Side 4 av 5
Legg innLagt inn:15 mar 2003 14:36
av jan-erik
MK3 er nok lavere giret enn MKII. Klarer ca. 110 på annet gir, 150 på tredje, og 4 giret tok jeg ikke sjansen på å teste med vinterdekk på! Skulle hatt en chip som tok bort turtallsperra, eller iallfall tillot litt høyere turtall. Men nå er det jo sjelden noe mer effekt å hente, men likevel litt tregt å stange i turtallsperra ved en forbikjøring hvor du bare hadde trengt litt mer rpm.
Legg innLagt inn:15 mar 2003 15:29
av erling
Det er jo en fornuftig grunn til at sperra er der da, hvis sperra skal heves må diverse i motoren balanseres mer nøyaktig, slik at motoren tåler mer turtall.

Legg innLagt inn:15 mar 2003 23:00
av Christian
Fartssperra mi slår inn på slutten av fjerde giret, hadde vært morro å sett hva slags fart man hadde hatt når 5 var tømt
Har ikke sett/lest noe om det, men det er vel sannsynligvis bare en motstand i serie mellom speedometeret og ecu?
Kanskje en zenermotstand?
Legg innLagt inn:17 mar 2003 01:43
av chris
CelicaTurbo skrev:biler med japansk motor (altså de som bytter motor fra japansk delebil) har en fartssperre i ECU pga regelverket i Japan, sperren skal ligge rundt 180km/t men blir greit eliminert med en chip 
Hmm.. da må det være gjort på min i så fall. har vært over 200 flere ganger, og 180 er jo bare såvidt å dra ut 3.gir.
Legg innLagt inn:17 mar 2003 10:58
av Morten
chris skrev:CelicaTurbo skrev:biler med japansk motor (altså de som bytter motor fra japansk delebil) har en fartssperre i ECU pga regelverket i Japan, sperren skal ligge rundt 180km/t men blir greit eliminert med en chip 
Hmm.. da må det være gjort på min i så fall. har vært over 200 flere ganger, og 180 er jo bare såvidt å dra ut 3.gir.
Det gjelder bare biler ment for det Japanske markedet. Din som sikkert er solgt ny i Europa har ikke denne sperra

Legg innLagt inn:17 mar 2003 14:02
av CelicaTurbo
Har vel elektrisk pulsgiver i din girkasse du og da hjelper det vel ikke mye med en zener tenker jeg.. men det skal være mulig å få fatt i speedlimit-defenser bokser men aner ikke hvem som produserer det, om du spør på et britisk forum så vet de det garantert der siden de er vant til japansk importerte biler..

Legg innLagt inn:19 mar 2003 19:40
av Christian
Ja jeg får se, det er egentlig ikke toppfarten jeg er interessert i

Legg innLagt inn:20 mar 2003 17:42
av chris
enig. tingen er 0-100 og 0-200

Legg innLagt inn:20 mar 2003 19:10
av CelicaTurbo
er ikke så veldig interessant med mer enn 180 på norske veier allikevel for da begynner det å bli tide å gi seg.. ihvertfall her på vestlandet.. nye E6 i Østfold og veiene rundt Drammen er vel en litt annen klasse..
Legg innLagt inn:20 mar 2003 21:28
av chris
Rv3 i Østerdalen

Legg innLagt inn:21 mar 2003 00:01
av Christian
Det er klart at det er strekninger man kan kjøre fort på, men i hovedsak er det vel mest av 130-150 veier
Uansett er det akselerasjonen jeg liker/vil ha.
Legg innLagt inn:21 mar 2003 01:00
av MR2turbo
Det er jo kjempemange plasser her på vestlandet som er fine i over 200

...forresten, jeg har enda ikke fått prøvet toppfara på bilen, tror at jeg må gjøre det når den kommer på veien igjen.. Den skal bli rimelig mye stødigere ved 200+ nå med litt nye aerodynamiske former.. Ikke det at den ikke var det før, Jeg lå å cruiset i 200-210 nedover i Danmark, da plutselig dama skvatt til... hun fikk øye på speedometert

hun hadde bare sittet å sett på naturen hun og ante ikke at jeg kjørte no særlig fort

Legg innLagt inn:21 mar 2003 09:52
av CelicaTurbo
Kjørte jevnt 205km/t på Autobahn en god periode med unntak av enkelte nedbremsinger pga andre biler, bilen kunne så klart gå vesentlig kjappere men det føltes ikke interessant.. men det som var fint og betryggende var at bilen føltes veldig stabil og stødig i den hastigheten, var tydelig at den var laget for slikt

Enkelte strekninger av autobahn er ganske humpete men bilen oppførte seg som en drøm allikevel
edit: det var forresten med MR2'en, vet ikke helt hvordan Celicaen vil oppføre seg under slikt men tror den er avhengig av at jeg bytter foringer før den oppfører seg stabilt i humper for den vandrer for mye i ræven ved "loading/unloading" av understellet..
Legg innLagt inn:21 mar 2003 17:48
av MR2turbo
Jeg tror at formen/ aerodynamikken på mr2'en gjør at den får bra marktrykk selv i høye hastigheter.. Tror og at vingen hjelper godt til dette Er ganske sikker på at bilen ikke hadde lagt så godt uten denne..
Mr2'en har nok et fortrinn på dette i forhold til Celicaen. Men celica er jo laget som en rally bil og ikke en gate-racer..

Blir jo litt anderledes bil av det da..
Legg innLagt inn:21 mar 2003 18:48
av CelicaTurbo
hehe, jeg tror jeg foretrekker 200km/t på motorvei fremfor luftige svev over trange skogsveier, med tanke på bilen så klart.. vil jo ikke ødelegge den..

ellers har jeg egentlig en hemmelig drøm om å kjøre rally, det er ihvertfall den desidert artigste og mest spennende bilsporten spør dere meg
