TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• 30% Dyrere Ã¥ svinge feil fra 1. Februar!

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv

#81519  av Fredrik

kaimagne skrev: Jeg er ganske sikker på at jeg misforstår deg Fredrik, fordi slik du skriver det her, har det i hvertfall ingen logisk sammenheng!
Mulig du misforstår og mulig jeg tenker heelt feil, men jeg får liksom ikke forklart det på noen annen/bedre måte.. :(
Er ikke alltid like flink til å ordlegge meg :roll:

#81550  av Remi

Men så e jo saken den. Kordan kan man si at flertalle vill ha lavere skatt/ avgifter ? ? staten gjør ikke dette for og være kjipe. de gjør det forde dem TRUR det er det som senker skadene osv.staten trenger penger for og drive vellferds sammfunet videre, ingenting er gratis og man må hente penger noen plasser. men kan være enig i at straffen for og kjøre fort er litt høy i forhold til andre kriminelle handlinger. Men norge har faktisk et lavere skattenivå en danmark ! da tenker jeg ikke krone mot krone. men i forhold til va vi tjener !

#81552  av FireWalk

skattenivå.. nja.. muligens, men så er det alle avgiftene og skjulte skattene som kommer oppå det hele da...
hadde man hatt lavere avgifter osv hadde folk hatt råd til nyere og sikrere biler, og dermed hadde liv blitt spart. Er jo en grunn til at Norge har en av europas eldste bilparker...

#81562  av GT_rider

FireWalk skrev:skattenivå.. nja.. muligens, men så er det alle avgiftene og skjulte skattene som kommer oppå det hele da...
hadde man hatt lavere avgifter osv hadde folk hatt råd til nyere og sikrere biler, og dermed hadde liv blitt spart. Er jo en grunn til at Norge har en av europas eldste bilparker...
Jepp. Billigere biler ville her til lands betydd en nyere bilpark.
Hadde pengene vi betaler i bøter gått tilbake til oss i form av bedre og sikkrere veier med høyere hastigheter, så hadde det ikke gjort noe at de hadde vært så høye.
Tingen er at de pengene som kommer inn fra bøter virker som å gå inn på en sperra konto som bare vokser og vokser
Alt behøver ikke komme tilbake til oss heller. Kunne godt ha brukt en del av de pengene på syke og gamle. Virker som om de også er glemt i dette landet når jeg ser hva de tilbyr min gamle bestemor på 85år.
Sier ikke mer. Da starter jeg bare en ny og her inne totalt meningsløs diskusjon :roll:

#82020  av Christian

Om i alle fall 50% av alle bilrelaterte avgifter hadde gått tilbake til veier og bilrelaterte ting skulle jeg vært fornøyd, situasjonen slik den er nå er helt hinsides.

Det er 1 ting som hjelper mot ulykker og det er bedre veier. Samtidig der det er ok veier og lave fartsgrenser sitter folk bak rattet og gjør alt annet enn å følge med på veien. Er selv kronisk med telefon, kaffe, osv...ikke minst blir jeg søvnig. Fordi det går så forbaska tregt!!!

Alle de som ligger under fartsgrensa skulle vært straffet nogenlunde likt som de som kjører for fort, enkelt og greit. Det er de som lager farlige situasjoner hvor bilen(e) bak tilslutt presser seg forbi! Hadde de enda hatt vett til å slippe forbi folk, men man må jo omtrent forbi de før se skjønner hva man vil!

Vi sitter nå på over 1000 milliarder i det lille oljefondet vårt, dette skal ikke røres fordi de senere generasjonene skal nyte godt av det :shock:
Skal de arve krøtterstier da, og ikke skikkelige veier!?
Norske sykehus? Hadde vi tatt det vi pumper opp iløpet av ett par dager og brukt det på sykehusene hadde alle hatt tipp topp utstyr. (Eller i alle fall de fleste)

1000 milliarder, fy faen, det er MYE penger det...1000 000 000 000!!! (Skrev jeg det rett?) :lol:

#82022  av chris

Christian skrev:Om i alle fall 50% av alle bilrelaterte avgifter hadde gått tilbake til veier og bilrelaterte ting skulle jeg vært fornøyd, situasjonen slik den er nå er helt hinsides.

Det er 1 ting som hjelper mot ulykker og det er bedre veier. Samtidig der det er ok veier og lave fartsgrenser sitter folk bak rattet og gjør alt annet enn å følge med på veien. Er selv kronisk med telefon, kaffe, osv...ikke minst blir jeg søvnig. Fordi det går så forbaska tregt!!!

Alle de som ligger under fartsgrensa skulle vært straffet nogenlunde likt som de som kjører for fort, enkelt og greit. Det er de som lager farlige situasjoner hvor bilen(e) bak tilslutt presser seg forbi! Hadde de enda hatt vett til å slippe forbi folk, men man må jo omtrent forbi de før se skjønner hva man vil!

Vi sitter nå på over 1000 milliarder i det lille oljefondet vårt, dette skal ikke røres fordi de senere generasjonene skal nyte godt av det :shock:
Skal de arve krøtterstier da, og ikke skikkelige veier!?
Norske sykehus? Hadde vi tatt det vi pumper opp iløpet av ett par dager og brukt det på sykehusene hadde alle hatt tipp topp utstyr. (Eller i alle fall de fleste)

1000 milliarder, fy faen, det er MYE penger det...1000 000 000 000!!! (Skrev jeg det rett?) :lol:
jeg er så enig at jeg nesten trodde jeg selv hadde skrevet det :P

#82047  av FireWalk

Christian: der tar du nok litt feil. Nå er det bare 999 milliarder igjen! husk at 1 av dem føk strake veien til Thailand for litt siden! :P

Tenk om de kunne ta 1 milliard eller 2 og og gi til sykehusene og til opprusting av veinettet? nei det er vist veldig vanskelig det... Det er ikke så farlig med folk som lider og dør her hjemme... Men når de lider og dør andre steder DA er det ingen tvil! TA fra oljefondet! gi så mye de trenger!.....

Ikke for å virke sarkastisk eller noe.. for det med flodbølgen er jo tragiske greier. Men det er også tragisk at folk dør på veiene her hjemme fordi de ikke bevilger penger. Samtidig som eldre og syke lider på sine gamle dager fordi det heller ikke finnes penger til å gi dem en verdig alderdom etter et langt liv med innetalinger til staten i form av skatter og avgifter...

HÃ¥rreisende...

#82102  av Remi

altså... greit folk i asia trenger kansje litt penger. men for helvette sku da være grenser. i forhold til usa som har gitt 2.5miliarder så har norge gitt 1.. burde ringe en grense her ja. bondevik sku ha fått en KxxE... mannen eie jo ikke styring i det hele.. og nor dem bytter regjering så burde dem bytte rådgivere osv også er jo egentlig dem som bestemer hele dritten

#82225  av chris

FireWalk skrev:Christian: der tar du nok litt feil. Nå er det bare 999 milliarder igjen! husk at 1 av dem føk strake veien til Thailand for litt siden! :P

Tenk om de kunne ta 1 milliard eller 2 og og gi til sykehusene og til opprusting av veinettet? nei det er vist veldig vanskelig det... Det er ikke så farlig med folk som lider og dør her hjemme... Men når de lider og dør andre steder DA er det ingen tvil! TA fra oljefondet! gi så mye de trenger!.....

Ikke for å virke sarkastisk eller noe.. for det med flodbølgen er jo tragiske greier. Men det er også tragisk at folk dør på veiene her hjemme fordi de ikke bevilger penger. Samtidig som eldre og syke lider på sine gamle dager fordi det heller ikke finnes penger til å gi dem en verdig alderdom etter et langt liv med innetalinger til staten i form av skatter og avgifter...

HÃ¥rreisende...

dere sier akkurat det samme som jeg har tenkt og sagt ganske lenge. det er rett og slett hårreisende det de driver med..

#82347  av Christian

FireWalk skrev:Christian: der tar du nok litt feil. Nå er det bare 999 milliarder igjen! husk at 1 av dem føk strake veien til Thailand for litt siden! :P

Synd det som skjedde der og jeg håper ingen her mistet noen nære.

