TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Er det verdt det? Styling+lakk+felger+interiør=rÃ¥ bil

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #118833  av Zepticon

Hei...
Av mangel på noen gode norske Mazda forum får jeg vell mase mer på dere her på ts-ogn (har blitt en DEL masing allerede da :roll: :lol: )
Snart må jeg vel starte et eget forum og det skal bli fart i sakene.
Men nok unskyldninger...

I garasjen står mazdaen min og ønsker seg en liten overhaling på utseende fronten. Den har trillet 130 000 km, og jeg er 2. eier (forrige eier var en eldre herre som kjøpte den ny i 1994). Interiøret er stort sett strøkent, bortsett fra to små hull i trekket på dørene(vises nesten ikke).
Baksetene var ikke i bruk før jeg kjøpte bilen. Jeg betalte 55 lakner for den, og listreprisen ligger vell på rundt 70-75 lakner.

På utsiden ser derimot ting ikke så bra ut. Det er en del små bulker her og der, og en bulk i ene bakdøren døren(10x40x0.5cm), og en mindre i den andre. litt riper og minimal bulk. Disse har forige eier forårsaket.
Noen av småbulkene skyles at folk har kasta flasker på bilen ute på byen(jeg er avholdsmann=fast sjøfør lørdagskveldene) Måtte dem BRENNE :evil:
Lakken er også slitt. Maskinvask tro? :evil:

Så... Jeg har en plan(fritt sitert Egon Olsen): Jeg har mildest talt J**** lyst å style biln, den kommer i såfall til å bli en av Norges peneste mazda 626. Stylingen som jeg vil ha kommer på ca 10 000 med frakt uten toll. og det er med skjermbreddere, skjørt, spoiler, scoop og hele pakka. Felgene må da selvsagt oppgraderes siden jeg nå har bare 14". Regner med å måtte ut med Ca 10 000 for disse også. Så må jeg ha ny bakdør, prisen på denne vet jeg ikke, men jeg kan montere den selv tror jeg. Så må alt pusses ned, sparkles og lakkes. Alle bulkene skal bort og bilen skal bli strøken.
Invendig vil jeg lakke om interiøret og trekke om det som er mulig. Sportsseter skal inn og et grommt anlegg.

Men er det verd det? Begynner å studere så snart sommern er over. Flytter til trondheim og må ha hybel. Sikkert mye annet man kan bruke penger på. Men hver gang jeg slår fra meg tankene om styling så kommer dem sigende tilbake etter en stund. Jeg har forholdsvis tynn bilpeil, og det jeg kan har jeg stort sett lært her inne :D 8)
Jeg liker også å ha noe å styre med på kveldene, er perfeksjonist, og har byggd 5 modellbygesett (sånne man kjøper på lekebutikker :D ) :roll:, 4 ble vellykket. Noe sånnt som glasfiber har jeg aldri vært borti før, heller ikke noe i nærheten. Men fikk 6 i kunst&håndtverk på ungdomskolen (sløyd=powertools :twisted: ) om det sier dere noe..
Så jeg har et håp om at jeg at jeg kan montere stylingen selv, og sparkle der det trengs, med litt hjelp fra noen som kan slikt eller har gjort det før.

Såe.. Er dette noe dere vil anbefale meg å sette i gang med? Og ikke minst, hva vil dere regne med at dette koster meg (tenker da på styling og lakk)

Ble en lang sak dette her. Håper noen tar seg tid til å svare. Komme med råd, egne erfaringer osv. Tenker at noen kan fortelle meg litt av følelsen over å ha en strøken unik bil som dem vet dem har bygget HELT selv (snakker om deg ja, celicat23 8) )
Og nok en gang. Vet det er en mazda, men dette er et av de beste og mest seriøse bilforumene jeg har vært på, så håper noen kan hjelpe :D

Skal slenge inn noen bilder når jeg kommer hjem fra jobb. Fra der vi er nå til det som er målet....

-Lars

#118841  av blixern

Du må huske at vis du regner styling+felger+interiør+lakk til ca 50.000,- , så pluss på 10.000 til ! regn med alltid 5-15% ekstra utgifter...er alltids noe som dukker opp, forbruksmateriell osv...ting man ikke tenker på.

Slik du skriver høres det ut som du kan montere styling å pusse ned bilen selv...vis du bestemmer deg for det så vil du nok få masse råd.
En annen ting som du garantert vet, de penger du legger i bilen vil du aldri få tilbake...det er der du må ta vurderingen,,,er det verdt det ?
Hvordan framtidsplaner har du videre med bil, tenker du skal vel ha deg en Toyota i framtiden å så..... :wink: ;)

Du trenger jo heller ikke å ta det heeelt ut, slik som interiør, du kan jo få det til å se pent ut osv uten å trekke det om osv (det koster jo flesk) ..
Ta ei vurdering på ting hva det koster mot om det er virkelig noe vits.

