Sarlacc skrev:Da Toyota ringte høsten 2012 og sa de hadde den første demo-bilen klar til prøvekjøring var jeg mentalt innstilt på å konkludere med "artig bil, men jeg sitter ikke godt i den så den er ikke egnet til mine mange turer mellom østlandet og nordvestlandet".
Nå, etter 17.000 km over fjelloverganger og gjennom 11 europeiske land i GT86, påstår jeg at jeg sitter bedre i GT86 enn i noen annen bil jeg har kjørt, inkl. BMW og Merc med alle tenkelige innstillinger og luftputer i setene.
Førermiljøet i GT86 er på magisk vis 100% tilpasset min sittestilling, kroppsform, høyde, benlengde og armlengde. Bare flaks selvfølgelig, for det er lite å justere på.
Leide en GT86 i en uke fra Hertz München og kjørte derifra til Østerrike og videre til Italia og Sveits over alpepass som Skt.Gothard, Grimsel, Furka pass osv. Tilbrakte tilsammen over 200 mil i den og den har overrasket svært positivt. Den ble leid sammen med med flere i en gruppe hvor noen andre også hadde en BMW Z4. Vi som byttet litt mellom de to bilene, vil absolutt mene at GT86'n var mye mer førerorientert med bedre seter, bedre styrefølelse og girfølelse. Interiørmessig var den heller ikke så ille som man vil ha det til selv sammenliknet med BMW'n. Blandt annet var GPS'n mye mer oversiktelig i GT86 med fotoboksvarsling og bedre info på skjerm. Bilen var også veldig stabil uansett hastighet du kjørte den i, så ingen tvil om at den har noen timer i en vindtunnel. Motormessig så holder den til vanlig kjøring på kronglete norske veier uten problem. Den var dog litt slapp på 2500 moh. , men det har nok de fleste sugemotorer blitt. Når de kommer til hverdagskjøring, så er den også imponerende praktisk til å være den bilen den er. jeg hadde med en stor Samsonite koffert med kamerabag, sekk, baggen til han andre jeg leide bil sammen med og hans kamerabag, pluss litt bagasje fra de i Z4 som hadde mindre plass enn i MR2'n

. Som sagt så har jeg kunne tenkt meg mer hk, men det ville gått hardt utover prisen og denne bilen koster tross alt ikke mer enn en Golf GTi, og kjøreopplevelsesmessig er jeg ikke i tvil hva jeg ville valgt. Denne leieperioden skulle for meg bli den store testen på hvordan bilen var å leve med og det har den bestått med glans. Dette er jo tross alt en ny Toyota bygget på gammel oppskrift. Eneste bilen som har overrasket mer som leiebil er da jeg leide en Caterham Super 7, men det er tross alt en helt annen bil og opplevelse. En annen ting jeg likte med GT86'n sammenliknet med min gode gamle 86 modell MR2 er at den gir forskjellige kjøreopplevelser, dermed går det å eie begge.