TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Toppen av Uflaks!! :(

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv

#109895  av chris

FireWalk skrev:Chris: du som kjørte hele tiden mens du ikke hadde lappen... du sjekket vel litt opp rundt dette, så da vet du sikkert svaret på spørsmålene mine som er:

hva skjer om jeg f.eks velger å kjøre til og fra jobb og blir tatt... får jeg mer bot? mer utsettelse? hva skjer?
Jeg spurte purken om dette, og de sa at jeg i værste fall fikk 6 mnd ekstra uten lappen. Var ingen bestemte regler rundt dette, så det varierer visst litt.
FireWalk skrev: og hvordan er det med forsikring? faller forsikringen fra om jeg kjører min egen bil og noe skulle skje? kontra om jeg kjører noen andres bil som står forsikret på noen andre.... da kan jeg jo hevde at jeg ikke har informert vedkommende om at jeg har mistet lappen f.eks... hvordan er reglene rundt dette?
Dette sjekka ikke jeg, men faren er visst ganske stor for at man får regress om det skjer noe :(
FireWalk skrev: sjansen for å tilfeldigvis bli stoppet i "kontroll" når man kjører en helt ordinær familiebil er jo forsvinnende liten egentlig, sammenlignet med hva den er om man kjører MR2...
Dette er i hvert fall ikke tilfelle i trøndelag.. blir aldri stoppa her, med mindre man har svinkjørt.. og så hender det seg at det er promillekontroller om natta i helgene. Blir aldri stoppa her om man har en bil som ser noenlunde ok ut, og man kjører sånn høvelig etter reglene :)

#109907  av funkes

Kondolerer! Kjedelige greier det der! :(
Men det var vel ikke fra 80 til 50 sone? Det er såvidt jeg forstår ikke lov.
Bor du langt unna jobben? Dette kan jo være en gyllen mugighet til å ta seg sammen og begynne å sykle til jobben! (Ikke at jeg kan gå foran som noe eksempel men :D )

Angående forsikring så vet jeg ikke helt hva jeg ville gjort. Jeg ville iallfall hatt en brann/tyveri forsikring på bilen!

#109912  av LilleGud

FireWalk skrev:jaja.. akkurat når jeg trodde ting ikke kunne bli værre.... fikk telefon av onkelen min igjen (han jobber i kriminal avdelingen ved Ålesund Politikammer) han sa han syntes synd i meg,og at han juristen som har fått saken min er den største KØDDEN på hele kammeret.. han er vist den strengeste som er der, en slik "etter boka" fyr... jeg kunne med andre ord ikke fått en værre saksbehandler....

Er jeg virkelig uheldig nå så får jeg fengsel straff også... Onkel drev og dro i så mange tråder han kan, men det er ikke så veldig mye de kan gjøre egentlig...

Så da blir det vel kasjotten og full pakke..... av ALLE juristene på det bygget der så MÅTTE Jeg få den fyren der...... det slår jo ikke feil :( :( :(
Hvis du har hatt denne figuren som Jurist i en tidliger sak, så ville jeg lett ha ringt ned og fortalt dem en ting eller 2 om at du skal ha en annen Jurist grunnet den forrige saken din. det må vel telle for noe ?!

Kjedlig situasjon du har havnet i. Kondolerer.

#109963  av FireWalk

har fått svar i dag...

Det blir 8000 i bot og 8 måneder uten lappen..... Har sjekket opp med advokat osv, de sier det er ikke vits i å prøve engang, at det er bortkastede penger, fordi de GIR ikke dispensasjoner i slike saker.. De fortalte om taxi sjåfører og andre yrkes sjåfører som hadde kjørt full sak, og tapt...

så det var det..... :(

#109969  av CelicaTurbo

jøss.. jeje, du får undersøke om du har lov til å kjøre moped eller ikke. Før kunne man kjøre moped bare man var over 20 år, selv om man ikke hadde lappen. Men, dette har endret seg ganske nylig og jeg er ikke sikker på om det da også forandrer seg for oss som var over 20 idet denne forandringen skjedde (det pleier ikke være slik).

#109976  av GT_rider

Bare ikke tenk på å kjør bil uten lappen. Hjelper ikke å si at du har hatt lappen i ørten år, og kan kjøre like godt for det.
Har du ikke lappen, så har du ikke lov til å kjøre bil. Så enkelt er det.

#109979  av CelicaTurbo

hovik skrev:Moped hullet forsvant ved nyttår : http://www.vegvesen.no/vegvesen-SVVarti ... 46005.html

De som kjører moped MÅ ha førerkort klasse M. De som var over 20 år 1.1.05 får dette hos veivesenet uten å måtte ta noen tester.

Mer info : http://www.vegvesen.no/horinger/trafikk ... l_M146.pdf
Det var slik jeg tenkte det var ja.. men men, da hjelper ikke det Firewalk, og for oss andre er det vel greit å huske på å få den klassen notert i førerkortet vårt før de begrenser vår mulighet til å få det gratis uten noen test/oppkjøring..

#109996  av Goose

funkes skrev:Kondolerer! Kjedelige greier det der! :(
Men det var vel ikke fra 80 til 50 sone? Det er såvidt jeg forstår ikke lov.
Bor du langt unna jobben? Dette kan jo være en gyllen mugighet til å ta seg sammen og begynne å sykle til jobben! (Ikke at jeg kan gå foran som noe eksempel men :D )

Angående forsikring så vet jeg ikke helt hva jeg ville gjort. Jeg ville iallfall hatt en brann/tyveri forsikring på bilen!
Ja sturssa litt på det jeg og.
Er ikke det slik at fartsgrensen kan endres kun 20km/t av gangen?`
Altså først fra 80 til 60 så til 50?

#110007  av kake

Parker MR2'en og kjør fiestan. Hvor ofte blir du egentlig stoppet ? Er det ikke bedre å ta den lille risken enn å miste jobben og få en hel haug med inkassosaker på seg ? Jeg vet om et par som har gjort dette, uten problemer (de blei ikke stoppa i perioden de ikke hadde lappen).

#110009  av GT_rider

Goose skrev: Er ikke det slik at fartsgrensen kan endres kun 20km/t av gangen?`
Altså først fra 80 til 60 så til 50?
Ikke nødvendigvis. Har og skilt der de opplyser om at det f.eks blir 50 sone 150m lengre fremme.
Har noen slike her ute, der bla ett slikt skilt står i en 80 sone. Er i stedet for de gamle 70sonene som var før mange 50 soner.

#110014  av sw20

hmmm eirik... det er ingen 8o sone der... va å kjørte samme plass i dag... 6o oppe i tunellen åsså 50...

fikk snakka med fetteren min i dag... va ikkje vits sa han... og det e ingen advokata som jobba "svart".... hehe

si fra når du/vi skal kjøre hjem mr2en din da........ :roll:

kor det blir når du får igjen lappen da.. må du kjøre oppigjen eller???

#110015  av QuackYO

Ikke hør på dem som sier at du ikke kan få dispensasjon.

Er ikke mer enn et par måneder siden en kamerat av meg fikk tilbake lappen etter halvannen uke pga han trengte den i jobb. (han ble først forespeilet å være uten lappen i 6-9 måneder)
Og han hadde gjort noe som etter min mening er værre - kjørt ned en gamling i et fotgjengerfelt...

Så mitt råd, forklar saken for en advokat og få han til å skrive et brev... med vedlagt "attest" fra jobb om at du trenger lappen. Samt at advokaten også får med eventuelle formildende omstendigheter.

#110066  av cameleon

Fy faen så kjipt :cry: :cry:
Har vært uten datamaskin i lengere periode nå og så logger jeg meg på forumet og får denne bomba :cry: :cry:

Vet ikke helt hva jeg skal si jeg.
Når det kommer til advokat, så har alle rett på juridisk bistand uansett tilfelle. Men hvor mye vits det er vet jeg ikke. Om advokaten er dyktig og klarer å komme med utrolig gode argumenter, så er det et snev av mulighet, men da skal forsvareren din være utrolig dyktig. Slike saker der de har måling og beviser for eksakt fart, er like vanskelig å vinne som å overbevise retten at narkokonger har funnet alle pengene sine i en klesbutikk :cry:

#110083  av FireWalk

Jaja.. da er det vel bare å legge korta på bordet da... miste jobben og bilen og alt... bra jeg ikke har hus kone og barn, da hadde jeg vel mistet dette også ettersom at inntekten faller bort...

Tror jeg skal bli kriminell på heltid.. rane gamle damer, slå ned folk og stjele lommebøkene deres.. kanskje jeg til og med skal begynne å selge narkotika? Blir jeg tatt for noe av dette får jeg jo bare noen tusen kroner i bot.. i værste fall fengsel i 14 dager...

Mens når man bryter en simpel trafikk regel så får man da altså 8000 kroner i bot.. samtidig som man mister jobben og lappen.. Tapt inntekt på et år på ca 400.000 kroner..

Med andre ord kan man si at straffen for å kjøre 35 km/t for fort på en oversiktlig strekning uten annen trafikk er: 408000 kroner i bot, tap av bilen og førerkortet og et ødelagt sosialt liv....

Da skulle jeg heller sittet inne i et halvt år... fatter ikke at systemet kan være SÅ urettferdig! Hvorfor skal jeg straffes så voldsomt for å ha brutt en trafikk regel , ingenting gale skjedde.... Mens når jeg virkelig GJØR noe hardbarket kriminelt med vitende vilje.. som f.eks å slå noen med slegge så de blir hjernedød for resten av livet, så får jeg bare noen tusen i bot og en klapp på skulderen.....

helt utrolig! :shock:

Jeg vurderer faktisk å bare gi faen og kjøre bil til og fra jobb iallefall... Mr2en er jo en "attention getter" så den kan jeg jo iallefall ikke kjøre med...

liten sjans for å bli stoppet om man kjører rolig og holder trafikk reglene..

Men om jeg BLIR stoppet.. og jeg sier jeg har glemt igjen lommeboken med lappen og alt hjemme... og jeg oppgir navnet til broren min, med person nr og alt f.eks... vil dette funke ?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 10