Side 1 av 1

4Age blokk??

Legg innLagt inn:17 jul 2005 22:18
av lasserj
noen som vet om det er noe forsjell på en 85 blokk kontra 87/88 blokk?

Legg innLagt inn:18 jul 2005 00:36
av pkgrette
jepp
87 blokka er forsterka:P

Legg innLagt inn:18 jul 2005 00:37
av Mr2Nyter'n;p
Blokka fra 87 og utover skal visst være kraftigere.. Har man hørt.. :)

Legg innLagt inn:18 jul 2005 12:40
av lasserj
noen som har noe formening om det skulle være noe problem da, 85blokk på 87/88 topp?

Legg innLagt inn:18 jul 2005 16:39
av alex007
Hei, 87+blokkene skal vist ha 7 ribber mot 3 ribber i de tidligere blokkene.
87+ modellene bruker 42mm veiv mot 40mm i 3 ribbers blokka

i følge amund så er det en kjølefeil i 3ribbers blokka. Dette gjør at sylinder nummer 3 striper seg og dermed mister kompresjon.

info fra http://www.billzilla.org/4agstock2.htm

There are basically two types of 4AGE blocks; The ones that are just single cam blocks used for twin cam work and have three ribs on the side, and the small port, 4AGZE, and 20v blocks which have seven ribs. The three rib blocks can only been overbored a small amount, roughly 1mm or 0.040", (82mm total) and the seven rib blocks can go a bit further to 2mm or 0.080". (83mm total) An important note though is that the bigger the bore and/or the more power the engine is making, the more blow-by you'll be getting. I doubt if it's worth boring the block out to try to get more capacity for that reason.
The 20v blocks are reputed to be a slightly different shape around the flywheel area, so that a 16v sump won't bolt straight on. But with some small mods they can be made to fit, I've heard.
The seven rib blocks on the small port 4AGE's also have an oil return pipe on the right-rear from the back of the head. The 4AGZE's & 20v's have the 'bump' in the block for that hole, but it's solid cast metal there instead.
Another good feature of the seven rib blocks is that they have an oil-squirter system that pumps oil onto the bottom of the pistons, thus helping cool them.
There's no other differences between all the blocks.

Så vist du er ute etter mere hester så bør du vurdere 87+blokka for holdbarhet i det lange løpet. 85+ blokk og 87+topp passer fint det! Men det som hadde vert morro var om du skaffet deg en 7a-fe blokk og bygde deg en 7a-ge. en 4a-ge med 1.8l og ja alle 4age topper fra tidlig 16v til sein 20v passer på den blokka, men det spørs hvor mye arbeid en vil legge inn i å bygge motoren. Send meg PM så kan jeg sende deg mer info :wink: har blitt en del lesing om kveldene... og denne posten tar sikkert tid å lese :lol:

Legg innLagt inn:18 jul 2005 16:54
av Amund
problemet med å bygge en 7A-GE er register reima, blokka er høyere på 7a-fe motorene. Men i følge rykter er de en reg reim fra en porshe som passer, men fant aldri ut hvilken. Men spørs vel egentli om de går så mye bedre med en 7age motor, får vel en del moment, pga volumet. men er litt redd for at spruten fra 4age mangler..

Legg innLagt inn:18 jul 2005 17:00
av alex007
ja det er ei registerreim fra porche 944 som passer på der! En 7a-ge har mere moment og "peak power" kommer lavere nede enn på en 4a-ge.
I følge mannen som har v8 mr2en (bill strong)i usa sier han at momentet gjør mr2en rask ikke de mindre brukbare høyturtals hestene.
De anbefaler en rødlinje på 7500rpm til 7a-ge for å være safe. Skulle vel være noe det samme som 4age?

Er sinnsykt mye info om a serie motorene på http://www.club4ag.com. Det er en forumene som generelt informerer mest der.

Legg innLagt inn:18 jul 2005 17:03
av Amund
er vel 8250 på 87+ motorene tenker eg, og 7600 på -87 motor

Legg innLagt inn:18 jul 2005 17:05
av alex007
går det ikke ann å kjøre med en 87- ecu på en 87+ topp? eller blir den spedalsk når den ikke finner t-vis sakene?

amund her er det du leiter etter med registerreima

Porsche 944 timing belt (Goodyear number 40107), which is 117 teeth compared to the stock (4A-GE) 113 teeth.

her er en som har bygget en 7a-ge

http://te51levin.superjamie.net/7agebuild.html

*oppdatert link* 15.12.2005

Legg innLagt inn:18 jul 2005 17:21
av Amund
okay, kjekk info å ha til en dag... :wink:

er t-vis på 87+ også, den forsvant vel ikke før, hmm, 89-90?

fungerer med 86 ledningsnett om du flytter alt fra 86 over, inkludert temp sensoren som står i innsuget. på mr2 er 87+ motorene levert med afm.