Side 1 av 1
motorvask mr2 mk2
Legg innLagt inn:16 jul 2005 19:56
av Raze_r
har hørt at motorvask ikke er noe bra for motoren...
for da vasker man bort det tectylet som sitter originalt.
noe som er bedre en den man får på spray flaske osv...og da er det lettere for rust...
stemmer dette
tenkte jeg skulle ta en motorvask.. og kanskje lakkere opp igjen div deksler...
men er det lurt? noe spes jeg må tenke på?
takker for svar

Legg innLagt inn:16 jul 2005 19:59
av mr_2
Pass på at du ikke spyler rundt tennpluggene.Jeg fikk vann nedi der engang,å da trenger jeg vel ikke å si mer at bilen gikk som ei ræv?

Legg innLagt inn:16 jul 2005 21:09
av memo
anbefaler å IKKE gjøre dette.
motorvask er egentlig noe tull, og har vel egentlig ikke noen annen hensikt enn å få ting litt blankere.
det du risikerer er å fucke opp pluggene og ødelegge f.eks knock sensoren..
du er herved advart

Legg innLagt inn:16 jul 2005 21:28
av Christian
Mulig det ikke er bra, men jeg har regelmessige motorvask på alle motorene jeg har hatt. Kanskje derfor de ikke holder?
Bruker en liten kost og disel, som jeg gnikker med. Deretter tar jeg en kraftig avfettingsveske vi har stående som dusjer over. Deretter er det bare å skylle med masse vann.
Har aldri hatt problemer pga dette.
Legg innLagt inn:17 jul 2005 02:15
av GT_rider
nei..motorvask er ikke skadelig det. Bare å tenke seg litt om før man gir gass. Dekke til komponenter som man vet ikke liker vann i store mengder, o.l. Så går det så bra så..

Legg innLagt inn:17 jul 2005 03:51
av lasse
Har aldri hatt problemer med motorvask på min ihvertfall, bare pass på å dekk til luftfilter (om du har åpent filter) og ikke å spyle lenge over tennplugger/fordeler så går det helt supert!
Legg innLagt inn:17 jul 2005 13:51
av Raze_r
og ikke noe tectyl trengs oppi motorrommet etterpå?
blir ikke noe av den "hinnen" av tectylet som sitter på motoren borta da, når man vasker der?
Legg innLagt inn:17 jul 2005 16:42
av lasse
Har aldri hørt noe om tectyl i motorrom, men tectyl er jo ganske seige saker og skal jo tåle å bli vasket med avfetting og hele pakka...
Legg innLagt inn:17 jul 2005 17:01
av Christian
Raze_r skrev:og ikke noe tectyl trengs oppi motorrommet etterpå?
blir ikke noe av den "hinnen" av tectylet som sitter på motoren borta da, når man vasker der?
Det finnes ikke noe tectyl i eller på motoren.
Legg innLagt inn:17 jul 2005 17:44
av sindrejl
Christian skrev:Raze_r skrev:og ikke noe tectyl trengs oppi motorrommet etterpå?
blir ikke noe av den "hinnen" av tectylet som sitter på motoren borta da, når man vasker der?
Det finnes ikke noe tectyl i eller på motoren.
tror det hadde tatt rimelig bra fyr eller iallefall smeltet rimelig fort da ja

Legg innLagt inn:17 jul 2005 21:17
av CelicaGT
Blir tectyl i motorrommet når ein sprøyter rammevanger osv. Dette tar ikkje fyr,men damper vekk visst d feks legg seg på eksosanlegget. Vanlig avfetting vil sikkert ikkje ta all tectylen som er i motor rommet. Er i kanaler og rammevanger det er viktigast å ha tectyl (tynnstoffet) Under bilen er det ei tjukkare masse.
Berre å ha trykkluft tilgjengelig visst du skal ha motorvask. Visst bilen fjusker er det berre å ta av fordeler lokket og blåse ut fuktigheten. Det samme med pluggkabler.
Legg innLagt inn:18 jul 2005 11:34
av Dr.Ling
Synes det er mange komponenter i mitt motorrom som jeg helst ikke vil ha så mye vann på (jeg er jo lettere paranoid når det gjelder bil da).
Tennpluggene og fordeler er en ting, og selvfølgelig åpne filter, men hva med f.eks dynamoen og alt av elektriske plugger etc.? Og så er hornet til alarmen av en eller annen grunn montert opp ned på min bil, legger seg litt av hvert der (brukte kondomer, bananskall, løv, insekter osv .... neida).
Ser for meg at det blir endel tildekking før jeg starter forsiktig med hageslangepistol og oppvaskkost.......