Side 1 av 1

KAMP MOT VEIAVGIFT FOR VETERANKJØRETØY!

Legg innLagt inn:27 nov 2005 23:37
av skody
:arrow: KAMP MOT VEIAVGIFT FOR VETERANKJØRETØY (link)
Postet 11. November 2005 av TTG

Da innkrevingen av personskadeavgiften i fjor ble overført fra forsikringsselskapene til staten fryktet mange at dette ville bli en snik-gjeninnføring av vegavgiften. Frykten ser dessverre ut til å ha vært reell. Årets statsbudsjett har endret navn til vegavgift, og har i tillegg mer enn doblet denne fra NOK 180 til NOK 365!

En samlet motorhistoriske bevegelse fikk i sin tid fjernet vegavgiften for kjøretøy eldre enn 30 år. Den er nå altså gjeninnført, og det betyr at vi må begynne på nytt. Avgifter har en tendens til å øke snarere enn det motsatte, og vi må forsøke å kvele denne allerede i starten.

Personskadeavgiften ble opprettet på grunn av at kjøretøy bidrar til økt ulykkesstatistikk, og belaster således også helse- og sykehussektoren i velferdssamfunnet. Nå blir dette altså utvannet til en ren inntektskilde for staten

Vårt gjennomsnittsmedlem vedlikeholder og restaurerer flere kjøretøy ut i fra en genuin interesse for å bevare. Medlemmene er i hovedsak også vanlig lønnsmottaker eller pensjonist, og det oppleves som svært urettferdig at de skal få en ytterligere økonomisk belastning for sitt samfunnsgavnlige arbeid. De museale gjenstandene istandsettes også i stor grad med mva-belagte deler som betales av netto inntekt etter skatt. For en person som har 4-5 ulike kjøretøy, kanskje flere, vil faktisk denne økningen merkes godt.

LMK finner det mest fornuftig å knytte en personskadeavgift opp mot førerkortet, siden det er nesten umulig – i hvert fall ulovlig – å kjøre mer en et kjøretøy av gangen. Samlere og bevarere bør ikke oppleve det som negativt å restaurere historiske klenodier.

Vår motorhistoriske bevegelse teller 41 000 medlemmer. Vi mottar ikke én krone av det offentlige, og ønsker fortsatt å klarer oss uten det. Det vi ber om er forståelse for vårt krav om at det skal tilrettelegges for restaurering, bevaring og vedlikehold av motorhistoriske kjøretøy i Norge.

Vi har kontakt med Finanskomiteen i denne saken, og vil også engasjere oss direkte mot politikere på andre nivåer I tillegg er media en viktig faktor.

Legg innLagt inn:27 nov 2005 23:51
av Amund
Staten veit å tette alle mulige smutthull som en vanlig ola nordmann skulle oppdage...

en veteran bil vil jo uansett "aldri" kunne bli brukt som "bruksbil", og med 5000km i året, er den jo ikke akkurat mye på veien...