Når det er sagt er jeg møkk lei hele den saken, og det å gi 1 milliard var langt over streken!
Dekningen denne saken har fått er vanvittig i forhold til mange andre katastrofer, enda det ikke har omkommet på langt nær så mange som i f.eks diverse hungersnøder rundt om i verden. Hvor mange nordmenn døde der nede? Tror det endte på ca 80? Endel mindre enn det norske veinettet krever iløpet av ett år :!:

Hisser meg stadig opp over traffik politikken her i landet, men jeg er nok som Ola Nordmenn flest, gjør ingenting :roll:

#82364  av Master

Jeg synes det å gi 1 milliard fra oljefondet til de flomrammede er helt OK, det som forbauser meg er at de ikke kan bruke mer på trafikksikkerhet (bedre veier, lavere avgifter for bedre bilpark)

Tenk på det: Norge er et av de rikeste landene i verden, men bilparken er en av de eldste? hvor er logikken?

Et lite eksempel utenom: hva koster en bruktbil i Norge kontra NY i USA for 15 år siden?

Toyota MR2 Turbo: 23.000 $ ny fra forhandler i USA med alt ekstrautstyr kr 140.000 som er ca prisen for en tilsvarende i Norge i dag brukt! selvfølgelig litt inflasjon,men fremdeles! :shock: :evil:

Stem FRP.

#82435  av Christian

Ikke misforstå, jeg synes også det er greit å bruke penger på andre, men det må stå litt i forhold til andre ting. Som veier, sykehuskøer, sykehusutstyr, eldre, ikke minst ungdom, etc.

Edit : Blir så forbaska feil når de sitter og sier at det ikke er "rom" for større bevilgninger til det overnevnte, for så å sende ut så mye penger til Asia :?
De kunne faktisk ha bygget ut e18 til Larvik og vel så det for den summen, så hadde kanskje Veivesnet/Mesta gjort litt annet enn å drikke kaffe hele dagen :roll:
Har ikke de forresten en hel haug med ansatte som for sikkerhets skyld er permiterte...?

#82491  av FireWalk

De sier oljefondet skal være sparebøssen til neste generasjon.. Hvor er logikken? Veinettet kommer jo bre til å være ENDA dårligere når de tar over, og da må DE begynne å ruste opp veinettet, no som sannsyneligvis vil koste enda mer siden det da er i enda dårligere forfattning. Like greit å gjøre det nå, før eller iden MÅ det jo gjøres. Jeg skjønner ikke logikken her?!? om der i det hele tatt er noen...

De sender 1 milliard ut av landet. Tar fra oljefondet. Med fare for å virke respektløs og egoistisk: Men er det Norges annsvar å utrydde all elendighet i verden? kan vi ikke bare like gjerne bruke HELE oljefondet til å få bukt med problemer i afrika osv?

Nei så klart kan vi ikke det, for oljefondet er jo sparebøssen til neste gen. bla bla bla... Og hva får oss til å tro at neste gen. politikere vil være noe bedre enn dagens? det fondet kommer til å bli stående til det koker over... "MYE VIL HA MER". Jeg syntes det er skremmende når det eneste som går UT av fondet går til utlandet, og ikke der pengene fondet består av er Ment å bli brukt -> nemlig her hjemme!

Jeg er sikker på at om media hadde fokusert like mye på de dårlige veiene og dødsfallene pr. År som de har fokusert og dekket flodbølgen i asia så hadde Politikerene ikke hatt noe annet valg enn å bruke den milliarden på veinettet istedet.....

Men det er ikke så varlig med oss Nordmenn.

Faren til X-dama mi døde forresten i en bilulykke fordi veien var en typisk 90 graders uoversiktlig sving full av hull og uten sikring... typisk dårlig norsk landevei... :evil:

#82601  av Christian

Media er nøkkelen ja, det er sikkert. Men de er ikke like lette å få med seg tror jeg, er jo stadig noen små oppslag som ingen husker uka etterpå :?

Har dere forresten lest avisa i dag? Betale penger for å bruke skiløyper, gangstier osv..... :roll: