Side 1 av 2

hva får man satt 3s-gte i?

Legg innLagt inn:09 aug 2003 00:29
av maxgets
Hvilke biler kan jeg få en 3s-gte ned i?(uten å gjøre for mye) og hva sitter den i orginalt

Og er det noe potensiale i den motoren? (utenom orginal turbo,ledningdnett) mye holder blokk,stempler,råder osv til?

Noen som vet om en side der det står litt om den?

Mye er kompen på?

Legg innLagt inn:09 aug 2003 18:33
av CelicaTurbo
Den kan vel settes i de fleste biler med en 3S-serie motor, og dvs så godt som alle Toyota fra slutten av 80 til midten av 90 med 2.0 liter motor. Dvs MR2, Celica, Corolla, Carina, Camry osv..

Kom orginalt i MR2 Turbo og Celica GT4 fra starten av 90-tallet, men det er mulig den også ble brukt i noen Japan-marked modeller..

Motoren tåler rimelig mye så lenge man unngår tenningsbank, det har vært tilfeller hvor folk henter ut over 500hk på standard råder, stempler, topp osv, men normalt er det vel ikke tilrådelig å hente ut mer enn kanskje 350hk for å holde ting ca pålitelig.. Kompresjon mener jeg er 8.7 på 2. generasjon og 8.5 på 3. generasjon motor..

motoren er kjent for å være solid med de rette kriteriene til stede, men den blir fort drept av tenningsbank og er litt utsatt for dette vistnok.

Legg innLagt inn:10 aug 2003 03:19
av funkes
8.8 mener jeg på 2. gen

Legg innLagt inn:10 aug 2003 15:52
av CelicaTurbo
det kan stemme det, men for 0.1 i forskjell gidder ikke jeg å lete frem info om hva som er mest korrekt for det er jo praktisk talt det samme :)

Legg innLagt inn:10 aug 2003 16:09
av funkes
Isåfall er vel 8.7 og 8.5 også praktisk talt det samme? :D
Og det giddet du jo å informere om :D

Legg innLagt inn:10 aug 2003 22:32
av CelicaTurbo
du ønsker virkelig å diskutere du? Forskjell på 0.1 er liten, forskjell på 0.2 er faktisk dobbelt så stort, men hovedpoenget mitt er ikke å illustrere hvor mye forskjell det er men at det faktisk er en forskjell mellom de to generasjonene motor. Siden han spør spesifikt om kompresjon mente jeg at dette var et viktig poeng å poengtere, eller hva? Samtidig som jeg med språket fortalte at verdiene ikke var sikre..

vel, kompresjonen på 2. gen er 8.5 på 1. generasjon, 8.8 på andre generasjon og 8.5 på tredje generasjon (mao hadde du korrekt angående 8.8 ).

Legg innLagt inn:11 aug 2003 00:34
av erling
Compression ratio was lowered from 8.8 to 8.5

Sånn..? :) Er vel gjerne noe mindre enn 8.8 når motoren har noen km på nakken.

Legg innLagt inn:11 aug 2003 00:50
av funkes
Jeg tenkte å svare noe, for å irritere deg enda mer her nå :D
Men det er seint og jeg er trøtt hehe

Legg innLagt inn:11 aug 2003 01:17
av erling
funkes skrev:Jeg tenkte å svare noe, for å irritere deg enda mer her nå :D
Men det er seint og jeg er trøtt hehe
Må være snill pus, ellers blir det fy på lanken.. Bilde

Legg innLagt inn:11 aug 2003 08:09
av Christian
8,8 på I og II rev, mens III rev ligger på 8,5.

Legg innLagt inn:11 aug 2003 12:10
av CelicaTurbo
er akkurat hva vi hadde kommet frem til allerede de tallene der :)

Legg innLagt inn:11 aug 2003 22:34
av maxgets
Hvilken bil er den noe spenende å sette i a(rwd eller 4wd)?

Om den har gått 200k, er det mye?

Hvilke deler ville vert å anbefalt for å få 350-400hk?

Legg innLagt inn:11 aug 2003 22:39
av Amund
den motoren er spennende å sette i det meste med 4 hjul. Faktisk inkludert supra.. :roll:
Ellers så er det vel christian som har mest erfaring med trimming av den her inne?
Og så kan du jo høre med toyparts, (http://www.toyparts.no), han har som oftest en ide om de fleste motorer... :wink:

Legg innLagt inn:12 aug 2003 02:30
av funkes
Det er jo en tverrstilt motor, så rwd kan jo bli litt vanskelig.
Ikke hvis du gjør det "the mr2 way" da seff.

Legg innLagt inn:12 aug 2003 09:13
av CelicaTurbo
motoren er tverrstilt som nevnt og girkassene som passer er jo også beregnet på dette så det desidert enkleste er nok en fwd eller 4wd, bakhjulstrekk vil nok være seriøst mye jobb.

Ellers for mellom 300-400hk er det vel dette som trengs i grove trekk:

-motorstyring
-vesentlig større turbo.
-bensinpumpe
-god intercooler
-full eksos.
- og trolig injektorer.

og i tillegg bør du ihvertfall bytte stempler og toppakning for å gjøre dette ca pålitelig.. er nok annet som bør gjøres i samme slengen men dette var ihvertfall grove trekk..