Side 4 av 5

Legg innLagt inn:13 des 2002 17:25
av jumbo
Et helt annet alternativ er jo å gi blankt faen, og overlate problemet til biltilsynet... Det er de som må bestemme seg for om de godkjenner bilen, og det er de som må vurdere om bremsene står i stil til kreftene i motoren. Hva Toyota, Fensport, jeg eller noen andre mener om dette _burde_ være klekkende likegyldig.

Dersom biltilsynet f.eks sier noe sånt som at jeg må ha papirer eller uttalelser fra Toyota eller lignende blir jeg grundig SUR. De får selv klare å bestemme seg for hva de vil kreve av bilens bremser.

Legg innLagt inn:13 des 2002 19:06
av erling
Det er nok du som er på jordet plankegutt.. :P 45000,- koster det (uten bruksfradrag) fra 115 kW som du har nå, og til 150 kW som det er på den minste Turbomotoren som leveres i MR2. Logisk ville jo være å betale for det minste alternativet for at den skal bli godkjent som Turbo. Men hvem har vel sagt at avgifter i Norge er logisk, så om det går an å snike det til på den måten dere skal gjøre blir jo spennende å se, i så fall er det sikkert aktuelt for flere å gjøre dette.

Les mer om toll her..

Dessuten er det ditt ansvar å kontakte importør og skaffe papirer som skal til. Om Biltilsynet ser noe som mangler enten av dokumentasjon eller deler så lar de jo bare være å godkjenne ombygginga. Tviler kraftig på at de ser på det som et problem at din bil ikke blir godkjent. :) Som du sier: "Hva som kreves av bilens bremser" er din oppgave å skaffe i form av dok. fra Toyota Norge.

Litt gjetting på bremser jeg oxo :) er nokså sikker men ikke helt:

-2.2 NA Ett stempel i caliper
-Min (1990 2.0 NA) har to stempel i caliper og mindre skiver enn Turbo.
-1992 (2.rev) kom 2.0 NA med like bremser som Turbo.

Legg innLagt inn:13 des 2002 19:31
av jumbo
erling skrev:Det er nok du som er på jordet plankegutt.. :P 45000,- koster det (uten bruksfradrag) fra 115 kW som du har nå, og til 150 kW som det er på den minste Turbomotoren som leveres i MR2.
Jeg rotet litt med at tabellen til tollvesenet operererte i kW og ikke Hk, ja...

Logisk ville jo være å betale for det minste alternativet for at den skal bli godkjent som Turbo.
Hvorfor det? Du godkjenner vel ikke en bil med fokus på hvorvidt det er turbo eller ikke, men med fokus på krefter. Det fremgår ikke i vognkortet hvorvidt man har turbo, men hvor mange kW og ccm motoren har...
Dessuten er det ditt ansvar å kontakte importør og skaffe papirer som skal til. Om Biltilsynet ser noe som mangler enten av dokumentasjon eller deler så lar de jo bare være å godkjenne ombygginga. Tviler kraftig på at de ser på det som et problem at din bil ikke blir godkjent. :) Som du sier: "Hva som kreves av bilens bremser" er din oppgave å skaffe i form av dok. fra Toyota Norge.
Jeg er forsåvidt helt klar over at det funker sånn, og jeg prøvde slettes ikke å hevde noe annet. Jeg bare sa akkurat hva jeg mener om det.

Jeg mener det er biltilsynets ansvar å ha den kyndighet som behøves for å vurdere om en gitt bil kan godkjennes...

Legg innLagt inn:13 des 2002 20:05
av erling
jumbo skrev: Hvorfor det? Du godkjenner vel ikke en bil med fokus på hvorvidt det er turbo eller ikke, men med fokus på krefter. Det fremgår ikke i vognkortet hvorvidt man har turbo, men hvor mange kW og ccm motoren har...
Et veldig godt poeng egentlig, og det burde jo forsåvidt funke ja... Siden det bare er kW som er forskjellig i vognkort.. Har egentlig ikke sett akkurat sånn på det før.. Hmmmmm..
jumbo skrev: Jeg mener det er biltilsynets ansvar å ha den kyndighet som behøves for å vurdere om en gitt bil kan godkjennes...
Så lenge du har dok. som trengs, ja.

Legg innLagt inn:13 des 2002 21:58
av CelicaTurbo
det som var poenget med å diskutere kraftigere bremser var vel ikke OM du trenger det, men hvordan det skal fikses dersom du trenger det?

Om biltilsynet krever bedre bremser så må du pent fikse bedre bremser, men slik jeg ser det kan de ikke kreve bedre bremser enn det MR2 Turbo er godkjent med så skaff slike bremser eller tilsvarende og be om dokumentasjon fra Toyota om at MR2 Turbo leveres med slike bremser (så klart trenger du ikke gjøre det før de faktisk krever bedre bremser eller dok på at bremsene duger, men, for din egen del er det greit å oppgradere før eller senere da).

men, som jeg har sakt tidligere: tror du sliter om du møter opp på kontroll med hvite skilter og de mener at bilen ikke er godkjent. Da er det nemlig ingenting som hindrer de i å ta skiltene dine.. tror det kan være en tanke å levere inn skiltene et par dager i forveien for så å kjøre til godkjenning med røde prøveskilter. Er da ingen som ikke kan si at du ikke fullførte byttet siste dagene..

Legg innLagt inn:14 des 2002 09:36
av jumbo
erling skrev:Et veldig godt poeng egentlig, og det burde jo forsåvidt funke ja... Siden det bare er kW som er forskjellig i vognkort.. Har egentlig ikke sett akkurat sånn på det før.. Hmmmmm..
Jeg innbiller meg forresten å ha lest (sikkert her på forumet) noe om en terskel for hvorvidt man trenger å godkjenne ombyggingen i det hele tatt... Synes huske det var snakk om at økningen i Hk skulle være over 10-15% før man trenger ny teknisk godkjenning av bilen, men jeg finner ikke noe slikt på sidene til tollvesenet. Nå er vel dette biltilsynets domene, så det er vel i tilfelle der det finnes...

Legg innLagt inn:14 des 2002 13:03
av erling
Det med 10-15% er en myte, det fikk en jeg kjenner erfare som har en RS2, som tollvesenet fikk tvangsbremset på ruller fordi de fant ut han hadde trimmet litt. Han måtte pent betale for 9 hk fra 315 til 324.. Etter det har jeg blitt litt skremt kan man vel si, de tok forresten farens 1.8T oxo samme dagen, den var chippet og litt sånn...

En annen ting som er viktig er at når man skal selge en bil man har trimmet, er det du som trimmet den som får regning i posten hvis han blir tatt. Faren slapp å betale noe, det var forrige eier som hadde chippet. Måten å komme seg unna det på er å skrive i kontrakten at bilen selges i orginalstand, med kW som står i vognkort, og medfølgende deler...

Legg innLagt inn:14 des 2002 13:41
av CelicaTurbo
jeg har også hørt at 10% er en myte men grunnlaget for påstanden er at man ikke kan måle effekten på rullene 100% nøyaktig og derfor bruker man effekt på hjulene istedenfor å prøve å gjette seg til effekt i motor..

men det stemmer at det er personen som eide bilen når trimmingen ble utført som er økonomisk ansvarlig ja så det er der regningen blir sendt om ny eier blir tatt. Men en slik sikring i kontrakten vil kanskje fungere tilfredsstillende?

Legg innLagt inn:14 des 2002 13:56
av jumbo
Nå bommet dere på hva jeg prøvde å si, begge to :D

Det jeg mente, var om det fantes en slik terskel for hvorvidt man må gjennom teknisk godkjenning av bilen som følge av trimmingen. (Hos biltilsynet)

At _tollvesenet_ skal ha betalt for effektøkning fra første økte kW, er vel en helt annen, og uavhengig sak :)

Legg innLagt inn:14 des 2002 17:01
av CelicaTurbo
åh, ok, da forstår jeg. Men, uten at jeg er noen ekspert men slik jeg har forstått det er at det er en terskel for lovlig effekt-økning før man pleier å kreve oppgradert understell og bremser i det hele tatt, men hva den terskelen er aner jeg ikke. Uansett må nok bilen inn til godkjenning for å skrive effekten i vognkortet samt å vise at allt ser bra ut, og da vil de så klart også vurdere dette med bremser og understell. Det greieste er rett og slett å ringe de og høre hva de sier om slikt.

Legg innLagt inn:14 des 2002 19:05
av jumbo
Ringe og spørre hos min lokale vegstasjon er nok det greieste, ja. De er jo nettopp de jeg må forholde meg til uansett...

Det som jeg tror blir aller mest spennende, er å få de til å gå med på at motoren har lavere ytelse enn originalt... Er vel tilnærmet GARANTERT at jeg må ha foretatt bremsing på forhånd, slik at jeg har papirer å banke i bordet med...

Nå ser det forresten ut til at hele oppgraderingsprosjektet mitt blir utsatt til sommeren. Jeg handler motoren nå, men venter med utskiftning til utpå våren en gang. Grunnen er at jeg ikke har noe sted jeg kan la bilen stå i dagesvis, men hvor jeg må la den stå ute på dagtid. Ikke trenger jeg jo de ekstra kreftene like mye på vintern heller...

Legg innLagt inn:15 des 2002 01:29
av CelicaTurbo
vel, om ikke motoren skal inn med en gang er det jo kanskje lurt å bruke tid på overhaling og bytte toppakning og slikt da, men slikt koster også penger og behæver kunnskap.. uansett er det lurt å bytte kjøleslanger og oljerør som er vanskelig tilgjengelig i bilen som et føre-var-prinsipp. Delene koster ikke mye.. f.eks. kostet min "hose from hell" 28.50kr i delepris mens jobben kostet oppimot 4000,- hos toyota.. :?

men, angående biltilsynet vet jeg ikke om de måler der eller om de krever papirer fra annet sted.. men, det spørs jo om de vet hva som er standard effekt for denne motoren da og om de tar seg tid til å undersøke det? Du får vente og se hva Christian finner ut da, la han være prøvekanin hehe :) (ingenting vondt ment Christian men det ser ut til at du skal til det folket først)

Legg innLagt inn:15 des 2002 02:12
av jumbo
Yes, nå blir det nok til at jeg venter med selve motorbyttingen til våren, så innen den tid vet jeg vel litt mer om hvordan det går/gikk med Christian :)

Prøvekaniner er kjekke greier, det!

Et annet alternativ jeg seriøst har begynt å vurdere er å gi f i hele visningen. Med andre ord hive inn motoren og ferdig med det... Forutsatt at jeg kan få justert GTE-motoren ned imot ytelsen på en GE, så er jo hele godkjenningen nesten meningsløs...

La meg utdype:

Alternativ 1: Jeg godkjenner bilen med la oss si 170 Hk, for senere å justere opp trykket til normalt eller mer... Konklusjon: Vognkortet oppgir færre Hk enn jeg reelt har.

Alternativ 2: Jeg driter i hele godkjenningen. Konklusjon: Vognkortet oppgir færre Hk enn jeg reelt har.

Hmm....

Legg innLagt inn:15 des 2002 12:32
av CelicaTurbo
hm, ikke vet jeg hvordan biltilsynet forholder seg til slikt men jeg tror ikke du kommer ned mot 170hk med den motoren så lett.. kanskje om du setter press på wastegate staget slik at det alltid er åpent eller setter en svær bamse fast i innsuget og en banan i hvert eksosrør..? :?

Legg innLagt inn:15 des 2002 14:43
av jumbo
Hva med å angripe dette på en litt annen måte: Hva med å koble fra turboen fullstendig? (Ikke fysisk fjerne, men koble fra)

La meg se om jeg har forstått rett: en GTE har samme volum, og LAVERE komp enn en tilsvarende GE. Betyr ikke dette at man i teorien burde MINDRE Hk i en GTE dersom man blir kvitt ALLE bonuser fra turboen?

(Dette er bare spørsmål fra min side, jeg vet alt for lite om dette til at jeg skal påstå noe som helst)