Side 3 av 5
Legg innLagt inn:11 des 2002 01:09
av jumbo
At dette er snakk om en 2. gen motor er det vel liten tvil om. Det er dog den japanske versjonen, hvilket den britiske siten hevder skal yte 235 PS. Ved å bruke forholdstallet fra 245 PS = 241 Hp, kommer jeg til at dette betyr omkring 230 Hp for motoren jeg er interessert i... Dersom dette er tilfellet, er det jo slettes ikke ille...
Dersom det er snakk om signifikante prisforskjeller, har du sikkert rett i at en gen 3 ikke er verdt pengene. Det er jo et annet viktig argument for å handle denne motoren også: Den er tilgjengelig

Legg innLagt inn:11 des 2002 01:13
av jumbo
Christian skrev:Tja, kanskje det...
Men da må du beregne å bruke hele helga, langt som fan til Gadbjerg!
Ca 27mil fra Fredrikshavn om jeg ikke husker feil...
Det holder vel om man f.eks kjører nedover fredags ettermiddag/kveld, overnatter, fikser motor og drar hjem lørdag...
Jeg HAR kjørt non-stop fra omtrent akkurat samme sted i Danmark før. Da startet vi ikke før i 6-tida på ettermiddagen... Ja, det ble seint, eller rettere sagt tidlig, før vi var hjemme på Kongsberg igjen
Men seriøst: Dersom du kunne tenke deg å bli med en tur, hadde jeg selvsagt vært kjempetakknemlig!
Legg innLagt inn:11 des 2002 21:02
av Christian
Vi reiste fra larvik kl 22.00 fredag kveld, kom i land i danmark lørdag morgen, henta motoren og var på ferja lørdag kveld.
Ikke no prob, men turen ble lang pga spenning og mye fludium
Kan sikkert bli med, men sliter litt før jul.
Jobber som elektrikker, er LITT å gjøre akkurat nå
Når vil du reise?
Legg innLagt inn:11 des 2002 23:30
av CelicaTurbo
tror den motoren duger plenty om den er i god stand.. fin pris også da

Legg innLagt inn:12 des 2002 00:00
av jumbo
Christian skrev:Kan sikkert bli med, men sliter litt før jul.
Jobber som elektrikker, er LITT å gjøre akkurat nå
Når vil du reise?
Jeg tror det sklir til utpå nyåret uansett... Ser ut som denne motoren blir solgt før jeg får kloa i den, så da må jeg uansett vente til neste eksemplar blir tilgjengelig... Han får inn en til (tilsvarende modell) rett over nyttår...
Jeg har orget bil og henger, samt plass til bilen når jeg kommer hjem, så alt er egentlig klart... Er det ikke fryktelig dyrt med ferje? Lurte faktisk på å ta turen om Sverige, men det blir helsikes langt...
Legg innLagt inn:12 des 2002 17:59
av Christian
Jeg hadde en kamerat som kjørte med en mercedes kassebil og bilhenger bak, kosta 4500 tur/retur med lugar for 3 personer.
Frister ikke akkurat å kjøre om Sverige.

Legg innLagt inn:12 des 2002 18:44
av jumbo
Uff nei, en eventuell kjøretur om Sverige blir drøy...
Har forresten fikset meg lån av både bil og henger, så den delen er hvertfall i boks...
Da gjenstår egentlig kun penger, og det får jeg forhåpentligvis av banken... Nå som renta går litt rette veien, unngår jeg kanskje personlig konkurs også
Lurer fremdeles litt på hvordan jeg skal gå fram med godkjenningen, men innen den tid har vel du vært gjennom mølla, så da kan jeg jo nyte dine erfaringer

Legg innLagt inn:12 des 2002 19:41
av Christian
Bare jeg får montert controlleren og se hvor lang ned jeg kommer, så skal jeg sende inn papirene på omregistreringen.
Med litt flaks har jeg den kanskje i mårra, eller hva quicksilver?
Målet er i alle fall å være ferdig i løpet av januar.
Legg innLagt inn:12 des 2002 20:20
av jumbo
Hva er planen for å få ned ytelsen? KUN redusere/fjerne turbotrykk?
Hva gjør dette i såfall med avgassutslippet?
Hvor langt ned kan man forvente å komme bare ved å kutte trykk?
Legg innLagt inn:12 des 2002 23:30
av Christian
Det er den foreløpige planen ja, hva det vil gjøre med avgassene aner jeg ikke, men vil nok tidsnok finne det ut
I verste fall må jeg på med et org. eksosanlegg.....
Hvor mye trykk jeg kan bli kvitt veit jeg ikke, mener Kristian skrev at man ikke kom lavere enn ca 0,4, om man ikke kobler ut actuatoren?
Er jo mange andre måter å få senka den på, men vil helst ha noe jeg kan gjøre innenifra.
Legg innLagt inn:13 des 2002 00:16
av CelicaTurbo
wastegate åpner ved ca 0.5 så det er det laveste du kommer tenker jeg, med mindre du har en fantastisk slapp fjær da

men, det er jo mulig at wastegate fjæren din er strammere for et høyere grunntrykk pga at du har 3. gen og den kjører jo på høyere standard trykk
men,.. du får rett og slett bare prøve, er eneste måten det
mulig du kan sette litt press på staget slik at det åpner tidligere da men det aner jeg ikke hvordan gjøres
og, lavere trykk endrer ikke mye på avgassene og uansett blir ikke avgassene målt på såpass last eller turtall at du skaper trykk
edit: og om du kobler av aktuator så får du ingen grense på trykket ditt.. slik vil du nok ikke ha det

Legg innLagt inn:13 des 2002 00:56
av jumbo
Hmm. Kom forresten på en sak til, som i sterk grad kan påvirke motorprosjekt-budsjettet mitt
Hva må til av modifiseringer (bremser/understell/hjuloppheng) dersom jeg bytter til turbo? Jeg hadde av en eller annen grunn fått det for meg at bremsene på NA og turboutgavene i utgangspunktet var like, men ble plutselig litt i tvil. Hva er egentlig fasiten her?
At jeg etterhvert sikkert oppgraderer bremsene av egeninteresse er en annen sak...
Legg innLagt inn:13 des 2002 01:11
av erling
Hvordan skal du gjøre det med avgiftene? Betale de 45 000,- det koster, eller lure deg unna på et vis? Er jo ikke bruksfradrag på bilen din siden den er nyimportert.. Jeg oxo gikk og luktet på turbomotor i sommer, men tollvesenet skremte meg vekk fra det..
Legg innLagt inn:13 des 2002 09:06
av jumbo
Er det meg du spør? Jeg planlegger å gjøre akkurat det samme som Christian: Redusere kraftig på ytelsen før godkjenning, slik at avgiftene ikke blir så ulevelige.
Husk at du ikke betaler effektavgift når du importerer motoren, men når du monterer den (eller helst da like i forkant)... Ergo er jo ikke verre en å ta inn motoren, justere ned trykket og vise den med et minimum hester...
Dessuten er du nok helt på jordet med 45000. Tror 120-130k er mer i gata Takstene er skrudd opp til 9xx,- pr hest inntil 177, og 15xx.- over dette. Om jeg så skulle betalt fulle avgifter for effektøkning fra 158 til rundt 250-270 hester (hvor jeg tror jeg ender opp) kunne vel dette i verste fall vært snakk om 150-160k.... Jadda!
Ingen billig moro med andre ord, så å gjøre dette etter boka blir helt uaktuelt.
Legg innLagt inn:13 des 2002 16:36
av CelicaTurbo
Mener Markus fortalte at bremsene var like mellom europeisk NA og Turbo (jeg aner ikke) men at bremsene fra revisjonen som kom midt i '92 var bedre. Dette har jeg også hørt og såvidt jeg har funnet ut bestod denne bremse-oppgraderingen i en større skive samt et ekstra stempel fremme. Er bl.a. derfor det ble standard med 15" felg på denne modellen istedenfor 14"
det du kan gjøre er å sende en epost til Fensport som selger dette for begge revisjonene og spørre de om hva som er forskjellen, det vet det helt sikkert veldig godt siden de er vandt til både 3S-GE og 3S-GTE, men, de jobber jo med salg og trimming og det spørs om de er så klart i å svare på slike spørsmål på epost da. Tror ikke de vil like å være en gratis konsulent tjeneste for alle og enhver ihvertfall..

Spør du Toyota i Norge så aner de nok ikke og er nok heller ikke interessert i å finne det ut for deg.