Side 1 av 1
Bankelyd i motor
Legg innLagt inn:20 jul 2003 12:17
av CelicaT4WD
1990 Celica GT4
Ved oppstart (og alltid ved kaldstart) så høres en litt stygg "bankelyd" fra motor i et par-tre sekunder før den forsvinner.
Jeg mistenker oljepumpe som begynner å bli sliten, men jeg vet ikke.
Er det noen her som har erfart det samme og som vet hva som er årsak til denne lyden?
Legg innLagt inn:20 jul 2003 13:07
av bose
Det høres ut som et olje-problem ja. Hva heter olje-filteret du har på nå? er det YZZC7 eller er det 10004. Det førstnevnte skal IKKE brukes på en 3S-GTE (det er vel den du har?) motor.
Legg innLagt inn:20 jul 2003 20:18
av CelicaTurbo
mener det er 90915-10004 du skal bruke, og det er også dette jeg fikk fra toyota da jeg bad om filter. Ref
denne tråden.
Ellers, prøv en annen olje og se om det blir bedre da, har hørt om folk som har fikset dette problemet på den måten men husker ikke om de byttet til tynnere eller tykkere olje

Legg innLagt inn:20 jul 2003 21:34
av jensi
Du kjører ikke tifeldigvis med Shell olje?
Fikk denne lyden med Shell olje ,så jeg byttet til noe annet.Hørtes mye bedre ut.
Hadde det på en flunk ny Yaris også etter at jeg bytte til Shell olje.
Jens
Legg innLagt inn:20 jul 2003 23:04
av CelicaT4WD
Jo, men har tenkt å skifte til Castrol så fort som mulig.
Forrige eier brukte Shell Helix helsyntetisk (dyreste Shell), men Shell er nå fortsatt ikke Castrol da
Nesten så man kan se Celicaen trekke litt på smilebåndet (les: vippelyktene) når Castrol olja helles på..

Legg innLagt inn:21 jul 2003 21:23
av MR2turbo
Jeg hadde også dette når jeg brukte shell helix ultra..
Det er borte nå som jeg bruker Valvoline...

Legg innLagt inn:22 jul 2003 11:20
av Pål
Her var det mye nyttig info

Greit å vite. Da skal jeg nok prøve på Castrol eller Valvoline når jeg en gang skal ta oljeskift.
Legg innLagt inn:22 jul 2003 11:33
av chris
Pål skrev:Her var det mye nyttig info
Greit å vite. Da skal jeg nok prøve på Castrol eller Valvoline når jeg en gang skal ta oljeskift.
Jupp, jeg også

(hvilket vil skje i nærmeste fremtid)
Legg innLagt inn:22 jul 2003 16:11
av erling
Jeg og fyrer med Valvoline, delsynt. Har ikke hørt noe til lyden noen gang..
Er det noen som vet om 3S-GE/GTE har hydrauliske ventilløftere? De skal ihvertfall tikke litt de første par sekundene, til olja er pumpa opp til toppen. Synes jeg så en annen plass at det var shims på løfterne, da er de vel mekaniske?(Ikke hydrauliske) Hadde vært gøy og visst.
Når jeg tenker meg om, så er de vel ikke hydrauliske, siden jeg aldri har hatt lyden.. Hmmm.. *Tenker høyt*

:D
Legg innLagt inn:22 jul 2003 19:48
av MR2turbo
Erling, det er hydrauliske løftere over hver ventil, så vidt jeg vet... shimmet ligger på toppen av disse..

Legg innLagt inn:23 jul 2003 22:11
av CelicaGT
Kan det være lyden av slitte rådelager???? Hadde det på min 82 2.4 Celica. Skifta rådelager og lyden forsvann. Den lyden var ved oppstart og ved ca 2000omdr.
PS: Shell oljen ekkje spes bra olje.
Har jobba med VAG og der bruker dei shell, masse oljeforbruk og skifting av ventiltettninger.....
Legg innLagt inn:02 aug 2003 11:07
av sleeper
Har også blitt fortalt at statoil olja ikke var bra og bruke på denne motoren... og at hvis du hadde trimet motoren så skulle man ikke bruke mobil 1 olja heller..den tålte ikke varmen som det blei på turbomotorene...!
noen som har hatt noen erfaringer men penzoil??
Legg innLagt inn:07 aug 2003 18:10
av funkes
Hmm...
Fint at jeg leser dette nå, siden jeg brukte nesten 600kr på Shell olje i går hehe.
Husker ikke helt hva oljen hette, var helsyntetisk 5W40 olje iallfall. Dyreste på Shell.
Legg innLagt inn:07 aug 2003 19:21
av sleeper
hvordan er det med og bruke helsyntetisk olje på tubobiler da???
trudde at det var veldig fy jeg....(spess trimmede turbobiler)
Legg innLagt inn:12 aug 2003 22:05
av TOYPARTS
sleeper skrev:hvordan er det med og bruke helsyntetisk olje på tubobiler da???
trudde at det var veldig fy jeg....(spess trimmede turbobiler)
De skal ha helsynt olje, da den tåler mer varme, det har med viskositeten å gjøre, enkelte oljer blir svekket når den passerer 110grader, selv kjører jeg på mobil1 5/50, det er en god olje, og jeg bytter hver 3500km, hvilket blir ofte da jeg kjører ca 40-50000km årlig
MVH Erik