Side 4 av 4

Legg innLagt inn:12 sep 2005 07:49
av 2fastgt4
og da bøyer jeg meg ned i støvet på de oppklaringene jeg har fått :oops:

var ute og prøvde min siste flaske med tripack i går,på en corsa 1,4 .
Den hadde helt klart en bedre respons gjennom hele turtallet.
MEN nå vet vi at det ikke er oktanen men de andre tilsetningstoffene som gjorde utslaget.

en gammel vranglære med altfor dårlig bakgrunnsinnformasjon som har fått meg til å vandre rundt i denne troa :wink:

Legg innLagt inn:12 sep 2005 08:59
av GT4 CS
Er nå litt skeptisk til slike vidunder midler jeg da, har ikke turt og helle på noe oktanbooster i min bil enda, selv om jeg har prøvd det før, men det var bare en rammeskakk opel ;)
Men kommer til og prøve det neste gang jeg skal kjøre på bane, for og se hvordan det funker. Har brent så mange tennplugger at her prøves alt ut hehe, nå skal det sies jeg har fått feil plugger da pluggene har knekt og da, men alikevel.
F.eks på de fordene vi hadde på jobben før så gikk de noe bedere på høyt turtall og brukte mindre bensin med 98okt fremfor 95. Mens på gml bilen til en kompis av meg så gikk den bare og lugga med 98okt, noe den ikke gjorde på 95, dette var en 94 ford escort med en vill 1.6liters motor på skummle 90hk. Og jobb bilen var en fiesta 1,25flair (døpt til flight fra ford pga alle de rammeskeve bilene vi leverte uten en ripe i lakken ;) )
Så trur det er stor forskjell fra motor til motor hvordan de reagerer på bensina.
Og at oktan tallet er med på og angi forbrenningshastigheten(antenneligheten) på bensina er jaggu meg helt korekt :)

Legg innLagt inn:12 sep 2005 09:18
av Johnny_Bravo
jeg har absolut trua på dette. inneholder den nitro så brenner det bedre i motoren. jeg og noen venner eksprimenterte med dette for noen år siden på mopedene våre :) fylte en desiliter nitro på en full tank. mopedene gikk så bra at vi aldri fikk stoppet de. slo av tenninga nei motoren går fortsatt på 7000rpm. dra av plugghette, nei virket ikke det heller. sette mopeden i 5 gir og slippe klutchen det var det eneste som funka.

men det ska sies at motorene ikke holdt særlig lenge med denne guffa da :)

men litt på tanken på en bil burde gi merkbar effekt økning men det er jo steike dyrt da :)

Legg innLagt inn:12 sep 2005 14:34
av mr_2
Johnny_Bravo skrev:jeg har absolut trua på dette. inneholder den nitro så brenner det bedre i motoren. jeg og noen venner eksprimenterte med dette for noen år siden på mopedene våre :) fylte en desiliter nitro på en full tank. mopedene gikk så bra at vi aldri fikk stoppet de. slo av tenninga nei motoren går fortsatt på 7000rpm. dra av plugghette, nei virket ikke det heller. sette mopeden i 5 gir og slippe klutchen det var det eneste som funka.

men det ska sies at motorene ikke holdt særlig lenge med denne guffa da :)

men litt på tanken på en bil burde gi merkbar effekt økning men det er jo steike dyrt da :)
Hehe,det var da godt du ikke hadde scooter :P

Legg innLagt inn:12 sep 2005 14:46
av Larsen
Et sted tror jeg dere tar feil!
Greit at den innholder nitro(Regner med at vi snakker om nitromenthan, men innholde i den flasken er ikke nok til å gi større forbrenning per volum drivstoff! Hadde den gjordt det ville du ikke fått noe mer hk fordi du måtte gitt motoren mer luft. Det den kan gjøre er

1. Øke effektiviteten av forbrenningen (Ved å forbrenne mer & av oksygen i sylinderen)
2. øke oktantallet (som nevt)
3. Rense ventiler, insug og sot


Drivstoffet til modelbiler er som regel ikke egnet til 4 taktere fordi innholder så mye som 50-70% olje (til smøring). Men får du tak i ren Nitromethal som blir brukt i div. drag racing biler og justerer tenningen( 116 oktan) deretter kan du vel få en ca.30%+ hk!

Det går vel faktisk ann å fylle bil bensin på flymotorer, så det motsatte burde vel også gå bra! Bensinen for jetmotorer er faktisk tilsvarende parafin som aldri ville ha antent i en vanlig bensin motor! Grunnen til at alkohol ikke blir brukt på vanlige motorer er etter hva jeg vet fordi den angriper metal.

Svar på det meste her i topicen
http://www.imoc.co.uk/technical/article/octane.htm

Litt om bankesensor
http://www.autoshop101.com/forms/h59.pdf
http://www.autoshop101.com/forms/h38.pdf

Legg innLagt inn:12 sep 2005 15:02
av Master
Det som jeg kan se på en forklaring på dette med "nitro" og økt effekt må være at det oppstår en kraftigere forbrenning med dette stoffet tilsatt. Slik at det blir økt trykk/temp. i sylinderene og dermed litt økt effekt uten å tilsette mer luft.

Og, nei, du kan ikke fylle jet fuel på en vanlig bensinmotor da jet fuel har et tilsvarende oktantall på 15-25 som jeg tidligere har nevnt.

Om 95 oktan bensin går på en jetmotor (altså omvendt) skal jeg ikke uttale meg om.

Legg innLagt inn:12 sep 2005 15:04
av andre 1
drivstoffet til modellbiler innholder IKKE 50-70prs olje men ca 50-80prs metanol,allt avhengi av hvor mye nitro det er ! olje innholdet er fra 10-20prs ..

Legg innLagt inn:12 sep 2005 15:09
av Larsen
jepp stemmer har vel 16% nitro 30 % olje og 50& metanol (leste ikke nøye nok :)

Nå snakke jeg om flybensin til stempelmoterer. Der kan du faktisk fylle vanlig bensin, men flybensinen er mye renere enn den til bil!

Legg innLagt inn:12 sep 2005 15:42
av andre 1
30prs olje??? kan ikke gå mye reint den maskinen... innkjørings fuel av et eller annen slag du bruker???

Legg innLagt inn:19 nov 2005 15:32
av erling
kake skrev:....og GTi'ene har ikke bankesensor.
Jo det har de.. :P

Alle prater om at 2.gen gtiene ikke har knksensor, men det er ingen som har gidda å sjekke..? :wink: Jeg har en -90 mr2 gti, + en -91 gti delemotor som begge har sensor. Sort ledning til 4. pinnen på 16.pinsen på ECU. Så det såh. 8)

Legg innLagt inn:19 nov 2005 18:03
av Master
Kanskje det er disse 2.2'ene som ikke har bankesensor.... Og så har amerikanernes meninger smittet over på oss... :roll: