TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Valg av utdanning.

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #424474  av 3rlend

Holger skrev:bil er min største hobby, jeg gikk bilskolen og har tatt fagbrev som bilmekaniker for en liten stund siden, er møkk lei alleredet. Jeg har nå fått meg jobb som delelager/kundemottaker i samme firma :) Da blir det mye tid og energi jeg kan bruke på egene biler.:)
skjønner deg 100% :P
 #424508  av Julebrus

Drafter skrev:
Julebrus skrev:Jeg jobber bare fra Oktobet til Mars, så tar jeg fri resten av året... Slik er det når man arver hus osv uten lån :)

Beste er å holde seg unna lån også finne seg en rolig jobb i staten....
Du har hørt om arveavgift? eller er dette kanskje i det frie landet sverige hvor alt som ikke er lov i norge er lov der.
Har du hørt om å selge tingene til personen som skal arve det... Husets verdi var 3,5mill og jeg kjøpte det for 20.000, lever man i norge må man lære seg å lure systemet...
 #424896  av Mr2mr2

på tirsdag var jeg/klassen min på skolebesøk på Bergen maritime, og det eneste som virket interessant var industriteknologi og maritime fag.

kunne sikkert vert gøy å bli motormann på båt, men å være industrimekaniker på plattform virker greit det også. :D

Så ble egentlig bare mere usikker av skolebesøket :P :P
 #426243  av Mr2mr2

Da er det søkt.

1. industriteknologi på Bergen maritime
2. maritime fag på Bergen maritime
3. kjøretøy på os vgs.

Og det er foresint å endre på det ;)
 #426253  av inzane2012

kommer du deg på båt så tror jeg vertfall du ikke kommer til å slite med økonomien når du er ferdig med læretia :) og alt etter hvilken båt du kommer på så får du bra med fri perioder og :)
 #431633  av Mr2mr2

Da har jeg komt inn på bergen maritime -industriteknologi :D
 #431634  av Inz4ne

Gratulerer så mye :D
 #437899  av Mr2mr2

Tar denne opp igjen nå når det nærmer seg søketid for læreplass :)

Selvfølgelig er jeg usikker her også :P

Har vel 23 yrker jeg kan velge imellom, men ikke så mange som er intressangt for meg :)

Her er en liste i rangert rekkefølge, på de yrkene som jeg ser som intressange

1. Industrimekaniker
2. Industri rørlegger
3. industri sveiser
4. platearbeider
5. CNC opperatør
6. industrimontør

Tror industrimekaniker er det mest intressange, siden det er mest allsidig, men tenker litt på hva som skal være alternativet :)

Hva tror dere?/ erfaringer?
 #437900  av Sarlacc

Jeg tror CNC-operatør er et av de yrkene som står i fare for å forsvinne helt i årene fremover, fordi maskinene blir bedre, enklere å betjene og graden av automatisering øker. Omtrent som typograf-yrket.

Lykke til!
 #437903  av Zepticon

Mr2mr2 skrev: Hva tror dere?/ erfaringer?
Kan tenke på at om du velger rett yrke, så jobber du ikke nødvendigvis med bil, men du har tilgng til mye morsomt verktøy som kan gjøre bilhobbyen morsommere. Spesielt om du liker å modifisere er det konge å ha tilgang til freser, dreiebenk og CNC maksiner på jobb.
 #437904  av Mr2mr2

Ser på CNC opperatør som et yrker som er veldig ensidig. siden nå etter hvert, så står de bare å tar inn emne, ut del, og bytter skjær.

Som industrimekaniker, så bytter en lager, har service, litt maskinering og sveising, om en må lage deler. osv osv...
 #437945  av tto010

Jeg "skulle bli" bilmekaniker også (Gikk VG1 TIP), men fant ut av at det var en dum idé, så jeg gikk VG1 elektro, så VG2 El-energi i Tyskland.
Nå er jeg Energimontørlærling, det er Kjempeartig... gjør så mye forskjellig, og jeg jobber i ett så stort firma at vi har egen "bil & mc klubb" så vi kan låne verksted med løftebukk og fullutstyrt verktøys-skap.

Men, Industrimekaniker er ganske kanon.
Jeg jobbet på jobben til min far i sommerferiene mens jeg gikk på skole, han er Ventil-Ingeniør (Vært industrimekaniker så lenge at han fikk ingeniør).
Han har tilgang til MASSE verktøy, sånn som sandblås, malebod, dreiebenk, fres, borremaskin, kran, presse osv osv, så han har hjelpt meg masse med forskellige prosjekter.
Og det er ganske mye forskjellig du kan gjøre som industrimekaniker, det er ett ekstremt bredt yrke.
 #437953  av FT86

Har gjort mange som mange andre her :) jeg gikk studiespess vg1 også tok bilinteressen overhånd og jeg starta vg1 tip også lettekjøretøy. Har nå 7-8 mnd igjen av læretida. Ville ha kunskapen jeg har fått nå, den kunne jeg ikke få selv så måtte nesten gå denne veien ;)

Planen har vært å få fagbrev også fortsette på skolen. Men det som er dritt er at nå frister det ikke akkurat å sitte 4 år på skolen... Vurderer å melde meg på offshore kurs (http://www.offshoreutdanning.no/broennt ... formasjon/) men er snakk om mye cash,blir brått 50k med sikkerhetskurs, kjøring frem og tilbake osv, 260 timer egenopplæring er også mye tid som kunne gitt meg penger. er ikke sikkert jeg får jobb engang ! Har vell ca 4 i snitt fra vgs så klarer det uten problemer.

Trenger noen tips/ forslag. Orker ikke jobbe med 30 år gamle elbiler om 30 år så må finne på noe bedre å gjøre :D
 #437978  av magnesmurf

FT86 skrev:Har gjort mange som mange andre her :) jeg gikk studiespess vg1 også tok bilinteressen overhånd og jeg starta vg1 tip også lettekjøretøy. Har nå 7-8 mnd igjen av læretida. Ville ha kunskapen jeg har fått nå, den kunne jeg ikke få selv så måtte nesten gå denne veien ;)

Planen har vært å få fagbrev også fortsette på skolen. Men det som er dritt er at nå frister det ikke akkurat å sitte 4 år på skolen... Vurderer å melde meg på offshore kurs (http://www.offshoreutdanning.no/broennt ... formasjon/) men er snakk om mye cash,blir brått 50k med sikkerhetskurs, kjøring frem og tilbake osv, 260 timer egenopplæring er også mye tid som kunne gitt meg penger. er ikke sikkert jeg får jobb engang ! Har vell ca 4 i snitt fra vgs så klarer det uten problemer.

Trenger noen tips/ forslag. Orker ikke jobbe med 30 år gamle elbiler om 30 år så må finne på noe bedre å gjøre :D
Ta påbyggingen eller hva dte heter nå, så du får generell studiekompetanse. Det åpner mange dører videre.

Jeg er også utdannet bilmekanikker, men jobber idag som lokfører. God lønn og avslappende arbeidsmiljø. Eneste bakdelen er at turnusjobbing er noe møkk :P
 #437980  av Inz4ne

Hva må egentlig til for å bli lokfører? er det vrient å få jobb om man tar utdanninga? Er det mye utdanning som kreves eller kan man hoppe rett inn i læretid? kunne tenkt meg å finne en ny jobb og lokfører hørtes ikke dumt ut egentlig.