Side 1 av 1

OIL RESERVOIR CATCH TANK

Legg innLagt inn:03 okt 2005 14:12
av funkyfung
er det noen som vet hvordan man monterer en slik?fikk ikke med monteringsanvisining!!!

Legg innLagt inn:03 okt 2005 14:52
av tojo
Eksempler på hvordan Catch tanken(oljefellen) kan monteres:
Bilde
Eller:
Bilde

Legg innLagt inn:03 okt 2005 18:11
av steffen karlstad
eller slik kan den monteres for de som ikke har alverdens med penger som meg og gamlebilen min..

Bilde

Legg innLagt inn:04 okt 2005 14:32
av FireWalk
spiller vel liten rolle hvor den monteres, bare å montere den der det er plass det! ;) ta slangen fra åndingen på toppen og inn på tanken, også videre fra tanken og inn på innsuget før turboen.

Tanken samler opp olje og dritt slik at dette ikke går inn i turboen og tilbake til motoren.

Legg innLagt inn:04 okt 2005 14:41
av Master
åndinga på toppen vel?

Legg innLagt inn:04 okt 2005 14:48
av FireWalk
Master skrev:åndinga på toppen vel?
jepp... ;)

en annen ting man kan gjøre er jo å bare la være å ha noen tank og la åndingen gå rett i friluft... det er vel egentlig det mest effektive, og det billigste også. Men så vil man jo kunne få litt røyk når man står stille da.. :-)

den oil-catch tanken er jo egentlig mest for bling bling faktoren etter min mening.. ;)

Legg innLagt inn:04 okt 2005 15:46
av tojo
Catch tank er ikke bling bling etter min mening!
Blir nok mye oljedamp i motorrommet om man lar det gå rett i det fri.
Mitt tips er å legge ventilasjonen til Catch tank å siden sette et lite filter f.eks K&N for å ventilere fra Catch tanken.(det beste er å ha "litt" undertrykk,derfor ikke rett ut i det fri)


Grunnen til at veivhusgassene ledes tilbake til innsug er at di skal suges tilbake til motoren å forbrennes.
Dette er helt greit om man er interissert i å holde nede utsleppet!
Derimot om man er interissert i å få ut effekt å prøve å få motoren til å gå sprikfritt er dette direkte FORKASTELIG.



OBS! når man øker laddetrykket øker også veivhusgassmengden,noe å tenke på :wink:

Legg innLagt inn:04 okt 2005 16:20
av FireWalk
Man vil jo få et renere innsug, mindre olje i turboens innsugs-side samt intercooleren. Og noe mer effekt, selv om den økte effekten er så marginal som det overhodet går ann å bli..

Jeg har faktisk bestilt meg en slik tank selv for litt siden (den har ikke kommet enda) men det var som sagt over for å unngå å få motorrommet tilgriset av oljedamp, som jeg ville fått om jeg skulle la det gå rett i det fri.. vurderte å legge opp en slange å føre det bakover, men nå er det jo så billig for slike tanker at det var like greit å kjøpe en. også ER det jo faktisk litt bling bling, det ser litt tøft ut når man får en slik tank nedi motor rommet.. ser litt "sporty" ut.. custom.. :) også har det faktisk en funksjon også ;)

oil catch..

Legg innLagt inn:04 okt 2005 19:04
av kghaas
Oil Catch tank kommer egentlig fra baneracing. Den skal sørge for at det ikke kommer olje på banen, både ved kjøring og ved evt. velt.
Derfor bør luftingen ligge lavere en inntaket på tanken for at det ikke skal renne ut olje ved velt. Det er også et poeng at den skal ha minimum 2.5l da den skal kunne sammle opp oljen.
Alt dette kan dere lese i bilsporthåndboken.
Den rimligste varianten er en tom plast kanne med slange inn og slange ut. FIA godkjent og meget effektivt. Ser derimot ikke så kuult ut...

Re: oil catch..

Legg innLagt inn:04 okt 2005 19:12
av FireWalk
kghaas skrev:Oil Catch tank kommer egentlig fra baneracing. Den skal sørge for at det ikke kommer olje på banen, både ved kjøring og ved evt. velt.
Derfor bør luftingen ligge lavere en inntaket på tanken for at det ikke skal renne ut olje ved velt. Det er også et poeng at den skal ha minimum 2.5l da den skal kunne sammle opp oljen.
Alt dette kan dere lese i bilsporthåndboken.
Den rimligste varianten er en tom plast kanne med slange inn og slange ut. FIA godkjent og meget effektivt. Ser derimot ikke så kuult ut...
Jeg hadde en "hjemmelaget" versjon med en plast flaske for litt siden.. men det funka jo ikke så veldig bra.. det blir jo en del varme av de gassene som kommer ut, så det endte med at flaska begynte å smelte litt etter hvert.. en metall tank er vel å foretrekke vil jeg tro.

Legg innLagt inn:04 okt 2005 19:22
av kghaas
Enig at en metal er å foretrekke, men jeg bruker en gjennomsiktig spylerkanne på min Racerbil. kommer nok ann på hvor langt unna varme deler du er og hvor lange slanger som går til tanken.
Jeg har brukt vindusspyler kanne i flere år uten problemer. Skal sies at det er på en MG Midget jeg kjører historisk racing med

Legg innLagt inn:04 okt 2005 20:57
av pkgrette
hvor kjøpere dere en sån og hvor mye koster det høretes gromt ut

Legg innLagt inn:04 okt 2005 21:09
av Christian
Motormessig bør vel ikke catchtanken kobles inn på innsuget....? (Sorry om noen har skrevet det, men jeg så det ikke noe sted) Noe damp/olje slipper tanken og kommer seg igjennom innsuget igjen, og setter seg i turbo, ic og rørgater. Bare å se inni ic røra til en org 3 gen det. Muligens 2 gen også...? Den orginale resirkulerte dump'en gjør vel også sitt. :)