Ingen tvil, det er rååå gøy.....Er vel derfor man holder på ? :lol: :wink:

lykke til....

#118842  av Christian

Det er vel en prioritering alle må svare for selv. Men at det er morro å ha noe hvor man har gjordt mye selv er helt sikkert. Spørsmålet blir bare om det er verdt å koste på en bil titusenvis av kroner og aldri få pengene igjen. Det er i alle fall meget sjelden... På den annen side, hvor mye penger drikker folk for på f.eks ett år? :wink:
Svaret må du nok tenke deg til selv, siden det kan vinkles på mange måter.

#118844  av celicat23

10.000kr for ett glassfiber kit, med skjermbreddere lukter litt "billig kit med dårlig passform" (kopi?). Du vil bli overrasket over hvor mye dårlig som selges. Har selv vært borte i støtfangere som passet så dårlig, at hvis jeg skulle ha det på bilen måtte jeg ha kappet støtfangerene i 3 deler, lagt de på bilen, og bygd de sammen igjen med glassfiber. En jobb som ikke er for de som aldrig har drevet med glassfiber før. Og å sette det bort til noen som kan, vil bli veldig dyrt da det er en tidskrevende prosess.

Siden dette er ett bodykit med skjermbreddere, så trengs det vel også litt felger med skikkelig bredde. Har ikke noen kjempe erfaring med mazda 626, men vil si at du må MINST ha 17" felger for at det skal se pent ut. Og med skjermbreddere, så begynner vi vel å snakke noe sånt som 8,5x17 forann og 9x17 bak eller noe slikt for å fylle opp hjulbuene? Det er ingenting som er like stygt som en bredda bil med smale felger. Med dette i tankene, så tror jeg 10.000 for felger og dekk er litt optimistisk.

Når det gjelder det å støpe bredding på bilen, så er det en ting jeg hører fra alle kanter om dette: det vil sprekke opp over tid. Bredding som kan limes/skrues på er mye bedre. Og du burde på ingen måte bruke bilen på vinterstid lengre etter at den er breddet, uansett. Snø og is som pakker seg opp i glassfiber buer? Sprekker med en gang.

Når det gjelder å gjøre ting selv, så er lettere tilpassing (kapping, pussing) av fangere og sideskjørt helt klart noe en amatør kan begi seg ut på. Men, som sagt, passer det så dårlig at det ikke går på bilen uten å nesten støpe om delene så ville jeg styrt unna. En haynes bok er god å ha til hjelp ved demontering og montering.

Om det er verdt det....Det er faktisk HELT opp til deg selv. Du får aldrig igjen pengene du legger i bilen, det må du være klar over. Hvis du har en bil til 50.000, så bruker du 50.000 i styling på den, så vil du ikke kunne selge den for 100.000. Så det er ett rent taps prosjekt å "bygge" bil. Men det er en hobby, som så mye annet. Belønningen er å ha noe som er strøkent og pent, som ingen andre har.

Noen vil sikkert mene at du skal selge mazda'en, og heller finne en golf fordi det er enklere å bygge opp den pga det er MYYYYYE mer deler å få tak på. Men en stylet mazda 626 er det ikke mange som har. Mens stylede golfer renner det over av. Det er ikke like kult å ha brukt masse penger på bilen sin, bare for å ende opp med maken til "han borte i gata".

Det viktigste er å sette seg ned på forhånd, å sjekke priser på alt som skal kjøpes og gjøres (bodykit, eksos, felger, solfilm, senking, osv osv). Kjipt å ha stua full av deler, men ikke råd til å montere det f.eks ;-)

Før du kjøper noe styling så burde du prøve å finne noen som har handlet deler av samme selskap, for og prøve finne ut om erfaringer med passformen. Ett *skikkelig* ræva glassfiber bodykit kan bli så dyrt å få tilpasset, at det vil bli billigere å kaste hele kitet og heller kjøpe ett annet f.eks.

Du kan jo legge ut noe informasjon om hvilke deler du har tenkt å kjøpe her? Kanskje noen her har noe informasjon som kan hjelpe deg?

Prøv også å finne bilder av biler med delene du har tenkt deg. Det er mye som ser dødskult ut, av støtfangere o.l, når de ligger løse på ett gulv. Mens montert på bilen din, så kanskje det bare ser helt feil ut. Bare se på alle med europeiske biler, som kjøper støtfangere med kjempe kjefter som etterligner japansk værsting styling (ala veilside). Delene kan se fete ut løse, men en golf/bmw/audi/mercedes osv med slik styling ser TRAGISK ut.

Og fint å høre du liker bilen min, men jeg kan ikke si jeg har bygget den HELT selv. Sveising kan jeg ikke, og heller ikke lakkering. Har hatt god hjelp av venner med mye av det som er gjort.

#118856  av Zepticon

Takker for svar... Det var noe slikt jeg håpet..
Når det gjelder planer så har jeg ikke gjort noe annet enn å planlegge siden jeg kjøpte bilen. Sjekker sider opp og ned etter stylig pris osv. og det blir enda mange timer før jeg får noe på bilen.
Og som du sa så er Mazda 626 en skikkelig "gubbe-bil" og derfor ser det få av disse som blir stylet. Noe jeg synes er helt flott, siden min da kommer til å bli unik.
At jeg ikke får igjen pengene er jeg klar over, og bilen skal ikke selges med det føste heller. Den er kjøpt for pengene jeg tjente mens jeg jobbet siste året av videregående, og er helt gjeldsfri. Jeg har jobbet for å få råd til den, og det gjør at jeg er ekstra gla i den.

Stylinger skal jeg kjøpe fra et selskap i Litauen som heter Automoderna. Og ut fra det jeg har hørt på mazda626.net er dette en av de bedre selskapene.
Stytlingen er i glassfiber så vidt jeg vet. Skal undersøke mere detaljer omkring dette før jeg eventuelt bestemmer meg, og ta en prat med noen som har montert et slikt sett på bilen. Det er foresten svært få som har et slikt kit. 3 eller 4 som er aktive på Mazda626.net, men ingen av dem har bekreftet at dem har montert et.

Når jeg sier trekke om interiøret så tenker jeg på det som er av tøy inne i dørene. Dette skal forandres til blått skinn. Fremsetene skal byttes, og baksetene skal jeg ha setetrekk i :oops: (fulle folk=spy=lurt med setetrekk). Som dere sikket skjønner liker jeg blå biler. 8)

Breddingen er ingen voldsome saker. Som du ser på bildene er det bare litt over hver hjulbue.

Og som du sier celicat23 så er venner gode å ha. Så jeg håper på litt hjelp når tiden er inne. Litt arbeidshjelp mot gratis "ut på byen"sjåfør kansje?

Photoshop med OZ Hydra felger: http://www.ts-ogn.no/phpBB2/download.php?id=10152
Her er bilde av bilen min nå, og av bilen slik den skal bli med styling.
Vedlegg
mazda_626_6 copy.jpg
mazda_626_6 copy.jpg (82.44 kiB) Vist 383 ganger
Sommer 626 (19).jpg
Sommer 626 (19).jpg (785.62 kiB) Vist 369 ganger

#118864  av celicat23

Den blå var FET! Hadde aldrig trodd at en 626 kunne bli så kul. Håper virkelig du gjennomfører det her, for da får du en utrolig skjelden og pen bil!!! Og breddingen var diskre og pen. Men...trenger vel 18" ser det ut til? :-) hehe

#118880  av Zepticon

Jepp... Det er det jeg også vil. En bil som ingen andre har maken til.

Men de små bulkene som er, når disse skal sparkles i, hvordan skal det gjøres for at det skal se så bra ut? Flere av dem vises bare i en bestemt vinkel slik at lysrefleksjonen avslører dem, og det å sparkle i dem vil jeg tro blir vanskelig når det er snakk om så små marginer. Eller?
Og så det store spørsmålet. Om jeg skal gjøre dette arbeidet selv, Hvor i hel******* skal jeg gjøre det? Får jeg lov å jobbe på verkstedet som jeg får til å lakke bilen?

Så, når det gjelder lakkingen, hva burde lakkes? selvsagt hele utsiden av bilen, men hva med insiden av dørene, motor osv?

Du nevne også at jeg kan få problemer med breddingen på vinteren.
Regner med at den skal limes på bilen. Når det gjelder snø og sånt tenkte du vell på inni hjulbuene? Ser jo problemet med dette, men er det ingenting jeg kan gjøre for å forhindre det. Sveise på det som trengs inni buene?? Litt dumt å bli sittende uten bil om vinteren.

Kjører nå på 185/65/14 dekk, så å gå til 18" blir vell ikke helt lovlig eller?
Måtte i såfall bli noe sånnt som 235/35/18 eller?

Så skal den selvfølgelig senkes og greier.

Og wtf er en "haynes bok" :roll: :lol:

Så bare kom med tips, hvordan man burde gå frem, steg for steg fra "stock" til "styla"?
Men IKKE pimping av bilen. Den skal være clean, kansje litt klistremerker, men dem skal passe til bilen. (ikke no forside stoff til Redline eller MaxPower med andre ord.) :lol:
Takker for alle svar :D :roll:
Sist redigert av Zepticon den 13 jul 2005 00:24, redigert 1 gang totalt.

#118889  av Kaizern

Haynes er en "forfatter" som lager verksted bøker, en slags "how-to" til hver enkelt type bil....

