Side 1 av 1

Girolje til ST185

Legg innLagt inn:03 aug 2005 12:05
av TheStig
Hvordan olje kjører dere med? Har noe røff girovergang så ser etter en bedre olje. Fikk byttet clutch og frykter for at de har brukt billigste sort olje..

Redline har den berømte MT90, men den er en GL-4 olje mens vi trenger GL5.. Det har vel med at det er limited slip diff ? ...
I tillegg har jeg funnet ut via Redline osv at mange giroljer er for tynne til biler med følsomme synk ringer..

Hvis noen har hatt gode erfaringer med girolje så si ifra! Tenker primært på en olje som forbedrer synk ringene..

Legg innLagt inn:03 aug 2005 20:33
av TheStig
okei da. Ikke mye svar å få.
Men derimot har jeg fått svar fra Redline sitt hovedkvarter.

Redline 75W90NS er den rette oljen for våre kasser med gear og lsd kombinert.. Så vet dere det iallefall.. Bare synd 6 flasker koster 1040,- i norge.. jaja, er vel verdt det.. Til sammenligning koster det 310,- i usa.. :roll:

Legg innLagt inn:03 aug 2005 20:59
av urq26
En olje som er tilsvarende bra i kvalitet er OMEGA 690. Den kan du skaffe deg gjennom ett firma som heter Norsk Industri Olje.
Denne olja har meget god klatreevne, skummer ikke og er blander seg ikke med vann eller fuktighet.

Den er også forholdsvis dyr. Men det er verdt det. Mulig du kan få den gjennom Mekonomen også.

Legg innLagt inn:01 sep 2006 10:29
av ealixyr
Var på Toyota nå og sa jeg skulle ha olje til girkassa.

fikk da en Toyota olje GL4\GL5 75/90 olje. Syntetisk.


Er dette rette olja?


til en cs ja

Legg innLagt inn:01 sep 2006 11:56
av CelicaTurbo
etter spesifikasjonene skal den duge ja, men det er en del variasjoner mellom hvordan oljer oppleves, spesielt med tanke på girskift og slike ting vet man jo ikke før man prøver ;)

Legg innLagt inn:01 sep 2006 20:41
av ealixyr
har bare lest så mye rart her på forumet om at det er kun GL4 som duger på kassen, ellers må jeg regne med å skifte synk.ringer rimelig kjapt og det vil jeg jo ikke.
Så vil bare vite om jeg kan helle den på bilen uten å gjøre noe galt...
Og om noen andre evt. har prøvd...?


Erfaringer osv

Legg innLagt inn:01 sep 2006 22:09
av ErikG
Er bare LS olje du ikke kan bruke. Olje som er beregnet for diffbrems. Den spiser alle gyldne metaller.

Legg innLagt inn:02 sep 2006 13:36
av jensen
gl5 overgår gl4 og skal funke utmerket. selv brukte jeg vs200 75/90 men skal gå over til PTX..

Legg innLagt inn:02 sep 2006 13:38
av jensen
ErikG skrev:Er bare LS olje du ikke kan bruke. Olje som er beregnet for diffbrems. Den spiser alle gyldne metaller.
Feil.. LS står står for "Limited slip" og er beregnet for tverrgående drev som man feks. finner i differensial. ikke bare diffbrems.

Legg innLagt inn:04 sep 2006 07:08
av CelicaTurbo
jensen skrev:
ErikG skrev:Er bare LS olje du ikke kan bruke. Olje som er beregnet for diffbrems. Den spiser alle gyldne metaller.
Feil.. LS står står for "Limited slip" og er beregnet for tverrgående drev som man feks. finner i differensial. ikke bare diffbrems.
er ikke det "hypoid" da? ;)


Dessuten, vi har da virkelig en "limited slip" i senterdifferansialen, som også deler hus med girkassen og derfor bruker samme olje. Slik sett er det jo en fordel med olje ment for LSD i girkassen ihvertfall ;) Husker den diskusjonen som var på forumet som mente at alt annet enn GL4 var ikke bra for girkassen, men jeg kan ikke vurdere hvor bra de påstandene stemmer. Spesifikasjonene til Toyota er GL4/GL5 så begge typer kan brukes.