TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Valg av utdanning.

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #437984  av magnesmurf

Inz4ne skrev:Hva må egentlig til for å bli lokfører? er det vrient å få jobb om man tar utdanninga? Er det mye utdanning som kreves eller kan man hoppe rett inn i læretid? kunne tenkt meg å finne en ny jobb og lokfører hørtes ikke dumt ut egentlig.
Det ble endret for ca 1 år siden.
Da ble utdanning offentlig høyskole. Så nå er det 18 mnd på skolebenken før man er aspirant i ca 6 mnd.
Under skoletiden er det som en hvilken som helst annen skole.

Når man er ferdig utdannet er man stort sett garantert jobb, selv om de påstår noe annet på skolen for tiden.
Akkurat nå er det mangel på søkere til skolen. Men det endrer seg fra år til år. Vet med sikkerhet at det blir lokførermangel om noen år, pga mange som nærmer seg pensjonsalder, pluss en stor endring i rutemodellen som krever mer personell.

Opptakskravene til skolen faller nå under offentlig opptaksordning, så det kreves vel litt karakterer og mattekunnskap, alternativt opptak på særskilt grunnlag som feks mekanisk utdanning\kompetanse.

Skolen er ganske hard, men hvis man virkelig vil bli lokfører klarer man skolen.

http://www.jernbaneverket.no/no/GLOBAL- ... a-skinner/
 #437990  av acer

FT86 skrev:Har gjort mange som mange andre her :) jeg gikk studiespess vg1 også tok bilinteressen overhånd og jeg starta vg1 tip også lettekjøretøy. Har nå 7-8 mnd igjen av læretida. Ville ha kunskapen jeg har fått nå, den kunne jeg ikke få selv så måtte nesten gå denne veien ;)

Planen har vært å få fagbrev også fortsette på skolen. Men det som er dritt er at nå frister det ikke akkurat å sitte 4 år på skolen... Vurderer å melde meg på offshore kurs (http://www.offshoreutdanning.no/broennt ... formasjon/) men er snakk om mye cash,blir brått 50k med sikkerhetskurs, kjøring frem og tilbake osv, 260 timer egenopplæring er også mye tid som kunne gitt meg penger. er ikke sikkert jeg får jobb engang ! Har vell ca 4 i snitt fra vgs så klarer det uten problemer.

Trenger noen tips/ forslag. Orker ikke jobbe med 30 år gamle elbiler om 30 år så må finne på noe bedre å gjøre :D
Jeg personlig hadde ikke brukt så mye penger på kurs/kurser som ikke gjør at en er sikret jobb. Men er mange som har fått jobb med slike kurser. Jeg gikk Brønnteknikk VG2 på videregående på Stavanger Offshore Tekniske Skole. Kurser og slikt fikk alle på linjen dekket via skolen pga de har eget kurssenter. Det var flere læreplasser enn elever, så jeg regner med de fleste fikk læreplass. :)
 #438061  av Mr2mr2

Husker ikke om jeg har nevnt det, :P men skal utplasseres, uke 2,3 og 4 i januar.

Og skal mest sannsynlig utplasseres på FMC technologies ute på Sotra, utenfor Bergen. :)

Godt fornøyd med det :D
 #438081  av Emil_L

Har tenkt litt, og heller litt mot ROV pilot, Noen her inne som vet om man må gå noen skole for det? Sånn jeg har skønnt det ser de etter folk med teknisk utdanning, og da gjerne noen som kan om Hydraulikk, elekronikk, matreallære. Alt dette har jeg jo på flylinjen, men må man ha en egen skolegang for det?
 #438087  av acer

Det hørtest spennende ut. :) Hva blir du utplassert innen? 8) (industrimekaniker, sveiser osv)

Den vanlig veien å gå for å bli ROV-pilot/FU-operatør på er VG1 Elektro eller VG1 TIP deretter VG2 Automatisering før du tilslutt går ut som lærling innen ROV-Pilot/FU-operatør. :wink: Det var slik en kammerat av meg gikk før han begynte som lærling i Subsea 7. :)
 #438088  av inzane2012

elektro/elektronikk tror jeg vertfall er en av det grunnleggendes du må, om automasjon eller TIP strengttatt er nødvendig vet jeg ikke. En av mine tidligere lærere fikk seg jobb som ROV-pilot, og så vidt jeg vet, så har han bare elektro(nikk) og kommunikasjon som sin utdanning.

PS: fant denna her, http://www.abyss-subsea.no/products-ser ... v-training :) er oppe i midt norge en plass :P
 #438090  av Mr2mr2

Jeg skal jobbe/være utplassert som Industrimekaniker.. :D :D

Ble også tilbydd utplassering hos Statoil, som industrimekaniker, ute i øygarden (sture) Men den glapp, siden Statoil ikke hadda mulighet til å ta inn utplassering i alle 3 ukene :( tro det var uke 2, 5 og 7 de hadde mulighet til å ta inn utplassering. og det passet visst ikke med skolen :(

Akkurat det siste her var litt irriterende :(
 #438106  av inzane2012

skjønner den... utplassering hos statoil gir gode muligheter for jobb der etterpå om du oppfører deg bra og jobber godt :)
 #438376  av Mr2mr2

Daa skal jeg ikke på skolen på 3 uker :D

som sagt, utplassering hos Fmc technology.
Så nå blir det pendling med bil (sitter på med naboen) en god times tur hver vei til ågotnes. :)

Blir spennende dette :D
 #439540  av Mr2mr2

Da har jeg søkt diverse av læreplasser :D

Statoil
BP
FMC
Aker
conocophillips
 #439640  av Mr2mr2

saaatan gleder meg til å komme vekk ifra skolebenken :) ..... lange dager for tiden :(
 #439709  av Mr2mr2

Da har jeg fått invitasjon til intervju med Statoil ASA :D

Blir spennende det.... blir mitt første jobbintervju, :? og det med STATOIL :) :) :P
 #439712  av Inz4ne

Lykke til, hadde vært gøy om du fikk jobb der :)
 #439758  av Mr2mr2

begge deler....

Men jeg håper jeg kommer offshore :)