Re: Prosjekt Kristians 92 MR2 på veien igjen, med turbo etterhvert?
Legg innLagt inn:26 mai 2017 14:15
				
				Den originale motoren er gøy den også, så jeg får heller ta litt vare på den 
			
Toyota Sportscar - Owners Group Norway
http://ts-ogn.no/phpBB3/

 Du har jo en grei slant til overs når du får solgt alt, kan jo investeres i mye moro i understell på bilen etc
 Du har jo en grei slant til overs når du får solgt alt, kan jo investeres i mye moro i understell på bilen etc  
 Tida går fort....
  Tida går fort.... Det er vel noe som kan ta litt tid å selge dette.
 Det er vel noe som kan ta litt tid å selge dette.
 Du har vel din mk1 stående et sted fremdeles?
 Du har vel din mk1 stående et sted fremdeles? 
  Ikkje noko spennende egentlig, og skal ikkje kapre tråden din med sånn svada.
  Ikkje noko spennende egentlig, og skal ikkje kapre tråden din med sånn svada.
CelicaTurbo skrev:I dag fikk jeg svar fra Vegvesenet på ombyggingssøknaden. Det var ikke akkurat et lettlest dokument, men ombyggingen er godkjent med et forbehold som lyder som følgende:
Donorbilen er av «europeisk utførelse», dvs typegodkjent og markedsført i Europa.Siden MR2 Turbo aldri ble typegodkjent og markedsført i Europa så vil det si at søknaden i praksis av avslått. Svaret foreslår en syklustest hos TÜV/Dekra som alternativ, men det er trolig såpass kostbart at det også er uaktuelt.
Til andre som ønsker å prøve godkjenning: for 2. gen-motorer fra amerikansk donorbil (ikke japansk donorbil) så kan det brukes unntaksregler for å gå godkjent avgasser. Det hjelper ikke for min japanske 3. gen donorbil.
Jeg vil nå tenke meg litt om på hva jeg gjør, men det er vel sannsynlig at jeg legger alle delene mine ut for salg. Det passer bra å selge nå som folk får feriepenger og skattepenger utbetalt. Og jeg har ganske mye greier da: Komplett og fullstendig original bakpart av 96 MR2 med påstått lave km. Komplett original MR2 Turbo eksos, og en HKS-eksos fra downpipe og bakover. ST205 vannkjølt intercooler med pumpe, Walbro 255l/h bensinpumpe. Original ECU samt en Apexi PowerFC med håndkontroller og Datalogit. Turbo-motorlokk. Turbo girskifter-kabler.

Morten skrev:Sjekka om du kan komme unna dette med å bruke ecu fra europeisk st205? Den bilen har jo europeisk typegodkjenning og 3.gen 3sgte ihvertfallNei, siden det hadde tatt fire måneder å få det svaret der, så tenkte jeg at det ikke var så innmari viktig for meg å få den motoren inn. Det kan hende det er en løsning om man benytter ECU fra europeisk ST205 men da må man gjøre noe med eventuelle feilkoder for intercooler og for EGR. Det beste alternativet for en 3. gen motor hadde nok vært å bruke en europeisk ST205 som donorbil, men det blir ganske kostbart siden de er sjeldne og siden MR2 Turbo-girkassen + aksler + spindel må kjøpes og er ganske kostbar. Jeg prøvde å argumentere for at motor var den samme som i ST205, men de krevde altså at selve donoren måtte være europeisk. Jeg tror noe av problemet er at det er så enkelt og trygt for saksbehandleren å si nei fremfor å utvise skjønn, men om man er pågående nok så kan man nok presse frem et annet resultat.

 Jeg måtte til slutt gi opp godkjenning av turbomotor for min saksbehandler i vegvesenet stilte krav som det var umulig å tilfredsstille.
 Jeg måtte til slutt gi opp godkjenning av turbomotor for min saksbehandler i vegvesenet stilte krav som det var umulig å tilfredsstille.  Den var ikke i kjørbar stand og det medførte at jeg fikk den til en pris jeg kunne ta meg råd til. Den er strukturelt veldig fin, det er ingen tegn til rust i kanaler og det er ingen tegn til at kanaler har vært reparert tidligere. Metallet virker tykt og solid på de typiske områdene hvor rust er et problem. Heller ikke rust i hjulbuer eller bunn. Den er derimot ganske slitt i lakken fra mye sol, og flasser her og der. Har mange skjønnhetsfeil, og har rust i en fremskjerm og nederst på høyre dør. Ganske ok innvendig men også der er det ting å bytte.
 Den var ikke i kjørbar stand og det medførte at jeg fikk den til en pris jeg kunne ta meg råd til. Den er strukturelt veldig fin, det er ingen tegn til rust i kanaler og det er ingen tegn til at kanaler har vært reparert tidligere. Metallet virker tykt og solid på de typiske områdene hvor rust er et problem. Heller ikke rust i hjulbuer eller bunn. Den er derimot ganske slitt i lakken fra mye sol, og flasser her og der. Har mange skjønnhetsfeil, og har rust i en fremskjerm og nederst på høyre dør. Ganske ok innvendig men også der er det ting å bytte. 
 Jeg har også en rød 92 MR2 som jeg ikke er sikker på om jeg skal fikse, godkjenne og selge, eller om jeg skal bruke den til delebil. Jeg trenger nemlig 92-frontleppen, rear spats, interiørtepppet, en dør, tåkelys og 92+ girskifter. Kanskje også 92+bremsene og de kraftigere krengestagene. Jeg er usikker på hva som lønner seg her, og hvor lang tid det vil ta å selge unna andre deler fra bilen for å tjene litt penger til prosjektet. Det er i grunn synd å ribbe og vrake den også, for den er ganske fin unntatt blek lakk. F.eks. lister rundt vindu er nesten like fine og svarte som på min grønne bil.
 Jeg har også en rød 92 MR2 som jeg ikke er sikker på om jeg skal fikse, godkjenne og selge, eller om jeg skal bruke den til delebil. Jeg trenger nemlig 92-frontleppen, rear spats, interiørtepppet, en dør, tåkelys og 92+ girskifter. Kanskje også 92+bremsene og de kraftigere krengestagene. Jeg er usikker på hva som lønner seg her, og hvor lang tid det vil ta å selge unna andre deler fra bilen for å tjene litt penger til prosjektet. Det er i grunn synd å ribbe og vrake den også, for den er ganske fin unntatt blek lakk. F.eks. lister rundt vindu er nesten like fine og svarte som på min grønne bil. 

 Den var to-tre år utenfor mitt eie, men i tiden etter at jeg kjøpte den tilbake i 2006 så har den stått stille i garasje frem til 2016.
 Den var to-tre år utenfor mitt eie, men i tiden etter at jeg kjøpte den tilbake i 2006 så har den stått stille i garasje frem til 2016.