Side 1 av 1

Problemer med bremseklossbytte

Legg innLagt inn:08 okt 2005 22:22
av Anders gullstein
Skulle bytte klossene bak på MR2'n, alt gikk bra helt til jeg skulle montere sammen igjen. Prøvde med all min makt å presse inn stemplet i kaliperen, men det ville ikke rikke seg en millimeter.

Er vel bare å presse dem inn vel? Er det noe jeg gjør galt?

Har en mistanke om at kaliperne mine begynner å bli dårlige, da de henger litt da jeg tar løs etter at bilen har stått en stund med brekket på.

Legg innLagt inn:08 okt 2005 22:28
av Azrael
Nå har jeg MK2, men bak på kaliperen der, måtte jeg skru stemplet tilbake... Vet ikke om det er sånn på MK1 også?

Legg innLagt inn:08 okt 2005 22:41
av donk2k
Stemmer det... Må skrus tilbake.. Jeg plundret lenge med det på min MK1 før jeg fant ut av det. Slegge og skrustikke ble flittig brukt.. Jekket også opp bilen for å bruke dens vekt til å dytte stempelet inn med.. Da det ikke funket skjønnte jeg at det ikke funket å bare dytte... så kikket jeg inni og så store gjenger.... aaaaaaaa det skal skrus.... og vips så var de inne...

Legg innLagt inn:08 okt 2005 22:42
av Anders gullstein
Var det som slo meg også. Det er to hakk i stemplet. Ser ut som det er noe spesialverktøy en må ha for å skru den inn igjen. Ble litt betenkt, siden jeg slapp å gjøre det foran.

Legg innLagt inn:08 okt 2005 23:29
av donk2k
Jeg brukte vannpumpe-tang som jeg klemte helt øverst på stempelet med.. Hvis calliperen er i god stand går det ann å bare justere inn en skiftenøkkel slik at den treffer nedi spora og skru.. Kan være at du må bruke litt kraft og da vil isåfall skiftenøkkelen skli. Da er vannpumpe tang eller ligninde å anbefale......

Legg innLagt inn:09 okt 2005 01:25
av sleeper
Anders gullstein skrev:Var det som slo meg også. Det er to hakk i stemplet. Ser ut som det er noe spesialverktøy en må ha for å skru den inn igjen. Ble litt betenkt, siden jeg slapp å gjøre det foran.
dette er fordi håndbrekket fungerer på bakhjula og ikke fremhjula.. :D

Legg innLagt inn:09 okt 2005 03:47
av Larsen
godt å høre at det ikke bare var meg som slet med dette...

Legg innLagt inn:09 okt 2005 20:34
av lasse
Tror det er vanlig med skrustempler bak, var det på gamlebilen min også...

Legg innLagt inn:11 okt 2005 00:55
av karl234
alle biler som har brekk som går rett på calipteren isteder for tromler har sånne "skru-stempel" correct me if i`m wrong ;)

Legg innLagt inn:11 okt 2005 15:27
av Turbotrille
karl234 skrev:alle biler som har brekk som går rett på calipteren isteder for tromler har sånne "skru-stempel" correct me if i`m wrong ;)
Stemmer nok det ja, jeg har enda ikke sett en uten enda..

Men det som overrasker meg i denne tråden da, det er at du virkelig la fra deg arbeidet for å spørre på internett om hvordan det skal gjøres..
Misfårstå meg rett her, er det noe som er skikkelig vanskelig så er det jo klart at det blir liggende, men om jeg kommer ut for noe som jeg ikke får til, så er det å ringe hele verden rundt omtrent helt til jeg får et svar på hvordan det skal gjøres. :)