Hvis du ikke har holdt på med sånt før, eller har lokale til dette. Så er vel det beste å anbefale å få profesjonelle til å gjøre jobben? Koster litt mere, men der kan du ihvertfall ha noen å klage på hvis noe blir "dårlig"...

Har tenkt på dette selv, om jeg skal ordne "parkeringsbulkene" som den forrige eier har forårsaket, men sparkel får man som regel bare kjøpt i store mengder å det koster en del. Å hvis grunnarbeidet ikke blir skikkelig gjort, så blir resten deretter....

Så, jeg har bestemt meg for å la folk som driver med dette, gjøre det :lol: Men, hadde jo selvfølgelig vært morsomt å gjort dette selv.. :P

#118890  av Zepticon

Kaizern skrev:Hvis du ikke har holdt på med sånt før, eller har lokale til dette.
En gang må bli den første... slik er det vell for alle? Men om alt går ræva så kan man jo hente in proff hjelp eller?
Kaizern skrev:Så, jeg har bestemt meg for å la folk som driver med dette, gjøre det :lol: Men, hadde jo selvfølgelig vært morsomt å gjort dette selv.. :P
Dem som kan dette koster jo FLESK... snakker vi ikke om timebetaling på 8-900kr?

#118893  av Kaizern

Zepticon skrev:
Kaizern skrev:Hvis du ikke har holdt på med sånt før, eller har lokale til dette.
En gang må bli den første... slik er det vell for alle? Men om alt går ræva så kan man jo hente in proff hjelp eller?
Kaizern skrev:Så, jeg har bestemt meg for å la folk som driver med dette, gjøre det :lol: Men, hadde jo selvfølgelig vært morsomt å gjort dette selv.. :P
Dem som kan dette koster jo FLESK... snakker vi ikke om timebetaling på 8-900kr?
Hvis du har lokaler til rådighet, å virkelig VIL gjøre arbeidet selv.
Så go for it... Du kan jo høre venner osv om det er noen av de som har holdt på med sånt før?

Skal du ha profesjonelle til å gjøre jobben, så koster det deretter...Isåfall burde du få en "pakke-pris / fast pris" på det.

#118894  av Zepticon

Kaizern skrev:Skal du ha profesjonelle til å gjøre jobben, så koster det deretter...Isåfall burde du få en "pakke-pris / fast pris" på det.
Jepp.. Om det blir proffesjonellt arbeid så skal jeg få et verksted til å gjøre alt arbeidet. Kansje man kan få litt rabatt om man kjører med et _lite_ klistremerke fra dem på bilen :lol:

Men har funnet meg en Haynes bok... 320kr på bokkilden. :D

Flere råd fra noen som har gjort noe lignenede arbeid selv?

#118895  av Kaizern

hehe, kan ihvertfall si at sånne ting tar tid hvis man skal gjøre det selv. En kompis av meg styla og helrenoverte førstebilen sin, en Mazda 929 86 modell tror jeg det var.
Pusset ned, sparklet bulker, tettet takluken, reparerte stylingen som sto på bilen osv osv. Men han holdt på i flere mnd'r, å gud hvor mye penger han brukte på det.
Så synd han solgte den med stort tap etterpå, spes når bilen ble krasja 2-3 mnd'r etterpå.....

Å han betalte 5000kr i mnd ++ strøm i det lokalet han brukte... Det ble oppi mot 8000kr i mnd bare for lokalet... Så, hvis du ikke får lånt lokaler til noen veeeldig billig.. Så kan det fort lønne seg å la folk som driver med dette gjøre det :lol:

#118925  av Zepticon

Takker for alle svar, og oppmuntring. Tror dette er et prosjekt jeg vil prøve å gjenomføre, både siden bilen er i såpass god stand, og siden jeg har planer om å beholde den til den dør av seg selv. :wink:

Skal undersøke nærmerere angående pris for lakk og montering av et sånnt sett når jeg har flyttet til trondheim. Harstad har ikke akkurat overflod av folk som kan slikt. Kansje skaffe meg noen gode avtaler om vi reklamerer for dem en stund. :lol:
Har også tatt kontakt med folk som har et slikt sett angående kvaliteten av det og om det passer "out of the box"

Og MR2WideBody, om du stikker nesa di innom her en tur kan du jo kansje fortelle litt om dine erfaringer når du stylet bilen din (om ikke så får du en PM ganske snart)? Ser ut som en jævlig omfattende jobb da. Men heldigvis er det ikke så masiv bredding på Automoderna-kitet.

#119097  av Zepticon

Noen som kan anbefale noen felger som vil kle bilen min da? 17" eller 18"

#119487  av Gjertsen

17" definitivt. er redd 18 vil se for stort ut og kanskje subbe?

bilen din ville blitt bra selv med en annen farge, som f.eks den stylede blå..

lykketil, er ingen lett og billig sak du begir deg på nå;)