Side 3 av 4
Legg innLagt inn:15 jun 2003 22:57
av Christian
Litt seint så svare på drivverkstapet, men jeg gjør det likevel
Bilen min bremsa 69hk i tap, MYE mer enn jeg hadde trodd/lest/hørt

Legg innLagt inn:15 jun 2003 23:35
av Mr2 Mk2
Legg innLagt inn:15 jun 2003 23:40
av MR2turbo
Vet ikke hvorfor, men de aller fleste bremser mindre hk enn antatt, har jeg hørt..
Legg innLagt inn:15 jun 2003 23:43
av Erlend
Det blir vel som regel mindre hk fordi at folk har en tendens til å overdrive når de ikke er helt sikre på noe

Så neste gang du estimerer hk, ta å underdriv litt i forhold til det du har hørt, så blir det enten right on, og hvis det blir mer, så virker du bare beskjeden

Legg innLagt inn:15 jun 2003 23:44
av Mr2 Mk2
ja men dette gjelder alt,du kjører rundt tror du har 500 ville hk,tester den på benk å har foreksempel 450..Kjiipt men det er fordi folk overvurderer spesiel teffekt anlegg..
Legg innLagt inn:16 jun 2003 13:45
av CelicaGT
Lit seint ute, men.... På ein bil som mr2 mk1 vil vel vekt trimming ha litt og sei pga du har vell ikkje det heilt store bunndraget på bilen på lave turtall... Så eg meina at å ta vekk litt "døvekt" har mykje å seie....
Merker forskjell på Celica'en min visst det er 2 i bilen.
Legg innLagt inn:16 jun 2003 14:14
av Mr2 Mk2
ok men om man fjerner la oss si 20kg det er vel ikke noe man merker?
Legg innLagt inn:16 jun 2003 15:10
av Erlend
Merker og merker, det kommer jo an på person til person. På en så lett bil som en mk1 tror jeg at jeg hadde merka 20 kg fra eller til egentlig, i visse situasjoner. Du får spørre mk1 black limited, han har peil på mk1.
Legg innLagt inn:16 jun 2003 15:13
av Mr2 Mk2
oki,regner med han leser dette senere..Men la oss si jeg klarer å redusere vekten med 50kg,hvor mye tilsvarer dette sånn cirkus i hk?Bare sånn veldig cirka,asså siden ingen her hadde formelen..

Legg innLagt inn:16 jun 2003 16:33
av CelicaTurbo
Tja, regner bilen din 1010kg pluss 75kg fører: 1085k, og det er 124hk som er standard?
124/1085 = 0.1143 hester pr kg orginalt.
reduserer med 50kg:
x/1035 = 0.1143
x= 118.3hk
Dvs at reduserer du vekten med 50kg, og antar det samme vekt/hester forholdet vil det nå bare kreve ca 118hk å skape den samme akselerasjonen som før. Differansen er da på nesten 6 hester..
og jeg gjentar: det er ikke korrekt matematikk det her, men det gir en grei pekepinn om hvor mye effekt det er snakk om. Regnestykket tar bare hensyn til forholdet mellom vekt/effekt og tar jo overhodet ikke hensyn til fysikkens lover og regler. En matematikk-lærd person vil nok grøsse ved dette, men i praksis vil dette gi en ganske god pekepinn selv om det ikke er vitenskaplig korrekt

Legg innLagt inn:16 jun 2003 16:42
av Mr2 Mk2
helt greit det trengte bare en pekepinn da så...
Legg innLagt inn:16 jun 2003 16:44
av Erlend
Dvs. at med 50 kg vektredusering, har bilen 130 hk? Ganske god økning det, med tanke på at noen sportsluftfiltere bare gir 4 hk økning. For ikke å snakke om forbedringene i kjøreegenskaper, dekkslitasje og nedbremsning!
Legg innLagt inn:16 jun 2003 16:49
av Mr2 Mk2
Men så til utseende hva kan gjøres der da?
Legg innLagt inn:16 jun 2003 18:27
av Erlend
Det er jo opp til deg det, Burnout

Legg innLagt inn:16 jun 2003 18:36
av Mr2 Mk2
Frie tøyler

...Hehe men hva får man tak i da,atar man må mekke det meste selv?