Side 4 av 9

Legg innLagt inn:06 aug 2007 09:16
av Mr2Even
Noen som vet hvordan korrekt stramming av register-reima utføres på Mr2 gti ?

Blir det som denne beskrivelsen jeg fant på Club Honda kanskje :

Først sette motorn på tdc (øvre dødpunkt) vri så veiva (mot klokka) så mye at kamdrevet flytter seg tre tenner så skru til bolten på strammehjulet. Dette gjør man for og dra opp slakken på den siden det ikke er strammer, altså fremsiden av registeret.

Legg innLagt inn:06 aug 2007 09:32
av Larsen
Det skal ikke være nødvendig å stramme reima.

Legg innLagt inn:06 aug 2007 15:04
av mr2cato
det skal være ca 10mm slakk i den når du rikker på den.

Legg innLagt inn:06 aug 2007 19:35
av Mr2Even
mr2cato skrev:det skal være ca 10mm slakk i den når du rikker på den.
Ok. Og det er vel 10mm slakk på den lengste strekka går jeg utifra, og hvor mye i press/trykk skal man legge på? 1kg?

Legg innLagt inn:06 aug 2007 20:16
av Kanakkas
En tommelfinger regel er at reima skal kunne vris ca 90 grader./ca 10mm slakk på "langsiden". dette varierer noe fra motor til motor. Alle nyere toyota har automatisk reimstrammer så vidt jeg veit..?

Har du kontrollert bensintrykk og leveringsmengde??

Legg innLagt inn:06 aug 2007 21:30
av Mr2Even
Kanakkas skrev:En tommelfinger regel er at reima skal kunne vris ca 90 grader./ca 10mm slakk på "langsiden". dette varierer noe fra motor til motor. Alle nyere toyota har automatisk reimstrammer så vidt jeg veit..?

Har du kontrollert bensintrykk og leveringsmengde??
Det var en bra regel :) Nei bensintrykk og leveringsmengde har jeg ikke kontrollert, hvordan gjør jeg det??

Legg innLagt inn:07 aug 2007 08:34
av Kanakkas
Trykk måling:
Du trenger en besintrykkmanometer, kobles på trykksiden så nære fuel railen som mulig. Motor skal gå for riktig avlesning, prøvekjør gjerne hvis du har muligheten for det. Samenlign verdier mot fabrikktall.

Leveringsmengde til bensinpumpe: Ta av retur fra fuel rail. (etter regulator) led den inn i en beholder som rommer min 1l. Brokople bensinpumpe releet eller start motor. Skal fylle 1l på Max 30 sek. Alt under det er bra.

Ps! Pass alltid på ved arbeid med bensin.... lett antennelige gasser!!

Legg innLagt inn:07 aug 2007 08:57
av Mr2Even
Kanakkas skrev:Trykk måling:
Du trenger en besintrykkmanometer, kobles på trykksiden så nære fuel railen som mulig. Motor skal gå for riktig avlesning, prøvekjør gjerne hvis du har muligheten for det. Samenlign verdier mot fabrikktall.

Leveringsmengde til bensinpumpe: Ta av retur fra fuel rail. (etter regulator) led den inn i en beholder som rommer min 1l. Brokople bensinpumpe releet eller start motor. Skal fylle 1l på Max 30 sek. Alt under det er bra.

Ps! Pass alltid på ved arbeid med bensin.... lett antennelige gasser!!
Ok :) men hvor får jeg tak i en bensintrykkmanometer og fabrikktallene på verdiene? Å sjekke leveringsmengden til bensinpumpen er jo greit å gjennomføre.

Legg innLagt inn:07 aug 2007 13:11
av Kanakkas
Dette var det jeg fant i farta... gjelder en 5S-FE i Celica men sikkert noe av det samme.
Measure the fuel pressure at idle.
Fuel pressure: 265 – 304 kPa
(2.7 – 3.1 kgf/cm2, 38 – 44 psi)------ Uten Vakuum.

3,1 er ca. rundt der du bør ligge på full belastning også (i problemområdet dit)

Klarer ikke å komme på i farta hvem som leverer slike manometere... kanskje Tess el...???
Tror dele nr på toyota sitt original verktøy er: SST 09268–45012.
Vil tro det er endel billigere å få lånt, hvis ikke Biltema eller sånne butikker har....

