da...
Legg innLagt inn:30 nov 2005 08:16
av TOYPARTS
Ser ikke problemet med å få den godkjent, går jo allerede et par stykker i norge som er godkjent.
Legg innLagt inn:30 nov 2005 09:06
av James
Ok! Høres bra ut.
Men bør jeg skifte for.eks. bremser eller noe sånt? Kompressor-versjonen har vel betre bremser en på en vanlig MR2 mk1, og sikkert andre ting og...
Vet det var montert større bremser på bilen MR2en min før jeg kjøpte den, men vet ikke om de er gode for å tåle en kompressormotor...

Legg innLagt inn:30 nov 2005 11:24
av andre 1
Er nok best å få det godkjent ja,å om toyparts sier det er mulig så er det nok det..... Jeg synes uansett ikke at du skal sette motoren in uten å være 100prs sikker på at det blir godkjent. er en vesentlig forskjeld på en kompresor og et kn filter lissom... Vet at biltilsynet har kontrol i kr.sand av og til hvor de hanker inn biler som må bli med opp til teststasjonen for måling av efekt....
Legg innLagt inn:30 nov 2005 19:35
av Mr2 Mk2
James bessesen skrev:Ok! Høres bra ut.
Men bør jeg skifte for.eks. bremser eller noe sånt? Kompressor-versjonen har vel betre bremser en på en vanlig MR2 mk1, og sikkert andre ting og...
Vet det var montert større bremser på bilen MR2en min før jeg kjøpte den, men vet ikke om de er gode for å tåle en kompressormotor... 
du må bare ha 87+ bremser bak også,så er det ok-
Legg innLagt inn:30 nov 2005 19:51
av James
Oki, takker! vet du hva pris det er for 87+ bremser bak? Visst ikke kunne du ha sjekket opp i det på jobben kanskje?
Begynner seriøst å vurdere en kompressor-motor i gamlebilen din....
Jostein skrev:James bessesen skrev:Ok! Høres bra ut.
Men bør jeg skifte for.eks. bremser eller noe sånt? Kompressor-versjonen har vel betre bremser en på en vanlig MR2 mk1, og sikkert andre ting og...
Vet det var montert større bremser på bilen MR2en min før jeg kjøpte den, men vet ikke om de er gode for å tåle en kompressormotor... 
du må bare ha 87+ bremser bak også,så er det ok-
Legg innLagt inn:01 des 2005 08:26
av MRQuoc
TOYPARTS skrev:Ser ikke problemet med å få den godkjent, går jo allerede et par stykker i norge som er godkjent.
så dette har blitt noe nytt? for noen år siden var ikke det mulig.
Men selvfølgelig , verden går jo fremover. Og jeg mente at de fleste som kjørte med ZE , bare kjørte med dem

Legg innLagt inn:01 des 2005 11:56
av Johansen
anngående godkjenning av kjøretøy snakket jeg nettopp med biltilsynet.. ifølge det jeg forstod fra demmes side var det at så lenge motoren var ca like tung. Var det bare for dem å fylle inn effekt økningen i vognkorte. Hvis det var vektforskjell på dem ville de ha bekreftelse fra toyota at fjærene taklet den vekten som var over dem. hvis dere skjønner hva jeg mener ?
Det jeg spurte om var en 4a-ge 20v i min corolla. Han var litt usikkre om jeg trengte å bytte bremsene, men han sa at han trudde dem ville holde. Men hvis man tenker på sikkerheten er vell bremsebytte en smart sak
Vet ikke om dette var noe til hjelp, men var nå hvertfall det jeg fikk vite

Legg innLagt inn:01 des 2005 19:37
av Mr2 Mk2