Legg innLagt inn:07 aug 2007 16:37
av Mr2Even
Kanakkas skrev:Dette var det jeg fant i farta... gjelder en 5S-FE i Celica men sikkert noe av det samme.
Measure the fuel pressure at idle.
Fuel pressure: 265 – 304 kPa
(2.7 – 3.1 kgf/cm2, 38 – 44 psi)------ Uten Vakuum.

3,1 er ca. rundt der du bør ligge på full belastning også (i problemområdet dit)

Klarer ikke å komme på i farta hvem som leverer slike manometere... kanskje Tess el...???
Tror dele nr på toyota sitt original verktøy er: SST 09268–45012.
Vil tro det er endel billigere å få lånt, hvis ikke Biltema eller sånne butikker har....
Hva mener du med Uten vakum?
Verktøyet på Totota er nok svinedyrt, men det demrer litt her nå, og tror faktisk jeg har sett sånn manometer på biltema. Er de gode nok?

Legg innLagt inn:07 aug 2007 17:41
av Larsen
Mr2Even skrev:
Kanakkas skrev:Dette var det jeg fant i farta... gjelder en 5S-FE i Celica men sikkert noe av det samme.
Measure the fuel pressure at idle.
Fuel pressure: 265 – 304 kPa
(2.7 – 3.1 kgf/cm2, 38 – 44 psi)------ Uten Vakuum.

3,1 er ca. rundt der du bør ligge på full belastning også (i problemområdet dit)

Klarer ikke å komme på i farta hvem som leverer slike manometere... kanskje Tess el...???
Tror dele nr på toyota sitt original verktøy er: SST 09268–45012.
Vil tro det er endel billigere å få lånt, hvis ikke Biltema eller sånne butikker har....
Hva mener du med Uten vakum?
Verktøyet på Totota er nok svinedyrt, men det demrer litt her nå, og tror faktisk jeg har sett sånn manometer på biltema. Er de gode nok?
De fra biltema er gode nok. Spørsmålet er bare om de passer på bilen din. Det som menes uten vakum er at vakum slangen til bensintrykksregulatoren er frakoblet.

Legg innLagt inn:07 aug 2007 19:42
av CelicaTurbo
Jeg har gjort som jeg sa jeg ville enten i denne diskusjonen eller den andre du hadde, jeg sjekket på min bil om det var en slik hvit ventil på slangen rett før vakumsensor, og det var det så klart. Det er mulig å blåse begge veier gjennom den, det er litt motstand i den men ikke værre enn at man kan føle at luften blåser på andre siden om man kjenner etter. Det ser ut som om det er et lite filter inni den saken.

Legg innLagt inn:07 aug 2007 19:58
av Mr2Even
CelicaTurbo skrev:Jeg har gjort som jeg sa jeg ville enten i denne diskusjonen eller den andre du hadde, jeg sjekket på min bil om det var en slik hvit ventil på slangen rett før vakumsensor, og det var det så klart. Det er mulig å blåse begge veier gjennom den, det er litt motstand i den men ikke værre enn at man kan føle at luften blåser på andre siden om man kjenner etter. Det ser ut som om det er et lite filter inni den saken.
Ja sånn er min også men jeg synes det var litt mye motstand i den, så tror jeg tar å bytter den. Takk skal du ha for å ha sjekket det :)

Legg innLagt inn:07 aug 2007 20:02
av Mr2Even
Larsen skrev: De fra biltema er gode nok. Spørsmålet er bare om de passer på bilen din. Det som menes uten vakum er at vakum slangen til bensintrykksregulatoren er frakoblet.
Ok, hvor er det den skal passe hen ?

Legg innLagt inn:07 aug 2007 21:04
av CelicaTurbo
Prøv å kjøre uten for å se om det gjør noen forskjell før du bytter da. Husk at det er minimalt med luftmengde som skal flyte gjennom den ventilen (kun nok til å flytte membranen i sensoren), og de kreftene som utøves i de slangene er mye mye større enn du klarer å prestere med lungene dine så det spørs om det du føler som en restriksjon når du prøver å puste en liter luft gjennom egentlig er noen restriksjon når motoren trøkker en centiliter gjennom. Jeg prøvde å suge/blåse på slangen til en turbotrykksmåler en gang og jeg klarte knapt å rikke måleren med 0.1 bar, mens motoren din har gode -0.7-8 bar ved tomgang ;)

Så har du kanskje spart en hundrings eller to, det er fort gjort å prøve uten og det skader neppe for en liten tur :lol: